Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1204118 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

norrskog  
#186660 norr om umeå finns det ingen asp men nere i smålad finns det gott om det. Åkrar verkar det också finnas att odla på där nere. Har sagt att jag inte har eldat asp i min panna men helt klart ett alternativ till björken.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

axwell  
#186689
norrskog skrev:Inlägg av norrskog » Idag, 19:03
norr om umeå finns det ingen asp men nere i smålad finns det gott om det. Åkrar verkar det också finnas att odla på där nere. Har sagt att jag inte har eldat asp i min panna men helt klart ett alternativ till björken


Ingen asp norr om Umeå, tyvärr finns det asplundar långt upp längs bla. Kalixälvens dalgång i Norrbotten.
"Ogräs förgås inte så lätt".

Torr granved ger mer energi per kg än asp, tom mer än björk och ek(som är bland de sämre).

Satsa på gran, mer prisvärd än björkved, eller om du har en riktigt bra modern panna; även tall.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#186699
axwell skrev:
norrskog skrev:Inlägg av norrskog » Idag, 19:03
norr om umeå finns det ingen asp men nere i smålad finns det gott om det. Åkrar verkar det också finnas att odla på där nere. Har sagt att jag inte har eldat asp i min panna men helt klart ett alternativ till björken


Ingen asp norr om Umeå, tyvärr finns det asplundar långt upp längs bla. Kalixälvens dalgång i Norrbotten.
"Ogräs förgås inte så lätt".

Torr granved ger mer energi per kg än asp, tom mer än björk och ek(som är bland de sämre).

Satsa på gran, mer prisvärd än björkved, eller om du har en riktigt bra modern panna; även tall.



Ett kg ved med 20 % fukthalt innehåller 4,3 kw och är i stort exakt detsamma för alla trädslag. Som exempel ger gran 2000 kw m3/f och väger 465 kg. Björk ger 2650 kw m3 f och väger 616 kg. Finns hur många undersökningar som helst som visar detta.

Bifogar en länk också så Axwell kan läsa på.


http://www.vegarn.se/ved/varfor_elda.php

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

axwell  
#186703 http://www.stodeenergi.se/products/dyrt_billigt.htm

En av vedproducentens kollegor i branschen redovisar vid 25 % fukthalt, mer realistiskt vad än "Norsk std." säger.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

foton  
#186704 Tur att vi har bror duktig som kan förklara för oss dumskalar hur allt fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#186706
axwell skrev:http://www.stodeenergi.se/products/dyrt_billigt.htm

En av vedproducentens kollegor i branschen redovisar vid 25 % fukthalt, mer realistiskt vad än "Norsk std." säger.

Visserligen ger naturligtvis björkved med 25 % fukthalt mindre energi än 2650 kw men 1645 kw/m3 som den tabellen visar bara kvaliteten på den undersökningen så den lägger jag direkt i papperskorgen.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

axwell  
#186709
Vedproducent skrev:Visserligen ger naturligtvis björkved med 25 % fukthalt mindre energi än 2650 kw men 1645 kw/m3 som den tabellen visar bara kvaliteten på den undersökningen så den lägger jag direkt i papperskorgen.


Jag är inte förvånad, en uppgift som motsäger din åsikt är inte mycket att bry sig om.
I GDE-undersökningen anges "travat mått" man menar nog "väl staplat mått".

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#186712
axwell skrev:
Vedproducent skrev:Visserligen ger naturligtvis björkved med 25 % fukthalt mindre energi än 2650 kw men 1645 kw/m3 som den tabellen visar bara kvaliteten på den undersökningen så den lägger jag direkt i papperskorgen.


Jag är inte förvånad, en uppgift som motsäger din åsikt är inte mycket att bry sig om.
I GDE-undersökningen anges "travat mått" man menar nog "väl staplat mått".

Vilket måttslag dom räknar i verkar inte vara noga då det bara anges kw/m3. Man brukar då mena m3 f. Det kan vara stor skillnad på staplad, väl travad, grov eller klen ved utan att ens ange vedlängd och göra resultat efter det så blir det ju som det blir. Om det nu är travat dom hade tänkt sig men det känns mindre viktigt när jag sett detta.......Du får räkna hur du vill tänkte bara hjälpa dom som inte vet att all ved har i stort sett exakt samma energivärde/kg vid 20 % fukthalt och vad du tror bryr jag mig faktiskt inte om.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

axwell  
#186714
axwell skrev:Jag är inte förvånad, en uppgift som motsäger din åsikt är inte mycket att bry sig om.


Det är ömsesidigt betr. din tro.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#186715
axwell skrev:
axwell skrev:Jag är inte förvånad, en uppgift som motsäger din åsikt är inte mycket att bry sig om.


Det är ömsesidigt betr. din tro.

Kan varmt rekommendera en bok (för övrigt norges mest sålda just nu).

Skriven av Lars Mytting

HEL VED

Alt om hogging, stabling og torking - og vedfyringens sjel.


Läs den så ser du efteråt hur mycket du svammlar om saker som du tror.

Ha det fint!

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#186717
axwell skrev:http://www.stodeenergi.se/products/dyrt_billigt.htm

En av vedproducentens kollegor i branschen redovisar vid 25 % fukthalt, mer realistiskt vad än "Norsk std." säger.


Jo nu har du gått vilse Axwell. :wink:
Det snakkas om at elda ved med 30% fukt?? :surp:
Jag mätar veden ofta och vet hur "törr" en vedkubbe med 30% fuktinnhåll er=inte törr als. 😡
Och varför redovisa nåt vid 25%, när veden inte er rikitg törr för den er 20% eller lägre:
Nei, i denna fråga litar jag på "Norsk ved", för det stemmer med vad jag selv upplever som riktig. :grin:
Det måste vara nån som har problem at torka veden som tar fram dom tal du länkar til.
För visst går det at elda ved med 25% fukt, men man känner direkt at den inte er riktig törr.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

ryared  
#187858 Har lite aspved som jag erbjöd en kund han kunde få billigt men det luktade för mycket sa han när han eldade. Är detta sant, någon som vet? Förresten finns det något träd som luktar illa när man eldar. Det enda som luktade fan var när jag eldade var asfabord. Men jävlar vad det brann!! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187860
ryared skrev:Har lite aspved som jag erbjöd en kund han kunde få billigt men det luktade för mycket sa han när han eldade. Är detta sant, någon som vet? Förresten finns det något träd som luktar illa när man eldar. Det enda som luktade fan var när jag eldade var asfabord. Men jävlar vad det brann!! :lol:


Däremot luktar det inte hallon när eldar sur ved. :D

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

ryared  
#187862 Nä precis, så upplever jag det också. Har jag bara hyfsat torr ved så luktar det ju inte.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

herjman  
#188032 Asp luktar inte illa. Björk luktar "godast" om man nu kan säga så :lol:

Alm och ek kan lukta lite surt tycker jag.

Men som sagts, torr ved luktar inte illa, det kan dock skiljas lite åt tycker jag.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).