Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1195372 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#299540
jannee skrev:Tydligen vet INTE Vedproducent vad han skriver. Var just denne person som började med att jämföra överlass på lastbil kontra släpkärra. Mig veterligt ska polisen bedöma allt lika. 50 kg för mycket är 50 kg oberoende totalvikten.
Nu kan man "trolla" lite med en släpkärra - höja kultrycket, dock finns det begränsningar både på kulan och handsken - bara att läsa innantill.

Orkar inte med att resonera med dig längre. Nu är det två olika sätt att bedöma övervikten och eventuella bötesbelopp på lastbil och personbilssläp. Mycket enkelt att kolla för den som vill det så slipper vi denna löjliga diskussionen med dig som tror dig veta bäst. Uppenbarligen vet du ingenting om detta.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Hema  
#301815 En tanke som slagit mig. Borde det inte på ett sätt vara bättre att kapa upp stockarna i 1 meters längder, klyva och sedan sortera i björk, bland resp. barrved?

Min tanke med det hela är att man sedan kapar/klipper dessa 1-meters bitar i 25cm, 33cm eller 50cm längder allt eftersom hur kunderna vill ha det. Allt för att få så mycket sålt som möjligt, för att minimera risken med att få något över eller ev. behöva sänka priset?

På detta vis kan man enklare erbjuda det som kunden vill ha. Dock blir hanteringen med kap/klipp-momentet ev. lite bökigt. Samt hur vanligt är det att en vedmaskin klarar 1-meters?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

bodaedet  
#301835 Denna tråden är den absolut roligaste att läsa, alla är så ödmjuka och trevliga. Känsligt ämne detta med vedförsäljning?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Hema  
#301842
bodaedet skrev:Denna tråden är den absolut roligaste att läsa, alla är så ödmjuka och trevliga. Känsligt ämne detta med vedförsäljning?

Så är det nog. Säg vad du vill, men snackar du skit om min vedhantering så har du satt din sista potatis... :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stektlök  
#301845
Hema skrev:
bodaedet skrev:Denna tråden är den absolut roligaste att läsa, alla är så ödmjuka och trevliga. Känsligt ämne detta med vedförsäljning?

Så är det nog. Säg vad du vill, men snackar du skit om min vedhantering så har du satt din sista potatis... :lol: :lol: :lol:


Kan du dessutom inte visa en kalkyl på hur du inte jobbar gratis åt folk när du säljer ved för 350 kr/m (stjälpt, travat, fub, he he inte vet jag ) så får du vakta tungan :)

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Niklas persson  
#301846 Håller med! Klart bästa tråden!!
Och kom ihåg, våga inte pyssla med ved för att ni tycker att det är kul och avslappnande!

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#301849
Hema skrev:En tanke som slagit mig. Borde det inte på ett sätt vara bättre att kapa upp stockarna i 1 meters längder, klyva och sedan sortera i björk, bland resp. barrved?

Min tanke med det hela är att man sedan kapar/klipper dessa 1-meters bitar i 25cm, 33cm eller 50cm längder allt eftersom hur kunderna vill ha det. Allt för att få så mycket sålt som möjligt, för att minimera risken med att få något över eller ev. behöva sänka priset?

På detta vis kan man enklare erbjuda det som kunden vill ha. Dock blir hanteringen med kap/klipp-momentet ev. lite bökigt. Samt hur vanligt är det att en vedmaskin klarar 1-meters?

Jodå, forstår hur du tenker, men det blir mycket handterandet före veden er klar på detta viset.
Fast det er ju ofta så dom gör neröver i Europa.
Finns vel inga vanliga vedmaskiner som klyver 1m ved va jag vet, men binderberger har ju en maskin man vel nästan får kalla en vedmaskin, sen får man köpa til en sådan revolversåg ochså.
Kolla videoer nedan.




Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Bergsmannen  
#301852 Vet inte varför, men den här tråden får mig alltid att tänka på serien Asterix och det ständiga bråket om skämd fisk.

Sticker ut hakan och påstår att jobbar man med sur ved blir man sur själv. :lol: :lol: :wink:

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Hema  
#301855
stegmaster skrev:
Hema skrev:En tanke som slagit mig. Borde det inte på ett sätt vara bättre att kapa upp stockarna i 1 meters längder, klyva och sedan sortera i björk, bland resp. barrved?

Min tanke med det hela är att man sedan kapar/klipper dessa 1-meters bitar i 25cm, 33cm eller 50cm längder allt eftersom hur kunderna vill ha det. Allt för att få så mycket sålt som möjligt, för att minimera risken med att få något över eller ev. behöva sänka priset?

På detta vis kan man enklare erbjuda det som kunden vill ha. Dock blir hanteringen med kap/klipp-momentet ev. lite bökigt. Samt hur vanligt är det att en vedmaskin klarar 1-meters?

Jodå, forstår hur du tenker, men det blir mycket handterandet före veden er klar på detta viset.
Fast det er ju ofta så dom gör neröver i Europa.
Finns vel inga vanliga vedmaskiner som klyver 1m ved va jag vet, men binderberger har ju en maskin man vel nästan får kalla en vedmaskin, sen får man köpa til en sådan revolversåg ochså.
Kolla videoer nedan.




Skulle kunna vara en lösning, men revolverkapen är för långsam.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#301860 Vilka lösningen tänkte du på då???

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stektlök  
#314879 Vad har vi för prisskillnad på råved och torr ved när ni experter mfl säljer ?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

80-90  
#314939 e väl ingen expert men lägger på en 50 lapp på det torra :-BD

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Hema  
#314979
stegmaster skrev:Vilka lösningen tänkte du på då???

Sorry, att jag nissat att svara. Men för att det ska va lönsamt för en företagare, måste det gå betydligt fortare. Jag gillar inte att såga eg. men om man skulle lägga flera bitar på ett rullbart kapbord (likt hur de skär skinka/pålägg i charkdisken i mataffären), som sedan möjliggör en snabb kapning. Det får inte vara som så, att man får stå o vänta på att fylla på inmaterial. Finner jag en bra lösning, lovar jag att återkomma.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

qw12  
#315473
Hema skrev:En tanke som slagit mig. Borde det inte på ett sätt vara bättre att kapa upp stockarna i 1 meters längder, klyva och sedan sortera i björk, bland resp. barrved?

Min tanke med det hela är att man sedan kapar/klipper dessa 1-meters bitar i 25cm, 33cm eller 50cm längder allt eftersom hur kunderna vill ha det. Allt för att få så mycket sålt som möjligt, för att minimera risken med att få något över eller ev. behöva sänka priset?

På detta vis kan man enklare erbjuda det som kunden vill ha. Dock blir hanteringen med kap/klipp-momentet ev. lite bökigt. Samt hur vanligt är det att en vedmaskin klarar 1-meters?


Här finns exempel ifr Europa:



Verkar dock omständligt

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Hema  
#315531 Håller med dig, såg omständigt ut.

Jag tänker mig mer en vanlig vedkapshistora, men att det sitter 1, 2 eller 3 klingor på en 1-metersaxel, beroende på om man vill ha 25, 33 eller 50cm bitar. Men helt klar, hur den dkulle se är jag icke. Helst skulle jag vilja klippa bitarna, men det tar lite längre tid. Återkommer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).