Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1204903 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

CTech  
#415434 Kanske lite offtopic men jag provar ändå.

Blivit tillfrågad att till våren hjälpa en vedkund att hugga upp hans årsförbrukning med min vedmaskin.
Han har tagit hem långved så jag behöver köra dit maskin och tugga igenom ca 20m3t.

Önskar förslag på prissättning. Per timme eller per kubik. Numera får man väl dessutom göra rutavdrag för hjälp med ved?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415436 600kr per timme från dörr tibax till dörr

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

skogshasse  
#415552
CTech skrev:Kanske lite offtopic men jag provar ändå.

Blivit tillfrågad att till våren hjälpa en vedkund att hugga upp hans årsförbrukning med min vedmaskin.
Han har tagit hem långved så jag behöver köra dit maskin och tugga igenom ca 20m3t.

Önskar förslag på prissättning. Per timme eller per kubik. Numera får man väl dessutom göra rutavdrag för hjälp med ved?


hur tänker du när du tar upp rutavdrag?????

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

adahlm  
#415559 Där finns svaret..

http://www.skatteverket.se/privat/fasti ... 01424.html

Om dessa 20m3 har vuxit på kundens tomt så är det ok..

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

CTech  
#415677
skogshasse skrev:
CTech skrev:Kanske lite offtopic men jag provar ändå.

Blivit tillfrågad att till våren hjälpa en vedkund att hugga upp hans årsförbrukning med min vedmaskin.
Han har tagit hem långved så jag behöver köra dit maskin och tugga igenom ca 20m3t.

Önskar förslag på prissättning. Per timme eller per kubik. Numera får man väl dessutom göra rutavdrag för hjälp med ved?


hur tänker du när du tar upp rutavdrag?????


Det var en fråga. Har för mig att jag hört att det lagts till nyligen. Ska googlat, som jag så klart borde gjort från början =)

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

CTech  
#415678
adahlm skrev:Där finns svaret..

http://www.skatteverket.se/privat/fasti ... 01424.html

Om dessa 20m3 har vuxit på kundens tomt så är det ok..


Klart och tydligt. Icke aktuellt i detta fall alltså.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

skogshasse  
#415748
CTech skrev:
skogshasse skrev:
CTech skrev:Kanske lite offtopic men jag provar ändå.

Blivit tillfrågad att till våren hjälpa en vedkund att hugga upp hans årsförbrukning med min vedmaskin.
Han har tagit hem långved så jag behöver köra dit maskin och tugga igenom ca 20m3t.

Önskar förslag på prissättning. Per timme eller per kubik. Numera får man väl dessutom göra rutavdrag för hjälp med ved?


hur tänker du när du tar upp rutavdrag?????


Det var en fråga. Har för mig att jag hört att det lagts till nyligen. Ska googlat, som jag så klart borde gjort från början =)


ja det förstår jag att det var en fråga men det jag funderar över är om du sätter ditt pris högre om en kund får göra rotavdrag

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Fredrik Reuter  
#418385 SVT Värmland har idag ett reportage om vedförsäljningen 2016. Enl en rundringning så är veden i princip slut hos de större producenterna i länet.

Faller väl i linje med din prognos vedproducent?
Se sändningen från idag (14 november):

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#418386
Fredrik Reuter skrev:SVT Värmland har idag ett reportage om vedförsäljningen 2016. Enl en rundringning så är veden i princip slut hos de större producenterna i länet.

Faller väl i linje med din prognos vedproducent?
Se sändningen från idag (14 november):

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/

Jo det stämmer bra. Är nog ungefär så i hela sydvästra Sverige i alla fall. Det märks att många slutat med vedförsäljning samtidigt som kamineldarna blir fler. Det är inte den veckans kyla som varit som är orsaken. Jag har känt och sett detta hela säsongen.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

adahlm  
#418397 Ganska otrolig förändring bara på en säsong, En annan sak som jag lagt märke till att priset inte heller är det viktigaste, Första frågan brukar vara: När har du möjlighet att leverera, Så att satsa på snabba och punkliga leveranser är bra mycket viktigare än ett billigt pris.

Att ha slutsålt i oktober passar bra för mig, hellre kör jag ut veden i torrt och varmt väder istället för att starta upp både bil o traktor i 20-30 minusgrader.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#418398 Det är inte alla som fattar det. Jag har en nära släkting som nyligen en sålde 50 cm blandved för 250 kr/m3 travat mått. När kunden köpte 8m3 så prutade säljaren lite till på eget bevåg.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

skogsbonne  
#418404 Bor i värmland och iår var sista året jag gjorde ved och det märktes att folk vill ha ved, gjorde dock mindre än vanligt då jag tog student osv. Nästan all ved såldes färsk då den inte hann torka innan den var slut :smile:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#418421 Håller med dig adahlm, det er alltid fint att sälja slut i oktober eller så. :grin:
Själv har jag ca 50m3 kvar i nuläget, men det rullar på varje vecka.
Har aldrig haft så mycket ved som i år, så det er "all time high" här med. :)

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Hema  
#418540 http://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/vedbrist-hotar-i-varmland

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#421366 Nu när torra veden är slut är det lika bra att starta säsongen för nästa år.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).