Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1195100 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Göt  
#421367 Fina grejor :-BD

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442534 Hej,
Har varit borta från forumet ett tag, fått ett par småttingar och haft för mycket att göra. Men vedförsäljningen har jag hållt i. Kan bara hålla med övriga, helt galen vedsäsong. Alla sortiment slutsålda innan december. Märker också av en mindre priskänslighet, hoppas den håller i sig.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Blivande snickare  
#442577 Grattis till påöket! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442598 Tackar! :)

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Axl  
#443213 Funderar på att sälja lite ved. Jag har ganska bra skyltläge på gården nära ett villaområde. Tänkte i första hand på 30 cm ved i småsäck. Tänker att det blir lättare för kunden att hämta själv och jag slipper lyfta och leverera om jag har veden i småsäck. Hur ser fördelningen av er försäljning ut vad gäller vedlängder, förpackningar, snittkund? Är det någon ide att packa blandved eller är det ren björk som gäller?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#443230
Axl skrev: Är det någon ide att packa blandved eller är det ren björk som gäller?


Nu har ingen koll als på hur det är hos dig, men här skulle det vara mycket
svårt att göra pängar på annat än bok och björk. :wink:

Folk drar hellre på Plantagen och köper björk från Baltikum, än att elda med blandved :surp:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#443234
Axl skrev:Funderar på att sälja lite ved. Jag har ganska bra skyltläge på gården nära ett villaområde. Tänkte i första hand på 30 cm ved i småsäck. Tänker att det blir lättare för kunden att hämta själv och jag slipper lyfta och leverera om jag har veden i småsäck. Hur ser fördelningen av er försäljning ut vad gäller vedlängder, förpackningar, snittkund? Är det någon ide att packa blandved eller är det ren björk som gäller?

Det varierar säkert beroende på vart i landet. Men det är inte många som vill hämta ved själva.
I mitt fall är det 99 % björkved. Ser ingen vits alls med blandved och det frågas sällan om det också. Minst 95 % 30 cm resterande pannvedslängd. Snittkund 5 m3 lösved. Småsäckar är mycket jobb med och inte så lönsamt som folk tror. Men kunder som ska ha någon kubik bara får köpa småsäckar. Cirka 10 % av totala volymen.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Axl  
#443252 Tack för svar! Får se om jag gör ett försök. Har inte sorterat långveden när jag kört hem den så nu ligger allt blandat... ska hyra vedmaskin för att köra igenom min egen ved och då kom tanken på att köra upp en hög för avsalu också. Alla som håller på påstår ju att det går att sälja hur mycket som helst...

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443276 Kanskje ikkje det mest innformative innlegg, og du veit det sikkert men skal ein driva litt med ved i ein viss målestokk kreves det store ressursa i form av maskiner. Ein må enkelt og greit ha heile produksjonslinja. Traktor, tømmerhenger, stokkbord, vedstativ, her på mine kanter ein hall for å tørka veden og kjøretøy for å kjøra den ut til kunden pluss ein heil masse anna utstyr som eg ikkje har ramsa opp. Ser ein del som startar opp som trur dette er lettjente pengar, dei veit ikkje kva dei har tatt i ferd med.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jørgenjthaule  
#443862 Hei
jeg ser at vedprisene i Sverige er skrekkelig lave i forhold til Norge,fikk med meg at det blir solgt ved i 1000l sekker til rundt 500kr,her går de for 7-800kr,en 60l sekk koster ca 60 kr og 45 kr for en 40 l..,men da er det med kvalitetsved,dvs eik,bjørk,osv...
Jeg driver og litt med ved på si,men ikke i store volum..Leier inn lassbærer og traktor med vinsj når jeg trenger det,så mine utgifter begrenser seg til bensin til motorsaga.
Kløyver alt med øks og slitasjen på fiskars øksa mi er ikke verdt et regnestykke på slitasje:)

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#443874
jørgenjthaule skrev:Hei
jeg ser at vedprisene i Sverige er skrekkelig lave i forhold til Norge,fikk med meg at det blir solgt ved i 1000l sekker til rundt 500kr,her går de for 7-800kr,en 60l sekk koster ca 60 kr og 45 kr for en 40 l..,men da er det med kvalitetsved,dvs eik,bjørk,osv...
Jeg driver og litt med ved på si,men ikke i store volum..Leier inn lassbærer og traktor med vinsj når jeg trenger det,så mine utgifter begrenser seg til bensin til motorsaga.
Kløyver alt med øks og slitasjen på fiskars øksa mi er ikke verdt et regnestykke på slitasje:)

Ja det är nog lite att ta i kanske! Norgeförsäljningen av ved har ju kollapsat fullständigt! Sålde för några år sen över 80 procent av volymen dit. I dag är det klart bättre att sälja i Sverige. Priserna är bättre i Sverige och då framförallt leveranser med småsäckar. Sen finns det säljare i både Norge och Sverige som dumpar priserna och det är väl de priserna du hört i Sverige. Jag tar 700 kr m3 i Sverige med leverans när du beställer 5 m3.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443876 men får du ikkje leigeutgifer til nettopp traktor og lassbærer da eller tenker du sån at det er ut og så er du ferdig med dei utgiftene, ingen ting til service, lån osv

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jørgenjthaule  
#443877 Når det gjelder blandingsved så er min erfaring at de som kjøper tømmer for å drive med ved kun kjøper rene lass,men de som hugger sitt eget tømmer av og til skiller ut blandingsved av de mindre edle vedsortene,gran,gråor,osp,selj,osv..Her som jeg bor(grimstad,sør Norge) er det nesten bare bjørk og eik som er ettertraktet,eika ettertraktet pga høy brennverdi,og bjørka,mmm nja kanskje den har selger mest for sitt gode utseende :grin:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jørgenjthaule  
#443882 Jo leieutgifter har jeg jo og,men det er litt begrenset det og,blir som regel litt hestehandling med de som kjører.Mye av veden jeg ha laget i år har jeg laget uten bruk av verken vinsj,traktor eller lassbærer.Jeg har hugd rundt jordene hjemme og gjort opp veden på stedet..
Skal man drive seriøst med ved er selvfølgelig veien å gå å ha en del utstyr,og for de som driver gårdsbruk uansett blir det selvsagt mindre å kjøpe,men for en som bare skal drive med ved så blir det jo skrekkelig med utstyr som bare brukes til dette,og dermed dyrt..
Et evig tema om det er lønnsomt eller ikke,men det er hva man liker å gjøre som teller..En ting som er litt merkelig at ingen synes det er noe som helst rart hvis noen kjøper en flott bil til 1 million,eller en båt til 2,men det er skrekkelig mange som skal kommentere lønnsomheten hvis noen kjøper seg en traktor eller utstyr som koster litt penger..

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443884 no drive eg berre med ved til eige forbruk pluss foreldre, men kan tenka meg problemstillinga ja, enten å driva litt småskala med det utsyret ein har eller så må ein investera og det blir dyrt, enkelt og greit. Er ein allerede bonde så har ein jo som regel traktor, kløyvar samt sag og litt sån og da kan ein arbeida opp ein god del ved.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).