svenolof56 skrev:Aspenlid skrev:Tjena! Ni som håller på med mycket storsäck, vilka är bäst till vettigt pris? Gärna med öppningsbar botten..
Min erfarenhet säger Espegards notsäckar. Mina äldsta är 7-8 år utan defekter. Visserligen har de nya säckarna blivit lite tunnare sedan dess. Andra storsäckar som jag provat har hållit 1-3 år.
Knuten till säcktömningen kan vara svår att få upp då veden trycker på. Man får prova sig fram, den kan vara rätt enkel. Jag vet att några helt enkelt skär av repet och sätter in ett nytt. Det tar dock en del tid att träda in ett nytt rep.
adahlm skrev:På tal om säckar... (lång och krånglig historia nedan hur man kan se till att kunden garanterat inte beställer nånting på de närmaste 10 åren)
Köpte över 200st 1,5kubiks säckar förra våren av lite dyrare modell på ca, 20€/st (ca, 200kr) märkte först vid första tömningen att endel av säckarna var bristfälligt tillverkade då tömningslänkarna på bottnen inte alls höll att riva i.
Skickade en saklig skriftlig reklamation (i Juli2017) till leverantören var jag bad att få ersättande ordentliga säckar eller en ekonomisk erättning. Ganska snabbt efter fick jag ett samtal av leverantörens leverantör som ville titta närmare på de bristfälliga säckarna. Jag levererade några till dem, och efter några månader (och några påminnelsemail) fick jag beskedet att det verkligen var ett tillverkningsfel och de skulle skicka 60st. ersättande ordentliga säckar - detta i slutet av augusti...
En månad senare frågade jag leverantören om ersättningsleveransen och leverantörens leverantör svarade "nästa vecka"..
Efter fyra likadana "nästa vecka" eller "tygetärslutmendetkommernästavecka" löften fick jag tillräckligt och skickade en faktura åt leverantören på den ursprungliga ersättningssumman, närmare 1000€,
En timme efter detta ringde leverantörens leverantör och beklagade och han skulle genast själv leverera säckarna. Var inte hemma när han kom men han hade lämnat 29st säckar på trappan. Märkte genast att de här inte alls var likadana som de jag köpt i våras - och de här saknade bottenlänkar helt och hållet!...! skickade det tjugonde mailet åt dem och de lovade att komma och byta ut säckarna.. Han kom nästa dag och hämtade de fel levererade säckarna men han hade inte de rätta med sig.. de skulle komma nästa vecka.. (till mitten av December)
Några dagar före jul skickade jag en påminnelsefaktura med hot om inkasso ifall säckarna inte är levererade före 31.12.
Fick ett mail av leverantörens leverantör om att säckarna kommer andra veckan i Januari, - leveranslöfte nr 6 i ordningen så tror inte riktigt på dem mera.
Blev en lång historia det här.. Leverantören har helt delegerat reklamationen på sin egen leverantör och ingendera bär sitt ansvar för att korrigera läget.
Hur gå vidare här? Är fråga om B2B affär, så konsumentskyddet gäller förstås inte.. Kan man ens skicka ärendet vidare till inkasso?
Vedproducent skrev:svenolof56 skrev:Aspenlid skrev:Tjena! Ni som håller på med mycket storsäck, vilka är bäst till vettigt pris? Gärna med öppningsbar botten..
Min erfarenhet säger Espegards notsäckar. Mina äldsta är 7-8 år utan defekter. Visserligen har de nya säckarna blivit lite tunnare sedan dess. Andra storsäckar som jag provat har hållit 1-3 år.
Knuten till säcktömningen kan vara svår att få upp då veden trycker på. Man får prova sig fram, den kan vara rätt enkel. Jag vet att några helt enkelt skär av repet och sätter in ett nytt. Det tar dock en del tid att träda in ett nytt rep.
Helt riktigt angående knuten. Jag skär bara av repet och in med ett nytt rep. Det är 16 st öglor och det tar väl 1 minut ungefär att knyta i ordning säcken. Veden rasar bättre ur säcken också vid tömning än när ordinarie rep är kvar som är knuten i en ögla.
adahlm skrev:På tal om säckar... (lång och krånglig historia nedan hur man kan se till att kunden garanterat inte beställer nånting på de närmaste 10 åren)
Köpte över 200st 1,5kubiks säckar förra våren av lite dyrare modell på ca, 20€/st (ca, 200kr) märkte först vid första tömningen att endel av säckarna var bristfälligt tillverkade då tömningslänkarna på bottnen inte alls höll att riva i.
Skickade en saklig skriftlig reklamation (i Juli2017) till leverantören var jag bad att få ersättande ordentliga säckar eller en ekonomisk erättning. Ganska snabbt efter fick jag ett samtal av leverantörens leverantör som ville titta närmare på de bristfälliga säckarna. Jag levererade några till dem, och efter några månader (och några påminnelsemail) fick jag beskedet att det verkligen var ett tillverkningsfel och de skulle skicka 60st. ersättande ordentliga säckar - detta i slutet av augusti...
En månad senare frågade jag leverantören om ersättningsleveransen och leverantörens leverantör svarade "nästa vecka"..
Efter fyra likadana "nästa vecka" eller "tygetärslutmendetkommernästavecka" löften fick jag tillräckligt och skickade en faktura åt leverantören på den ursprungliga ersättningssumman, närmare 1000€,
En timme efter detta ringde leverantörens leverantör och beklagade och han skulle genast själv leverera säckarna. Var inte hemma när han kom men han hade lämnat 29st säckar på trappan. Märkte genast att de här inte alls var likadana som de jag köpt i våras - och de här saknade bottenlänkar helt och hållet!...! skickade det tjugonde mailet åt dem och de lovade att komma och byta ut säckarna.. Han kom nästa dag och hämtade de fel levererade säckarna men han hade inte de rätta med sig.. de skulle komma nästa vecka.. (till mitten av December)
Några dagar före jul skickade jag en påminnelsefaktura med hot om inkasso ifall säckarna inte är levererade före 31.12.
Fick ett mail av leverantörens leverantör om att säckarna kommer andra veckan i Januari, - leveranslöfte nr 6 i ordningen så tror inte riktigt på dem mera.
Blev en lång historia det här.. Leverantören har helt delegerat reklamationen på sin egen leverantör och ingendera bär sitt ansvar för att korrigera läget.
Hur gå vidare här? Är fråga om B2B affär, så konsumentskyddet gäller förstås inte.. Kan man ens skicka ärendet vidare till inkasso?
Elfving skrev:Jag har en drös dylika säckar för eget bruk sedan tre år. Ingen är användbar idag. Måste alltså köpa nya, vettetusan om det inte vore mer rationellt att trava på pall enligt klassisk modell i mitt fall då det bara är för eget bruk? Ryms betydligt mer på en travad pall, man får ge det den tid som det tar helt enkelt.
stegmaster skrev:En sådan här lapp brukar vi slänga med på minst en säck til varje kund, efter detta nya system til "Norsk Ved".
Detta er va säcken minst ska innhålla, så sanningen er nog oftast lite mer i kundens favör, förutsatt att kunden har moderne rentbrinnande ugn.
Detta för att kund direkt kan jamföra priset kwh mellan ved och el., teks. (el.priset er vel drygt 1 krona just nu inkl, alla avgifter här i Norge)
(Detta på bilden var tidligare pris, nästa år blir det 1000kr och 0,89 öre/kwh, priserna er inkl, mva)
När det gäller vikten, har vi testat med 6-7 olika säcker hos en fabrik som har vikt, och alla har vore 350kg++, då vi ordnar lite i säcken under fylling, even om vi inte direkt staplar.
Och fukthalten brukar snitta ca 17%, för den kollar vi ganska ofta.
1519634639_vedsekk_2.jpg
stegmaster skrev:Nja, det er inget hokus Pokus.
Tog bara en print screen från deras hemsida, och lagrade det som en bild, sen öppnar jag den i Paint och krysser och skrivar inn det jag vil, och skrivar sen ut.
Här er en länk som omhandlar detta systemet. (PowerPoint)
http://www.norskved.no/uploads/Artikkle ... idert.pptx
Det ska even finnas en app så man kan ha det på smartphonen, men denna måste det vara nåt knas med, för den hittar jag inte.
Ska heta "vedkalkulator", men finns inget va jag kan se.
Här er en blank lapp, som du kan lagra som en bild, och öppna den i Paint, justera storlek och skriva inn dina siffror.
Finns samma för småsäckar om ni går inn på länken ovan.