Bioenergi

vindkraft i skogen

14 inlägg 10900 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vindkraft i skogen

kottplockarn  
#146934 Har blivit kontaktad av ett vindkraftbolag som vill smälla upp 3st 2MW snurror på mark som jag är delägare i. Skulle egentligen sälja min andel till en av de andra delägarna, men eftersom vinden är lönsammare än skogen så blir man ju tvungen att behålla den. Känns lite konstigt att ett arrende på tot ca 1ha genererar mer pengar än 150 välskötta hektar skogsbruk. Vi får vägar och annat med på köpet. Eolus vind ab heter bolaget, någon som har koll på läget får mer än gärna komma med synpunkter, tex andra bolag om man kan prisförhandla mm.



   TS
Avatar Fallback

Re: vindkraft i skogen

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146951 De erbjuder del i netto vinst på just era tre snurror. Kom i håg att att Eolus styr vinsten med tex, avskrivningar ett annat ex, kan vara serviceavtalet med sitt eget dotterbolag som utför service till för höga priser.
Detta dotterbolag ger då höga kostnader, som drabbar dina snurror och fint koncernbidrag till Eolus.
Därmed inte sagt att ni ska avstå.
Försök få del i producerad Kw, brutto

Användarvisningsbild

Re: vindkraft i skogen

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146958 Hörde om ett planerat projekt ( tror det var vattenfall som var inblandat) där man försöker få till bättre elnät och mobiltäckning (främst elförsörjning till masterna som slås ut så fort det blir strömlöst).

Kan vara något att tänka på om man kommer till förhandlingsbordet med bolaget, ett förbättrat vägnät kan man ju få med, då det krävs en del av vägen fram till masterna.

Avatar Fallback

Re: vindkraft i skogen

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147025 Har själv erfarenhet av Eolus vind. Tyvärr blev projektet stoppat i sista stund av Luftfartsverket. Men företaget som sådant verkar sunt och välskött. Hade tom med hjälp att titta på bokslut mm innan jag skrev avtal, och där fanns inget negativt att säga.

Avatar Fallback

Re: vindkraft i skogen

nissebrun  
#147214 Jag har själv inte haft några affärer med Eolus Vind, och inte några andra vindkraftbolag heller för den delen. Men jag vet att Eolus vind är ett av de mest seriösa Vindkraftsbolag du kan arbeta med, de är ett av de bolag i sverige som har längst erfarenhet av att projektera vindkraft.

Ungefär vart i Sverige ligger skogen?

M.v.h NIsse

Användarvisningsbild

Re: vindkraft i skogen

Vedproducent  
#147249
Famag skrev:De erbjuder del i netto vinst på just era tre snurror. Kom i håg att att Eolus styr vinsten med tex, avskrivningar ett annat ex, kan vara serviceavtalet med sitt eget dotterbolag som utför service till för höga priser.
Detta dotterbolag ger då höga kostnader, som drabbar dina snurror och fint koncernbidrag till Eolus.
Därmed inte sagt att ni ska avstå.
Försök få del i producerad Kw, brutto

Nej så görs inte generellt. 4 % av elintäkten plus elcertifikatet (varierar således med elpriserna). Vad eoulus har för kostnader spelar ingen roll. I de flesta fallen står de dessutom bara för prospekteringen och sen säljs vindkraftverket färdigbyggt.

Avatar Fallback

Re: vindkraft i skogen

kottplockarn  
#147272 Kul att se att man platsar i bioenergi utan flistugg, många bra synpunkter, vad ersättningen beträffar så är det 4% som gäller plus 50% på andra intäckter, tex mobilmaster, mätutrustning från smhi motsv.

   TS
Avatar Fallback

Re: vindkraft i skogen

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147397 De räknar väl med en livslängd på snurran med växellåda på ca 25-30 år.
Tornet, får markägaren behålla det eller är det också utmattat och måste rivas?


Det var ju seriöst att ersättningen var på tillverkad el !!!!

Avatar Fallback

Re: vindkraft i skogen

nissebrun  
#147434 Självklart att ersättningen skall vara beroende av den producerande elen.

Avatar Fallback

Re: vindkraft i skogen

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148339 I Härjedalen har politikerna tackat nej till investeringar i vindkraft på 7 miljarder kronor. De vill satsa på vildmarksturism.....

Avatar Fallback

Re: vindkraft i skogen

MikeP  
#261455 Jag vet inte om detta är rätt tråd, men jag ställer min fråga här så får ni som är lite mer vana på detta rätta mig.

Jag har en fastighet som vi håller på att bygga vindkraft på i Kronobergs län. Det största problemet är dock alla utredningar som måste göras. Just nu skall det tydligen göras örninventeringar men jag har förstått att det är en %#¤# massa som skall undersökas, det känns lite märkligt för en skogsägare. Hela det området är ändå redo för avverkning. Vi undersökte förra året med en lokal fågelskådare, men det blev inget vidare. Nån som känner till någon seriös "örnkonsult" om det finns sådana?

/Mike

Användarvisningsbild

Re: vindkraft i skogen

anersimyra  
#261456
MikeP skrev:Jag vet inte om detta är rätt tråd, men jag ställer min fråga här så får ni som är lite mer vana på detta rätta mig.

Jag har en fastighet som vi håller på att bygga vindkraft på i Kronobergs län. Det största problemet är dock alla utredningar som måste göras. Just nu skall det tydligen göras örninventeringar men jag har förstått att det är en %#¤# massa som skall undersökas, det känns lite märkligt för en skogsägare. Hela det området är ändå redo för avverkning. Vi undersökte förra året med en lokal fågelskådare, men det blev inget vidare. Nån som känner till någon seriös "örnkonsult" om det finns sådana?

/Mike
Sveriges Ornitologiska Förening är mitt bud. :smile:
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: vindkraft i skogen

Kalleo  
#262085
MikeP skrev:Jag vet inte om detta är rätt tråd, men jag ställer min fråga här så får ni som är lite mer vana på detta rätta mig.

Jag har en fastighet som vi håller på att bygga vindkraft på i Kronobergs län. Det största problemet är dock alla utredningar som måste göras. Just nu skall det tydligen göras örninventeringar men jag har förstått att det är en %#¤# massa som skall undersökas, det känns lite märkligt för en skogsägare. Hela det området är ändå redo för avverkning. Vi undersökte förra året med en lokal fågelskådare, men det blev inget vidare. Nån som känner till någon seriös "örnkonsult" om det finns sådana?

/Mike


Helloj.
Blev lite nyfiken på detta då jag själv är ornitolog. Sökte bara på Google och tog första länken. Här hittar du nog mer information om örninventering http://www.ecocom.se/inventeringar/inventering-av-fagelfauna/orninventering och även andra undersökningar. Jag har dock ingen aning om hur seriösa de är och det verkar också finnas andra bolag.
Kalle

Avatar Fallback

Re: vindkraft i skogen

Panne79  
#282150
Kalleo skrev:
MikeP skrev:Jag vet inte om detta är rätt tråd, men jag ställer min fråga här så får ni som är lite mer vana på detta rätta mig.

Jag har en fastighet som vi håller på att bygga vindkraft på i Kronobergs län. Det största problemet är dock alla utredningar som måste göras. Just nu skall det tydligen göras örninventeringar men jag har förstått att det är en %#¤# massa som skall undersökas, det känns lite märkligt för en skogsägare. Hela det området är ändå redo för avverkning. Vi undersökte förra året med en lokal fågelskådare, men det blev inget vidare. Nån som känner till någon seriös "örnkonsult" om det finns sådana?

/Mike


Helloj.
Blev lite nyfiken på detta då jag själv är ornitolog. Sökte bara på Google och tog första länken. Här hittar du nog mer information om örninventering http://www.ecocom.se/inventeringar/inventering-av-fagelfauna/orninventering och även andra undersökningar. Jag har dock ingen aning om hur seriösa de är och det verkar också finnas andra bolag.
Kalle


Jobbar i vindkraftbranchen och håller med om att det är en jäkla massa inventeringar som skall göras. ECOCOM är väldigt bra och prisvärda. Numer är det nästa obligatoriskt med fladdermusinventering också. Det är ECOCOM också erkänt duktiga på. På Öland finns ett företag som heter "JP fågelvind". En kille som heter Janne Pettersson som är duktig. Han har dock lätt att ta på sig alldeles för mycket arbete så han kan vara lite uppbokad. Det kan hända att det behövs andra fågelinventeringar också. Finns det mycket skogsfågel i området? Hur många och hur stora snurror planerar ni?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).