Bioenergi

Biojack energiklipp

10 inlägg 8365 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Biojack energiklipp

Crisse  
#147626 Ska införskaffa ny klipp och velar mellan Kesla 19GX & Biojack 150 alt 300.
Är det någon här som kör med biojack och har lite erfarenheter och dela med sig av?



   TS
Avatar Fallback

Re: Biojack energiklipp

ÅsaNisse  
#147630 Inget dera, men däremot en Kellfri med eget modifierat hydraulsystem.
Jag köpte en sax utan ventiler och har monterat sekvensventiler för att få ett riktigt rörelseschema med grip,tilt och klipp som passar att köra både klippfunktion och även använda som grip utan att behöva ställa om någonting.
Funkar perfekt, men jag har lite för lågt flöde. Den behöver nog 60 liter och jag har bara ca 40, men klipper stammar på ca 15-20 cm utan protest.

Avatar Fallback

Re: Biojack energiklipp

skälbygård  
#160333 Hej Crisse!
Har du köpt nån klipp?
Jag har idag en Biojack 300 som sitter på en 9 tons grävare med stumt s 45 fäste.

Har lite funderingar på hur man ska vidare utveckla denna klipp. Vad har du för tankar?

//Danne

Avatar Fallback

Re: Biojack energiklipp

Crisse  
#160346
skälbygård skrev:Hej Crisse!
Har du köpt nån klipp?
Jag har idag en Biojack 300 som sitter på en 9 tons grävare med stumt s 45 fäste.

Har lite funderingar på hur man ska vidare utveckla denna klipp. Vad har du för tankar?

//Danne


Jodå jag har införskaffat en bj150, och den har fungerat bra. Förutom lite slangar och ventiler som läckt, men det har bara varit att spänna och köra vidare.
Dock så kommer den troligen bytas till en Naarva/kesla med ackumulering.

Såg att du haft klabb med din!

   TS
Avatar Fallback

Re: Biojack energiklipp

skälbygård  
#160353
Crisse skrev:
skälbygård skrev:Hej Crisse!
Har du köpt nån klipp?
Jag har idag en Biojack 300 som sitter på en 9 tons grävare med stumt s 45 fäste.

Har lite funderingar på hur man ska vidare utveckla denna klipp. Vad har du för tankar?

//Danne


Jodå jag har införskaffat en bj150, och den har fungerat bra. Förutom lite slangar och ventiler som läckt, men det har bara varit att spänna och köra vidare.
Dock så kommer den troligen bytas till en Naarva/kesla med ackumulering.

Såg att du haft klabb med din!



Okej.. Hur har du din monterad? Grävare eller på skogskran? Varför byta?

Användarvisningsbild

Re: Biojack energiklipp

Valmet860.1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160385 Intressant tråd, då vi funderar på en biojack 300e! Det positiva är att den verkar väldigt enkel, men sen är frågan hur hållbarheten är? skälbygård: du har Biojack 300 inte E modellen? Är det bara ackumerleringen som skiljer?

Avatar Fallback

Re: Biojack energiklipp

skälbygård  
#160397 Hej Valmet860.1!
Som svar på din fråga kan jag säga att hållbarheten är helt okej vad det gäller själva klippen i sig. De där med bultarna va mest att dom glömt använda gänglåsning så dom gängar upp sig. Man får väl ta de som daglig tillsyn ihop med smörjningen att känna på alla bultar.
Det som krånglat är hydraulikpaketet.

Jag har den utan ackumulering och det är väl bara de som skiljer tror jag. Har heller ingen tilt inbyggd, men funderar på att byta till en sån.

Bra support och goodwill från Sit Right som sålt den.

Användarvisningsbild

Re: Biojack energiklipp

Valmet860.1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160431
skälbygård skrev:Hej Valmet860.1!
Som svar på din fråga kan jag säga att hållbarheten är helt okej vad det gäller själva klippen i sig. De där med bultarna va mest att dom glömt använda gänglåsning så dom gängar upp sig. Man får väl ta de som daglig tillsyn ihop med smörjningen att känna på alla bultar.
Det som krånglat är hydraulikpaketet.

Jag har den utan ackumulering och det är väl bara de som skiljer tror jag. Har heller ingen tilt inbyggd, men funderar på att byta till en sån.

Bra support och goodwill från Sit Right som sålt den.

Tack för svaret, frågan är om man behöver ackumelering?

Hur känns det för dig? Går det bra/fort utan?
Tilt känns lite som plus i kanten. Det vore iaf smdigt att ha på en skotare tror jag.
Du har inte lite bilder eller filmer på din biojack? Vore kul att se på riktigt arbete ist för reklamfilmer :wink:

Avatar Fallback

Re: Biojack energiklipp

skälbygård  
#160460 Absolut... Gumman min va ut me kameran idag faktiskt =)

Lägger upp senare ikväll...

Klart att man skulle vilja ha ack. ibland, när det är mycket vekt skit. Då blir de ett evigt flängande med små knippor. Fördelen att jag har den sitter stumt i gräv fästet är att man kan trycka framåt och få ihop flera träd, förutsatt att dom står tätt.

Ska kolla filmerna och lägga upp så du får se vad jag menar.

//Danne

Avatar Fallback

Re: Biojack energiklipp

skälbygård  
#160727 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0SOPFOiNGAY&feature=youtu.be[/youtube]

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).