Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1205103 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#168741 nja men de växer väl upp nya såna där skrivbords ingen gör et experter hela tiden så kan ju få nån enstaka kund till nästa år med kanske....
ja den siste e väl inte född än...

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#168742
jd6630 skrev:nja men de växer väl upp nya såna där skrivbords ingen gör et experter hela tiden så kan ju få nån enstaka kund till nästa år med kanske....
ja den siste e väl inte född än...

Jo det är klart. Han har kanske barn som växer upp också? Det kan ju bli potentiella kunder.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#168743 exakt!!! barnbarn o kanske hela släkten e .......va kallas de???? IQ befriad o förstånd= 0

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Forbrukare  
#168745
intressant!!!
men nu ska ja köra stenhårt på För kapad och kluven 35cm ved gäller:

Grundförutsättning: 1m³f = 2m³t = 3m³s och visa uträkningen från skrivbords råttan. jisses va gla ja e för du lärt maj de här, nu komme rpengarna bara o välta in, får nog fan köpa större hus bara för o få plats me alla pengar, fast o 2sidan e de nog sista året dom köper ved av maj, men skit samma


Vad menar du? Att du leverar MER än 3m³s per 1m³f?? Är du dum eller??? Nyss sa du ju att 1m³fub brukar bli ca. 2,11m³s 30cm ved och nu skall du bli miljonär på att leverera 3m³s per 1m³f.

Hur fan skall du ha det- skall en 1m³fub = 2,1 m³s ELLER 3m³s??

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#168749 håll flabben ja har ente sagt ett piss!!!!
men ja ska köra på att 1mf blir 3m s. eller så säljer ja bara 40 l säckar, 3säckar = 1ms 500kr

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

mashun02  
#168754 Det är ju du Forbtukare själv som skrev att 1m3f blir 3m3s
1 m³ fast ved motsvarar ca 2 m³ staplad ved.
1 m³ stjälpt ved motsvarar 0,62 m³ staplad ved.

Jag har aldrig fått ur mer än ca 2,2 m3s ur en fub.
Det är ju precis där du har fel. Vilket flera påpekat nu senast JD,
Att 500 för 1m3s är för mycket och att vi skall lura folk blir jag sned på.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

ponsse beaver  
#168768 Vad blir en lösmeter långlängder i m3s?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#168771
ponsse beaver skrev:Vad blir en lösmeter långlängder i m3s?

Lösmeter i långlängder kan du inte jämföra på samma sätt efterssom fastvolymen varierar så mycket från klen krokigt virke till grovt rakt. Jag får dock ut lika många m3 s som travat från den björken jag kapar. Men som sagt det kan variera en hel del beroende på råvaran.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#168772
Forbrukare skrev:
Japp, det blir nog bara en gång ja. För inte är det lätt att hitta lika intelligensbefriade personer som pajasen.


Titta dig i spegeln då, din dumme djävel! Du är ju tydligen dummare än veden du klyver. :grin:

Har du det tufft att inse verkligheten och att du har fel? Lägg dig du på sofflocket igen! Det är nog där du ställer till med minst besvär för din omgivning.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#168773
mashun02 skrev:Det är ju du Forbtukare själv som skrev att 1m3f blir 3m3s
1 m³ fast ved motsvarar ca 2 m³ staplad ved.
1 m³ stjälpt ved motsvarar 0,62 m³ staplad ved.

Jag har aldrig fått ur mer än ca 2,2 m3s ur en fub.
Det är ju precis där du har fel. Vilket flera påpekat nu senast JD,
Att 500 för 1m3s är för mycket och att vi skall lura folk blir jag sned på.

Jo med är man IQ befriad så är man.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168778
Forbrukare skrev:
Japp, det blir nog bara en gång ja. För inte är det lätt att hitta lika intelligensbefriade personer som pajasen.


Titta dig i spegeln då, din dumme djävel! Du är ju tydligen dummare än veden du klyver. :grin:

Moderator kanske kan plocka bort det här trollet :?:

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Engelthon  
#168791
roten skrev:
Forbrukare skrev:
Japp, det blir nog bara en gång ja. För inte är det lätt att hitta lika intelligensbefriade personer som pajasen.


Titta dig i spegeln då, din dumme djävel! Du är ju tydligen dummare än veden du klyver. :grin:

Moderator kanske kan plocka bort det här trollet :?:


Jag tror att han citerar sig skälv =))

Men han kan gärna plockas bort för han har nog inte fått många kompisar med det uttalandet!

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Forbrukare  
#168797 Tycker ni skall ta upp era märkliga beräkningar med dom som är experter istället för att kasta skit på budbäraren.

Detta gäller enligt expertisen:

Utgå från björk 2650 kwh/fast m³.
1 m³ fast ved motsvarar ca 2 m³ staplad ved.
1 m³ stjälpt ved motsvarar 0,62 m³ staplad ved.
således: 10 m³ stjälpt björkved blir 10x(2650/2x0.62) = 8215 kwh.

Tråkigt att ni inte kan ta till er detta men det var väl inte mer än väntat.

Detta var sista inlägget av mig i denna klubben för inbördes okritisk beundran och girighet. bye, bye 😈

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#168811
Forbrukare skrev:Tycker ni skall ta upp era märkliga beräkningar med dom som är experter istället för att kasta skit på budbäraren.

Detta gäller enligt expertisen:

Utgå från björk 2650 kwh/fast m³.
1 m³ fast ved motsvarar ca 2 m³ staplad ved.
1 m³ stjälpt ved motsvarar 0,62 m³ staplad ved.
således: 10 m³ stjälpt björkved blir 10x(2650/2x0.62) = 8215 kwh.

Tråkigt att ni inte kan ta till er detta men det var väl inte mer än väntat.

Detta var sista inlägget av mig i denna klubben för inbördes okritisk beundran och girighet. bye, bye 😈

Expertis är dom som håller på med ved, alltså flertalet av oss som skrivit här. Skrivbordsnissar finns det gott om som ingenting kan i praktiken. Fint dra du till soffan, där gör du nog bäst nytta. Inte illa att du fattar det i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

hakki  
#168813
Vedproducent skrev:
Forbrukare skrev:Tycker ni skall ta upp era märkliga beräkningar med dom som är experter istället för att kasta skit på budbäraren.

Detta gäller enligt expertisen:

Utgå från björk 2650 kwh/fast m³.
1 m³ fast ved motsvarar ca 2 m³ staplad ved.
1 m³ stjälpt ved motsvarar 0,62 m³ staplad ved.
således: 10 m³ stjälpt björkved blir 10x(2650/2x0.62) = 8215 kwh.

Tråkigt att ni inte kan ta till er detta men det var väl inte mer än väntat.

Detta var sista inlägget av mig i denna klubben för inbördes okritisk beundran och girighet. bye, bye 😈
Jame jesus vilken tur att du befriar oss från dina hjärndöda inlägg!tack o hej,ingen ska sakna dej!!! :lol:
Expertis är dom som håller på med ved, alltså flertalet av oss som skrivit här. Skrivbordsnissar finns det gott om som ingenting kan i praktiken. Fint dra du till soffan, där gör du nog bäst nytta. Inte illa att du fattar det i alla fall.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).