Bioenergi

Byte av vedmaskin

3 inlägg 2795 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byte av vedmaskin

svenolof56  
#154020 Jag har idag en Hakki Green Speed 42 med svärd, traktordriven. Den har steglös justering av kolvens tryck mellan 3 och 13 ton. Vedens diameter max 42 cm. Nästan alla arbetsmoment sker hyrauliskt. Jag använder endast 35 cm längd, mest björk, en del al.
Det blir mycket spån med svärd (1,3 mm spår) och keden bör tas bort för att få den ordentligt vässt. Klyvyxan går inte att justera neråt, om det finns kluven ved där, utan man måste först göra rent under.
Jag har tittat på Palax 100s, som ju bl.a. har Optimi-systemet, vilket gör att klyvningen går snabbare. Kolven går även hela vägen fram till klyvyxan, vilket förmodligen innbär att inte föregående klyvda bit lyckas skjuta den nya biten åt sidan, någon som brukar hända i min maskin, särskilt med klenare ved. Klingan är även av hårdmetall, vilket normalt borde ge läng driftstid utan service. Dock går det inte lika grov massaved genom maskinen som jag nu kan processa.
Finns det någon som har erfarenheter av båda maskinerna och kan ge synpunkter vad som lönar sig att göra? :wink:



   TS
Avatar Fallback

Re: Byte av vedmaskin

e_pettersson  
#156642 vad skiljer de palax vs hakki 2cm dia?

Avatar Fallback

Re: Byte av vedmaskin

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156687 Hade en Hakki 1*37 med samma problem att veden var kvar på yxan när andra biten kom, snett och mest mos kvar av den biten. Tyvärr fanns inte palax återförsäljare när jag köpte min annars verkar den mer vettig

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).