Bioenergi

Ödesdag för bioenergin i Sverige

70 inlägg 21826 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ödesdag för bioenergin i Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492581 Du menar att vi skogsägare ska ta fram jaktbössan, patrollera fastigheten och med hot omedelbart köra bort alla misstänkta miljömuppar från den egna fastigheten? :-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ödesdag för bioenergin i Sverige

Älgfoderodlare  
#492585
Niking skrev:Du menar att vi skogsägare ska ta fram jaktbössan, patrollera fastigheten och med hot omedelbart köra bort alla misstänkta miljömuppar från den egna fastigheten? :-)
/Niklas


Självklart inte ! Kommentaren blir ju närmast löjlig ! Det handlar naturligtvis om att visa att vi har förstått att det finns 2 sidor av vårt brukande. Den självekonomiska delen kan de flesta av oss se för egen del. Men det som efterfrågas från naturvårdshåll, måste ju bli synligt ATTdet finns. Vi har då ett val. Deltar man inte, finns risken att kraven ökar på ATT man ska göra det som krävs i större utsträckning. Ju fler som deltar aktivt att bibehålla den utveckling vi har nu, kan risken för ökande krav minska o det blir lugnare att fortsätta göra det som vi trots allt säger att vi gör. Men hur syns det utåt, det kan ju bli vår nästa o stora uppgift ? !

Användarvisningsbild

Re: Ödesdag för bioenergin i Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492588 Vill samhället se mer naturvård så får de slanta upp enligt Komet-programmet. Ser ingen anledning att producera gratis naturvård åt andra.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ödesdag för bioenergin i Sverige

axwell  
#492590
Niking skrev:Tror nog att ganska få aktiva skogsägare kommer att rösta på Mp...
/Niklas


Ett nytt hopp har tänts; Alice Bah Kunke kandiderar som nytt språkrör ifall någon frågar henne.
Om det inte har varit nog virrigt i MP hittills så kryssa Bah(ha). :lol:

Nej nej, jag skämtar delvis, rösta på något annat parti. :!: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Ödesdag för bioenergin i Sverige

Älgfoderodlare  
#492591
Niking skrev:Vill samhället se mer naturvård så får de slanta upp enligt Komet-programmet. Ser ingen anledning att producera gratis naturvård åt andra.
/Niklas


Jag sa heller inte att det skulle ske gratis till gagn för samhälet o naturvården. Men vad säger att det brukningssätt vi har idag, är det optimala för den enskildes ekonomi ? Förändras den synen samt att det ökar vår avkastning av brukandet. Då kan ju ökade naturvådsmål nås som ett led i detta. Ingen behöver betala o det finns ett win-win läge som ger vad som efterfrågas ur naturvådshåll. Men en rigid inställning som vi inte VET om den ÄR rätt idag, kan ju förmodligen inte tillföra nåndera sidan något lugn i jakten på det som de både upplever som mest eftersträvansvärt ! 2 utopier som står o kastar skit på varandra ! Strålande sandlådetaktik. Håller i alla väder !

Användarvisningsbild

Re: Ödesdag för bioenergin i Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492594 Det vi VET IDAG, är de områden som konfiskeras idag, konfiskeras för att de anses ha HÖGA naturvärden, samtidigt som de områden som SAKNAR "skyddsvärda" naturvärden får avverkas med minimal hänsyn.
Att då aktivt gå in och medvetet skapa högre naturvärden i skogen känns då ekonomiskt äventyrligt, ja rentav ekonomiskt oansvarigt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ödesdag för bioenergin i Sverige

Älgfoderodlare  
#492597
Niking skrev:Det vi VET IDAG, är de områden som konfiskeras idag, konfiskeras för att de anses ha HÖGA naturvärden, samtidigt som de områden som SAKNAR "skyddsvärda" naturvärden får avverkas med minimal hänsyn.
Att då aktivt gå in och medvetet skapa högre naturvärden i skogen känns då ekonomiskt äventyrligt, ja rentav ekonomiskt oansvarigt.
/Niklas


Då blir det ju än viktigare inför framtiden, att ett ansvarstagande skogsbruk kan kommunisera o visa på att båda sakerna finns. Långsiktigt uthålligt skogsbruk o hänsyn till annat levande i naturen ! Då kanske vi når respekt o minskar risken för konfiskering ! Bollen är vår tycker jag om vi ska gå vinnande ur denna träta ! Vitsen blir att förvalta det trovärdigt o synligt !

Användarvisningsbild

Re: Ödesdag för bioenergin i Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492601
Älgfoderodlare skrev:
Niking skrev:Det vi VET IDAG, är de områden som konfiskeras idag, konfiskeras för att de anses ha HÖGA naturvärden, samtidigt som de områden som SAKNAR "skyddsvärda" naturvärden får avverkas med minimal hänsyn.
Att då aktivt gå in och medvetet skapa högre naturvärden i skogen känns då ekonomiskt äventyrligt, ja rentav ekonomiskt oansvarigt.
/Niklas


Då blir det ju än viktigare inför framtiden, att ett ansvarstagande skogsbruk kan kommunisera o visa på att båda sakerna finns. Långsiktigt uthålligt skogsbruk o hänsyn till annat levande i naturen ! Då kanske vi når respekt o minskar risken för konfiskering ! Bollen är vår tycker jag om vi ska gå vinnande ur denna träta ! Vitsen blir att förvalta det trovärdigt o synligt !

Pengarna styr. Virkesköparna betalar (bortsett från vraket) ärligt för varenda pinne de tar och de tar inte en endaste pinne utan markägarens tillstånd.

Samma respekt för äganderätten förväntar jag mig också från samhället. Men det verkar tyvärr vara långt borta.

När tjuvar är lösa, är det lås och bom som gäller. I naturvårdssammanhang betyder dessvärre lås och bom bortröjning i tid av potentiell naturvård. Trist men sant.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ödesdag för bioenergin i Sverige

Erre  
#492605 Det som retar ihjäl mig med dagens sätt att se på det är att dom som skövlar skogen klarar sig galant.
Hugg tidigt och rejält.

Medan dom som faktiskt tänker på mångfalden i skogen blir straffade.
Dom har gjort det för bra helt enkelt och är dom som får lida.

Användarvisningsbild

Re: Ödesdag för bioenergin i Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492608 Det blir ju dessvärre konsekvensen av en allt mer urholkad äganderätt i kombination med kommandoskogsbruk.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ödesdag för bioenergin i Sverige

hlb  
#492613 Hade inte trott att du, Erre kunde bli uppretad. Jag tycker precis som du, men vem i hela världen skall man rösta på för att få det vettigare??? Upps, politik blir väl struket av moderatorn.

Användarvisningsbild

Re: Ödesdag för bioenergin i Sverige

Älgfoderodlare  
#492615
Erre skrev:Det som retar ihjäl mig med dagens sätt att se på det är att dom som skövlar skogen klarar sig galant.
Hugg tidigt och rejält.

Medan dom som faktiskt tänker på mångfalden i skogen blir straffade.
Dom har gjort det för bra helt enkelt och är dom som får lida.


Så ska det ju inte behöva vara. Frågan är ju hur vi lättast o på bästa sätt kommuniserar detta utan risk för tvångsåtgärer. Ev. så skulle en utveckling av skogsbruksplanerna kunna innehålla detta. Detaljbeskrivningar som visade på hur o vad man gör för att gynna biologisk mångfald, skulle per automatik utesluta konfiskering o inskränkningar av brukningsrätten. För i mångt o mycket är ju vad som finns idag, en produkt av just vårt brukande hos privatskogsägarna !

Användarvisningsbild

Re: Ödesdag för bioenergin i Sverige

Erre  
#492620
hlb skrev:Hade inte trott att du, Erre kunde bli uppretad. Jag tycker precis som du, men vem i hela världen skall man rösta på för att få det vettigare??? Upps, politik blir väl struket av moderatorn.

Har inget bra svar åt dig @hlb
Men jag tror inte att det har så stor betydelse hur vi röstar nästa gång.

Vi måste synas och höras och visa vad vi går för.
Att alla mindre markägare står för mångfalden i Sveriges skogar.
För bolagen gör inte det.

Jag tror att pendeln svänger igen.
Det är som vanligt. Det ska gå till överdrift innan det vänder. Tyvärr.

Hoppas innerligt att någon med förnuft kvar i beslutsfattande sits förstår och ändrar läget mot hur det ser ut idag.

Användarvisningsbild

Re: Ödesdag för bioenergin i Sverige

hlb  
#492631 I mina mörka stunder tror jag inte man kan bli styrande politiker i samhället utan att ljuga. På SFO samlas, som jag ser det ärliga och vettiga personer, men hur många SFO-are har styrande positioner i samhället? Gissar att det inte är särskilt många. Vi får nog svårt med att påverka stabo-tänket. Själv försöker jag nog bli lycklig med min situation och följa lagar och regler "så gott det nu går", men jag stöttar gärna er som är yngre i er kamp för rättvisan.

Användarvisningsbild

Re: Ödesdag för bioenergin i Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492635 Tack för stödet, hlb.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).