Bioenergi

Träddelar pris

13 inlägg 5212 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Träddelar pris

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122837 Om man säljer träddelar, vad blir då priset per ton?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Träddelar pris

Kse  
#122948 Beror ju självklar på var du säljer men runt 300-350:-/ton

Avatar Fallback

Re: Träddelar pris

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122949
Kse skrev:Beror ju självklar på var du säljer men runt 300-350:-/ton


Är det pris levererat hos värmeverket?
Vad kostar transporten per mil?
Måste man flisa det först?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träddelar pris

Kse  
#123041 Jag säljer träddelar levererat vid väg. Säljer inte direkt till värmeverket utan via en mellanhand.
Mellanhanden står för transport och flisning.

Avatar Fallback

Re: Träddelar pris

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123051 Det pris jag fått är 250kr/ton vid väg och 350kr/ton levererat hos värmeverket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Träddelar pris

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123052 När man får betalt per ton så har fukthalten stor betydelse, hur fuktigt är det du vill sälja?

Avatar Fallback

Re: Träddelar pris

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123056
Forsgren skrev:När man får betalt per ton så har fukthalten stor betydelse, hur fuktigt är det du vill sälja?


De priser jag har fått gäller för ej torkat material.

Rent matematiskt borde priset 350kr/ton, vid 50% fukthalt öka till
500kr/ton, vid 20% fukthalt.

Hur jag räknat:
Råved, 350kr/ton, 50% fukt, 1,0ton= 350kr
Torrt, 500kr/ton, 20% fukt 0,7ton= 350kr

Eftersom jag inte får 500kr/ton för torrt material så är det lika bra att sälja råved.

   TS
Avatar Fallback

Re: Träddelar pris

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123063 Får du 250kr/ton så kan det motsvara ca 100kr/m3s tall.. Färsk tall (hela träd, röjning gallring) väger ca 400kg/m3s. Färsk tall ger alltid dom tyngsta lassen i alla fall på vintern.
Borde vara ett ok pris, men ju mer det torkar ju mer minskar det i värde. Så det gäller att dom kommer och tar det direkt.

Användarvisningsbild

Re: Träddelar pris

halvproffs  
#123065 Alltså borde det få ligga övertäckt och torka och vid flisning mäta fukthalt och därefter betala för fliset. Ett torrt ton måste ju ha samma energivärde oavsett trädslag.? Måste ju vara miljömässigt korrekt att köra så torr flis som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Träddelar pris

Kjell S  
#123068 Fågelbär
Rönn
Ek och björk
osv, ett torrt ton har inte samma energivärde... Torrt löv gentemot barr kan man ju förenkla det hela.

Miljömässigt stämmer det, varför köra ut en massa vatten?

Avatar Fallback

Re: Träddelar pris

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123069 Jo, det bästa är ju att få betalt per MWh, då väger man och tar ett fuktprov. Så får man betalt för den energi man levererar oavsett när det hämtas eller hur mycket snö/regn som råkar komma med.
Är det blött/tungt blir ju frakten dyrare/mer omiljövänlig, fast å andra sidan så går det mycket tyngre att flisa torr ved. Om det tar ut varandra det vet jag inte, men tyngre går det. Och när det gäller torr/blöt grot vet jag inte om det skiljer så mycket i hur tungflisat det är...

Användarvisningsbild

Re: Träddelar pris

halvproffs  
#123085 Är du helt säker på det Kjell? Det är inte så att du tänker per m3fub? Jag menar 1ton torrsubstans fiber+20% vatten borde vara ungefär samma energi oavsett trädslag? bara en frågan.
Senast redigerad av halvproffs lör 19 mar 2011, 17:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Träddelar pris

Kse  
#123089 Säljer som sagt per ton, så ju fuktigare ju bättre. Och jag vill givetvis ha ut virket så fort som möjligt och inte agera bank mot uppköparen vilket händer allt för ofta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).