Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1203830 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315547 Äntligen ett vettigt användningsområden för ett 88 tums svärd i Sverige :lol: viewtopic.php?f=12&t=2118
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

born11  
#330944 Nej det är väl dags att puffa upp denhär tråden....... Många diskussioner om kubik har det varit i denna tråd, men jag ställer ändå en fråga om det. Vi har ju inte ens kunnat enas om hur många 40 resp. 60L liters säckar man får ut på en kubik, så jag får väl skylla mig själv som ställer den......

Jag gör travade kubikpallar med vanlig nätsäck för att de ska ta liten plats på lastbilen. I dag packade jag om en torkad säck som spruckit sönder och jag fick ut 17 s t. 60L säckar fyllda så snörningen knappt går ihop när jag ruskat ihop dem.
Jag tänker påstå till mina kunder att mina pallar motsvarar 1,25 m3 löst mått, tycker ni att jag har fel?
Lönsamheten att lägga ner sådant jobb så det tar över 1 tim. att göra 2 pallar för en man kan ju diskuteras, men kör man 30 mil och får på 2 pallar till än om de vore runda så tycker jag det är värt det när jag får ut 1050:-/ pall med moms inkl. frakt, fast det blir ju bara drygt 900:-/m3 löst om mitt resonemang stämmer.......

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stektlök  
#330948 Japp då kör vi igång å räknar igen :) travat i nätsäck måste iaf bli mer tidsåtgång å tid kostar. Sedan är juh travad säck mer ved i å då blir det dyrare också. Och i slutändan vill du tjäna nån krona till framtida investeringar. Hoppas det går bra för dig :grin:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#330953
born11 skrev:Nej det är väl dags att puffa upp denhär tråden....... Många diskussioner om kubik har det varit i denna tråd, men jag ställer ändå en fråga om det. Vi har ju inte ens kunnat enas om hur många 40 resp. 60L liters säckar man får ut på en kubik, så jag får väl skylla mig själv som ställer den......

Jag gör travade kubikpallar med vanlig nätsäck för att de ska ta liten plats på lastbilen. I dag packade jag om en torkad säck som spruckit sönder och jag fick ut 17 s t. 60L säckar fyllda så snörningen knappt går ihop när jag ruskat ihop dem.
Jag tänker påstå till mina kunder att mina pallar motsvarar 1,25 m3 löst mått, tycker ni att jag har fel?
Lönsamheten att lägga ner sådant jobb så det tar över 1 tim. att göra 2 pallar för en man kan ju diskuteras, men kör man 30 mil och får på 2 pallar till än om de vore runda så tycker jag det är värt det när jag får ut 1050:-/ pall med moms inkl. frakt, fast det blir ju bara drygt 900:-/m3 löst om mitt resonemang stämmer.......

Travar du 1m3 stjälpt mot tex en vägg så blir ju 30 cm ved cirka 0,65 m3 travat. Det är dock inte det samma när du travar i säck och får hålrum. Det beror ju på hur säcken är travad. Men det bästa är att väga veden. Har du torr björkved så väger den i 30 cm längd cirka 285 kg/m3 stjälpt. Du kan ju väga dina 17 st säckar och se. Väger dom 21 kg i snitt så stämmer ditt resonemang med 1,25 m3 stjälpt i säcken. Tycker det låter lite. En välpackad 60 litersäck ska väga i alla fall 3-4 kg till. Så inte lurar du kunden inte. Tror nog du skänker bort lite volym men väg och räkna.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Hema  
#330956 Går det sälja något annat än björkved i 40L/60L-säck? Vad är era erfarenheter?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stektlök  
#330969 Alltid bra när "vedproducent" kommer in i vedtrådarna. Hårda fakta liksom. Han har vägt å mätt ved så det räcker :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Camwood  
#330977 Om staten skulle konfiskera min skog i morgon(helt otroligt osanolikt men vad vet med denna rödgröna röra till regering) och jag sitter i rullstol och behöver VED för min överlevnad så skulle jag efter att läst det mesta som VEDPRODUCENT har skrivit på detta forum!! så skulle jag utan att tveka köpa ved från honom!!! resten av mitt liv :grin:
underförstått !! han verkar ärlig!! ( grov underdrift)
Ni som håller på med vedproduktion på något sätt hoppas att ni har lärt er något från den här tråden :grin:
Om inte????? Börja att läsa tråden från start :grin:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#333558 Citerar in vedproducent kommentar i skogselmia 2015 tråden här, så det inte blir så mycket off topic i den tråden. Hoppas det er ok.

Vedproducent skrev: Men det verkar vara många som lagt ner veden helt som skrivit där och då är det väl inte lika roligt att skriva längre.

Kan mycket vel vara så, har inte riktig koll på marknaden i Sverige.
Läste btw i senaste nr av tidningen Norsk Ved om en vedprodusent i Sälen i Sverige som leverte rett stort volum til en storhandlare i Oslo.
Annars så har jag (och min kompis) ökat volumet lite för varje år, dessutan första året som vi inte köpt nåt virke, utan huggit alt själv, sä här satsar vi hårdt even om vi er långt ifrån volumet til Vedproducent.
Nu verkar det dessutan som min kompis blir utan sitt ordinarie jobb framover, så kanske vi får satsa rejält nästa år, men då kommer andra problem inn som måste lösas, som plats att torka/förvara veden och inte minst få til att sälja denna större volum på kort tid. (tils nu har ökat lite varje år, men om vi plötslig skulle 3 dubbla volumen får vi nog tänka om tror jag).

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333601 Kanske inte rätt tråd men...
Det finns de som tjänar 1925:-/timme på att fixa veden själv.
http://cornucopia.cornubot.se/2013/06/v ... immen.html

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#333621
stegmaster skrev:Citerar in vedproducent kommentar i skogselmia 2015 tråden här, så det inte blir så mycket off topic i den tråden. Hoppas det er ok.

Vedproducent skrev: Men det verkar vara många som lagt ner veden helt som skrivit där och då är det väl inte lika roligt att skriva längre.

Kan mycket vel vara så, har inte riktig koll på marknaden i Sverige.
Läste btw i senaste nr av tidningen Norsk Ved om en vedprodusent i Sälen i Sverige som leverte rett stort volum til en storhandlare i Oslo.
Annars så har jag (och min kompis) ökat volumet lite för varje år, dessutan första året som vi inte köpt nåt virke, utan huggit alt själv, sä här satsar vi hårdt even om vi er långt ifrån volumet til Vedproducent.
Nu verkar det dessutan som min kompis blir utan sitt ordinarie jobb framover, så kanske vi får satsa rejält nästa år, men då kommer andra problem inn som måste lösas, som plats att torka/förvara veden och inte minst få til att sälja denna större volum på kort tid. (tils nu har ökat lite varje år, men om vi plötslig skulle 3 dubbla volumen får vi nog tänka om tror jag).

Marknaden i Sverige är betydligt roligare än i Norge senaste 2 åren. Även prismässigt så är det mer lönsamt att sälja i Sverige nu för tiden. Hemleverans av tex 2-5 m3 stjälpt 30 cm torr björk här kostar 650-850 SEK m3. I Norge är det 700 nok/m3 för tex 5 m3 och då är det dessutom dålig efterfrågan. Så det har svängt ordentligt från att större delen sålts i Norge tidigare så är det tvärtom idag. Vedhandlare/skojare i Norge som gått i konkurs och andra som inte säljer. Levererar egentligen all ved själv nu för tiden för att få en bättre jämnhet i det hela. Så det blir många leveranser på en säsong.

Ja Stegmaster det är bara att investera!

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333633 Här omkring ligger inte torr björkved på ngr 650-800:- m3. Utan snarare på 500:- & häromdagen tog grannen förvisso var det blöt blandved men 365:- m3 känns inte som jag behöver starta bala agrin för....

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#333637
Södergård skrev:Här omkring ligger inte torr björkved på ngr 650-800:- m3. Utan snarare på 500:- & häromdagen tog grannen förvisso var det blöt blandved men 365:- m3 känns inte som jag behöver starta bala agrin för....

Ja men jag skrev ju inkl leverans. Tex 550 kr m3 för veden och så kör du ut 2 m3 som transporten kostar 600 kr och då blir det ju 850 kr m3. Eller menar du att det generellt skulle levereras torr björkved för 500 kr m3? Ja i så fall förstår jag inte varför man vill betala för att arbeta. 600 kr är ju i underkant vad en timme kostar och det vet väl alla som kört ved att man inte klarar en genomsnittstransport inkl lastning och lossning med mindre än det. Så hur tänker man då?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#333639
Södergård skrev:Här omkring ligger inte torr björkved på ngr 650-800:- m3. Utan snarare på 500:- & häromdagen tog grannen förvisso var det blöt blandved men 365:- m3 känns inte som jag behöver starta bala agrin för....

Men som vanligt läggs fokus på de lägsta priserna man hört och då lägger ni ribban där. Linderyd ved tex i ditt område tex säljer torr björkved för 640 kr m3 och 200 kr milen i transport. Så varför vill man då inte ha betalt för sitt slit och kostnader när det går bra för andra att ta betalt?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#333645 Jo men det er ju bra om vändt lite, så går att få vettigt pris för sin ved i Sverige med. :grin:
Kortresade produkter er ju bäst på alla vis.
Finns ju ingen mening i att frakta inn ved från andra länder (Baltikum) när det finns godt om skog i våran närområder.
Problemet er givetvis att vi båda (Sverige och Norge) er högkostländer, och arbetskraften er dyr, så det kan vara svårt at få ut en vettig timpenning.
Du har ju dessutan en utmaning med ditt stora volum, Vedproducent, men när det rullar på (som jag fatter det gör nu, och vel har gjordt i mange år) så måste det vara skönt. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#333661
stegmaster skrev:Jo men det er ju bra om vändt lite, så går att få vettigt pris för sin ved i Sverige med. :grin:
Kortresade produkter er ju bäst på alla vis.
Finns ju ingen mening i att frakta inn ved från andra länder (Baltikum) när det finns godt om skog i våran närområder.
Problemet er givetvis att vi båda (Sverige och Norge) er högkostländer, och arbetskraften er dyr, så det kan vara svårt at få ut en vettig timpenning.
Du har ju dessutan en utmaning med ditt stora volum, Vedproducent, men när det rullar på (som jag fatter det gör nu, och vel har gjordt i mange år) så måste det vara skönt. :-BD

Jo sant.
Baltikumveden kan ju gärna hålla sig borta men annars bor jag själv drygt 10 km från norska gränsen så jag ser nog Norge som mitt område också. Rullar på gör det väl men milda vintrar påverkar ju allas försäljning. Sen har jag inte maxat mina volymer varken i år eller ifjol eftersom jag fick en liten pojk ifjol som jag vill ägna tid åt. Så har jag annat pyssel också i skogen och lite annat. Men det blir arbetstimmar så det räcker och gott om ved men ingen maxproduktion.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).