Sida 2 av 2

Re: Huggbilar-Lönsamt????

Postat: tis 24 jan 2012, 01:34
av Anncatrin
foton skrev:Den bilen som brukar vara här drivs av lastbilsmotorn. Dom moderna huggarna har en varvtalsreglering så när huggen går ner i varv stängs matningen av tills huggen är uppe i varv igen, på så vis fror jag det går bra. Föresten en hugg med separat motor är ju också en lastbilsmotor.


Jag har bara erfarenhet av scanias v-åttor som huggmotor å dom är effektuttaget och vridmomentkurvan helt annorlunda än på en lastbilsmotor. Jag är ingen expert men har haft en hel del att göra med scania i södertälje ang.programmering å det är en hel vetenskap men dom har ialla fall förklarat det så. Dessutom har jag haft kontakt med entreprenörer som har varit missnöjda med huggbils konceptet pga att motorerna tar för mycket stryk. Men som sagt jag är ingen expert bara förare.

Re: Huggbilar-Lönsamt????

Postat: tis 24 jan 2012, 14:49
av Vesslan
Mäki skrev:Snyggt ekipage. Om man kör på ett område med små poster, som vi har här,så kan det nog fungera.
Det löns ju inte att dra en stor tugg och bilar med baljor för att flis 50 m3.
Hur mycket rymmer den totalt? Den har ju en balja på bilen också eller var det bara en överbyggnad av tuggen?



Håller med Mäki!

För mindre poster så är det nog optimalt! Ett sådant ekipage har varit här hos mig flera ggr!
Man har väl ändå möjligheten att fylla i baljor och låta en annan lastbil komma och växla dem???
Isåfall kan man ju köra en sån huggbil vid större vältor?

I mitt fall så hade etableringen vid dessa tillfällen blivit dyrare för en separat tugg och all logistik runt den!

V

Re: Huggbilar-Lönsamt????

Postat: tor 26 jan 2012, 22:02
av Markus L
Torparn79 skrev:
Mangan skrev:Hur har de ordnat drivningen av huggen från lastbilsmotorn? Vore kul med lite tekniska detaljer.

den drivs av pto-uttaget på växellådan..


Nej, pto klarar inte det, man brukar montera en fördelningslåda! :geek:

Re: Huggbilar-Lönsamt????

Postat: sön 12 feb 2012, 12:24
av per-anders
Om flisobjekten ligger inom en radie på 5 mil från förbrukaren så är huggbilen ett bra alternativ. Kör ett Bruksbygge själv o vi lastar ca 100 m3 (30m3 i bilen o 70 i vagnen) beroende på årstid o vikt på materialet.Får väga max 60 ton.Drivningen av huggen sköts av lastbilens motor i detta fall en scania 620 via en fördelningsväxellåda som sitter i ramen under baljan på bilen.När man ska flisa ställer man upp sig vid vältan o kopplar om drivningen från bakaxeln till en remskiva som driver huggen via remmar för att minska påkänningen på lådan.Sen är det bara att fälla ner bordet o mata i materialet.Brukar ta ca 40 min att fylla om det är rent o fint i vältan.Åk o tippa på närmaste värmeverk eller terminal.Fördelen med huggbilen är att du kan ta mindre objekt då du är lätt att flytta nackdelen är att du måste ha materialet nära farbar väg o helst skall det ligga på höger sida när du kör ut för att slippa vända med fullt lass

Re: Huggbilar-Lönsamt????

Postat: ons 15 feb 2012, 14:04
av Runtorparen
finns ju huggbilar med flak växlare. är ju inte så effektiva på sommaren på bra vägar men på vintern kan dom ju gå in utan släp och lasta en container i taget. och är det längre avstånd skulle den kunna bli riktigt effektiv om man kompleterade med ytterligare en krokbil som åkte och tippade och bytte släp 8)
Bild

Re: Huggbilar-Lönsamt????

Postat: ons 15 feb 2012, 15:11
av Mangan
per-anders skrev:Drivningen av huggen sköts av lastbilens motor i detta fall en scania 620 via en fördelningsväxellåda som sitter i ramen under baljan på bilen.När man ska flisa ställer man upp sig vid vältan o kopplar om drivningen från bakaxeln till en remskiva som driver huggen via remmar för att minska påkänningen på lådan.


Se där ja, en gammal beprövad lösning. Har du några bilder vore det kul att se!

Välkommen till skogsforum, förresten!

Re: Huggbilar-Lönsamt????

Postat: ons 15 feb 2012, 16:52
av grotförare
Runtorparen skrev:finns ju huggbilar med flak växlare. är ju inte så effektiva på sommaren på bra vägar men på vintern kan dom ju gå in utan släp och lasta en container i taget. och är det längre avstånd skulle den kunna bli riktigt effektiv om man kompleterade med ytterligare en krokbil som åkte och tippade och bytte släp 8)
Bild



å vill man titta på lite mer bilder å klipp så kan man gå in på www.uft.se
finns en del bilder där på växlarhuggarna.

Re: Huggbilar-Lönsamt????

Postat: ons 15 feb 2012, 21:10
av loppan
Jag förstår inte riktigt dessa byggen då det jagas kilon hela tiden på ett ekipages tomvikt.
Helt plötsligt så går det att bygga ett åk som väger 33-34 ton tom.
Lastar således 26-27 ton på 60 ton totalt.

Mycket järnskrot som ska åka med ute i skogen.

Varför kan man inte köra groten till terminal för flisning?
Jag tror bara att detta är en fas i utvecklingen av biobränsle hantering.

Re: Huggbilar-Lönsamt????

Postat: ons 15 feb 2012, 23:08
av Anncatrin
Du har rätt. Konceptet med terminalflisning blir mer och mer vanligt i allafall här i västernorrland-jämtland .

Re: Huggbilar-Lönsamt????

Postat: ons 15 feb 2012, 23:17
av Mäki
Om ni kollar noga så är bilen här på övre bilden inte tänkt att transportera flisen till värmeverket.
Den blir på tok för lång med en vanlig kont så det går inte att koppla släp efter den utan den har bara på konten när den flisar sedan använder dom en annan bil som agerar skyttel och kör till värmeverket med tre kontar på bil och släp.

Så på det viset transporterar dom inte onödigt järn längs vägarna.

Re: Huggbilar-Lönsamt????

Postat: tor 16 feb 2012, 19:45
av grotförare
Mäki skrev:Om ni kollar noga så är bilen här på övre bilden inte tänkt att transportera flisen till värmeverket.
Den blir på tok för lång med en vanlig kont så det går inte att koppla släp efter den utan den har bara på konten när den flisar sedan använder dom en annan bil som agerar skyttel och kör till värmeverket med tre kontar på bil och släp.

Så på det viset transporterar dom inte onödigt järn längs vägarna.



du har helt rätt mäki. De ända gångerna som han drar den ena vagnen efter sig är när han flyttar mellan objekten. på en hugg så har dom en vanlig lastväxlare å två släp så lastväxlaren kommer bara å byter släp å ställer av sin burk från bilen å tar den andra som står på backen full å åker till värmevärket igen å under tiden fyller huggen de andra tre. de är ett riktigt effektivsystem. de här systemet är nästan lika effektivsom en vanlig traktorhugg om inte mer effektiv på vissa objekt.

Re: Huggbilar-Lönsamt????

Postat: lör 10 mar 2012, 00:03
av per-anders
kamera 20120306 031.JPG
Håller med Grotföraren att det är effektivt så länge som allt rullar och att det inte är för långt till rangerplatsen.Systemet blir ganska "hett" när det är flera inblandade.Huggbilen är ju inte beroende av någon annan som fraktar flisen men det är min åsikt.
Har även fått erfara under årens lopp att det beror väldigt mycket på hur intresserade inspektorerna eller transportledarna är.Har själv begåvats med en alldeles underbar trp-ledare som kollar av vägar,vändningar,vältor åt oss så vi har det bra med vårat ekipage

Re: Huggbilar-Lönsamt????

Postat: lör 10 mar 2012, 18:28
av loppan
Tänk vad billigt det borde vara att flisa vid terminal med stationär eldriven tugg i stället för att varje
liten tugg ska ha en dieselmotor.
Felet ligger nog i att värmeverken är bortskämda med att det skall komma färdig prima råvara till dom hela tiden.
Detta system känns lite som att man skulle börja såga stocken i skogen för att kunna
leverera färdigt virke direkt till brädgården.

Re: Huggbilar-Lönsamt????

Postat: lör 10 mar 2012, 19:37
av foton
En huggbil med släp får med sej 100m3. Det har han fått ut av en grothög med omkrets 300-400m3. Frakta den volymen till en terminal är problemet.

Re: Huggbilar-Lönsamt????

Postat: tis 01 maj 2012, 14:45
av haloj
Kan inte någon som kör en huggbil skriva lite om lönsamheten på huggbilar. Samt vad för lastbil och hugg det är.
Bränsleförbrukning/ flisad m3 hade med varit intressant att få information om.

Hoppas någon vill ta sig tid att göra det.

Tack på förhand!