Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1204000 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444078 Har varit milda vintrar med

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

80-90  
#444079
bengt.a skrev:Har varit milda vintrar med

Det har du rätt i Bengt !!!

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#444081
bengt.a skrev:Har varit milda vintrar med

Förvisso både i Norge och Sverige men det märks bara på vedförsäljningen på ett ställe så det är nog inte avgörande. Sen får man väl säga att det varit numera normala vintrar. Det var 2010 som var kall. Innan dess får vi gå tillbaka till 1987. Visst har det varit enstaka/några kalla veckor andra år också men då sent på säsongen tex 2005 och 2013. Men har vi haft två ordentliga vintrar senaste 30 åren så är det de som räknas som onormala.

Redigerar och gör litet tillägg. Vedförsäljning är ju mycket starkt förknippad med 30 cm brasved. Jag menar att det inte spelar någon jättestor roll för vedförbrukningen om vädret är lite kallare eller lite varmare. Snittkunden kanske beställer 5 m3 och dom eldar slut på sin ved ändå. Sen är det klart att när det blir som 2010 och kärnkraften havererade och elpriset stundtals var över 14 kr kWh så ska alla elda som aldrig gjort det vare sig före eller efter och då går det åt ved. Men det hände några veckor år 2010 och det är väl enda gången någonsin.
Senast redigerad av Vedproducent lör 11 mar 2017, 21:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#444086 Det är nog rätt normalt väder och temperaturer. Jag sångföreställning ett tag sedan en graf över temperaturförändringen sedan 1960 och den var rätt rejäl men jag gick sedan in på SMHI där dom hade riktigt långa mätserier och den längsta jag hittade var på nästan 300 år och enligt den så var vi bara en grad upp på den tiden.
Krigsvintrarna på 1940 talet måste ha varit bra för vedförsäljarna :grin: men tycker mig ha hört att bönderna då var ålagda att leverera rätt stora mängder ved till staten.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#444161 Stegmaster. Jag vet att du följer tråden! Med samma respekt som du skriver till mig( positivt) så respekterar jag naturligtvis dina inlägg! Du är precis som du skrev till mig enligt mitt tycke en av dom ärligaste och kunniga inom vedproduktion som jag lyssnar på. Det är absolut med full respekt. Tar gärna en tur bortöver där i sommar vid tillfälle! Vore kul att få träffa dig! Sen innebär ju inte det att vi inte får munhuggas lite och byta erfarenheter? Så tills dess så kör vi på!

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#444164 Jajamen, så lenge det finns en marknad som er villig att betala en vettig peng för veden, så er det bara köra på.
Åt andra sidan hadde jag lagt av direkt om marknaden inte fanns mer.

Och givetvis har jag ingen koll på läget i hela landet, men innom en radie av ca 10 mil. har jag ganske bra koll.
Det kanske er korrekt even här hos mig att totalvolumen har minskat, men antal produsenter har minskat ennu mer vil jag mena, så det blir lättare att sälja för oss som er kvar.
Det er ju mycket folk som har sitt jobb innom oljeindustrien här, och dom vil som oftast ha något att driva med när dom er hemma 3 veckor(eller hur lenge det nu er), och flere av dessa har provat sig på vedproduktion, men nu er ingen av dessa kvar va jag vet, dessutan har mange mindre "svarthandlare" lagt av, så det gör even att det blir enklare att ta ut en vettig peng.
Sen er det ju lite enklare för mig med mina usla 400-500m3, enn för ni stora produsenter med flera tusen m3 ni ska bli av med.
För even om jag tycker det er roligt och trivs bra med att arbeta med ved, så tänkar jag inte jobba gratis.
Viktigast för att vi fortfarandet finns med er nog att vi byggd upp en relativt stor fast kundkrets under dom senaste 20år.
Even om några faller från (vid död, eller flytt), så har det ökat mer enn det minskat med kunder för varje år
Hur konstig det enn hörs ut, så har vi faktisk mange Polske kunder. :surp: (Detta er folk som er här och jobbar på skipsvärften, och even om dessa inte blir fasta kunder, så sprids rykten internt blant dessa medans dom bor här midlartidig, så när personalet byts så blir dom nya med vidare, så det er ju lite roligt)

Var interessant med dessa tal från SSB, (dom hadde jag missat :oops: ), undrar dock hur dom kommer fram til dessa tal. :???:
Finns "svartveden" med i detta t.eks?? (dom har ju varit en "stor aktör" tidligare åtminstone)
Men hur som helst, så visar ju tendensen att den totala volumen gått ner med ca 30% sen 2010, even om det vände lite uppåt 2015 (får se hur går när 2016 talen er klara).
Har du någon länk til var du hittade "dina" tal "vedproducent"??
Hadde vore interessant om det fanns mer att läsa om detta. :geek:
Forsökte googla själv men hittade inte artikkelen med siffror helt fram til 2015.
Såg i en annan artikkel (vil minnas det var Norsk ved) att det var en rejäl "peak" år 2010 och at volumen i dag er ca samma som år 2005.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#444184 När jag sökte på siffrorna första gången var det ganska enkelt att hitta. Sen klickade jag ner sidan. Skrev ner dom talen från 2010. Det fanns ganska lång historik bakåt. Jag hittar det inte precis nu men det finns där så du får söka och leta lite själv.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jørgenjthaule  
#444446 En ting jeg har undret meg over er prisene på småsekker med ved kontra store sekker og løs ved..Jeg solgte ved i 60l sekker i årene 2002-20007,Prisen var da 1500kr lakteren for løs ved i 60cm,1700kr for ved i 30cm og 60kr for 60l sekk
Altså var det godt betalt å legge i 60l sekker..
Nå er det ingen forskjell i pris på småsekker og løs ved..,merkelig..

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Servering  
#447846
halvproffs skrev:Luft-luftväxlare och dylika ting tar nog mye av försäljningen av ved. Även bergsvärme ökar stadigt här och det är oftast vedeldare som byter från vedeldning till sådan värme.


Jag är vedeldare och har samma uppfattning som du ang braskaminer. Jag är helt övertygad om att braskaminer är det som ökar. Vedvärme som enda värmekälla tror jag stadigt minskar. Dels har priserna på bra ved ökat och dels är folk allt latare och dels har vi ROT. Jag tillhör dem som redan förra året var ute och köpte dyr vedanläggning till skampris bara av att folk inte blev av med sina vedutrustningar. Folk har tröttnat på att klyva, stapla, torka, skottkärra in genom pannrumsfönstret och sen stapla även därinne. Jag vände på steken och köpte vedtransportörer. Så jag tar bara klentimmer och grenar och toppar som ingen vill ha 9-15 cm och sen 2 m stock upp till 30 cm i diamter. Kapar i 48 cm så att både huvudpannan ( som tar 150) och backuppannan'(55) kan köras.
Krokiga tallgrenar kan anskaffas för en spottstyver. Sen går allt på 2vedtransportörer in i torkmagasin och därefter på en annan transportör + slulig bana in i pannhuset. De 120 m3 jag nu har på kapbacken har jag skaffat till skampris och med all egen transport med 2 ton/lass och 5 års avskrivning av pannor, tankar, rör, pumpar mm och lite kap-el så ligger kilowattkostnaden just nu på 5 öre.
Förra året köpte jag kompletta utrustningar till 6,5m3 hetvattenlager och slavtank för strax under 30,000 kr. Nypriset säkert 10 gånger högre. Jag ska lägga upp ett 10 års lager detta år. (500 m3 kapat i torkmagansin)
Jag tror inte att professionell vedeldning återkommer. Solceller och markvärme tar över även luftpumpar i högre än amatörmässig uppvärmning och braskaminer är och förblir mysfaktor med lite extra värmespets. Så jag tror att torkad kluven 30 cm mysved av björk har en jättelik framtid medan okapat rått klent som inte industrin tar emot kommer att bli allt billigare.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#448448 Så fixar man veden


Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Flax12  
#448505 Borde gå att få bra betalt för några båt laster med ved till jänkarna om det är så det går till! [WINKING FACE] [FACE WITH TEARS OF JOY]

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Hema  
#448508 De verkar ha roligt, men är ved dyrt over there?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jannee  
#448518 Jänkarna överlag tjänar ganska dåligt, vi har betydligt bättre levnadsförhållanden och ekonomi generellt sett.
Vissa saker, maskiner är betydligt billigare over there men överlag är det mesta dyrare i förhållande till den genomsnittliga timförtjänsten.
En lågavlönad amerikan har knappt ens råd att ta ut semester (a day pay off).
Statligt anställda har dock bättre villkor och pensionsavtal dock är pensionen låg men faller ut tidigt.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448553
jannee skrev:Jänkarna överlag tjänar ganska dåligt, vi har betydligt bättre levnadsförhållanden och ekonomi generellt sett.
Vissa saker, maskiner är betydligt billigare over there men överlag är det mesta dyrare i förhållande till den genomsnittliga timförtjänsten.
En lågavlönad amerikan har knappt ens råd att ta ut semester (a day pay off).
Statligt anställda har dock bättre villkor och pensionsavtal dock är pensionen låg men faller ut tidigt.

Kapa inte tråden med sånt här det blir så mkt inlägg om detta, och för att vara helt säker på att du förstår vad jag menar
så kanske du kommer ihåg inför valet 1998 då räknade ett par herrar ut att om Sverige var en stat i USA
så skulle det vara den fattigaste staten, med lägst utbildning och högst arbetslöshet.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Hema  
#448592 Sådana påståenden kräver en källa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).