Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1203958 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#285908
jannee skrev:Ponera.
Vilket är bäst. Jag köper 30m3 kluven ved för 15 tkr UTAN KVITTO eller olja/el för samma peng. Vilka pengar kommer samhället till mest nytta?

Alternativet är ju att köpa med kvitto. Så klart att det kommer samhället bäst till nytta.
Men annars är det el/olja naturligtvis där är det ju hög beskattning med moms och energiskatt som går rakt in i statskassan.
Köper du 30 m3 ved utan kvitto så minskar du skatteintäkterna från den ärliga försäljningen.
Fattar inte hur vissa tänker.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#285909 Vi har nog alla gjordt våra fel i denna frågan om svarta pengar(det er inte om man er bettre eller dårligare enn nån annan som er frågan), men som ni brukar säga i Sverige, "gör om gör rett".
At forsöka börja med att forsvara svarta pengar tror jag er en dårlig ide, så avstå från det Jannee.

När det gäller att kutta ut kontanter gillar inte jag heller det.
Er mange problem som måste lösas förrän man er där.
Så det er nog en del år fram i tid.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

hayabusa 08  
#285915 Vet inte riktigt om jag ska ge mig in denna tråd då jag tycker att den emellanåt blir lite infekterad men jag gör väl ett försök :smile:

Min vedförsäljning är väldigt blygsam i jämförelse, men all färdigkluven ved jag säljer är nu med kvitto och förs in i bokföringen. Det har hänt förr i tiden att jag sålde veden svart :oops: men efter en tid så ville jag få försäljningen legal eller vitt eller vad ni nu vill kalla det.
Det känns mkt bättre nu att kunna gå till revisorn och lämna in deklarationen utan att behöva vara nervös att skatteverket börjar undra över nått.
Jag tror dessutom att skatteverket snart börjar titta på vedhandlen som av tradition? alltid har haft problem med svarthandel.

Det som blev spiken i kistan för min svarta vedhandel var att för nått år sen så köpte jag in ett lass (bil o släp) björkmassaved på den öppna (svarta) marknaden och betalade ett pris direkt. Jag behövde trots detta mer ved och ringde ett skogsbolag och fick ett lass till (bil o släp) hemkört, fick faktura och betalade den senare.

När jag hade räknat ihop alla kostnader för bolagsveden, transporten och sen lagt på momsen så blev detta lass trots detta billigare än det från den öppna marknaden :o

När svartveden börjar bli dyrare än annan ved så är något fel och allt detta får mig att misstänka att den svarta vedmarknaden snart kan börja kollapsa....

Så som sagt, så känns det mkt bättre nu att sälja mot kvitto och kunna komma hem igen och känna sig som en seriös vedhandlare :wink:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286021
hayabusa 08 skrev:Vet inte riktigt om jag ska ge mig in denna tråd då jag tycker att den emellanåt blir lite infekterad men jag gör väl ett försök :smile:

Min vedförsäljning är väldigt blygsam i jämförelse, men all färdigkluven ved jag säljer är nu med kvitto och förs in i bokföringen. Det har hänt förr i tiden att jag sålde veden svart :oops: men efter en tid så ville jag få försäljningen legal eller vitt eller vad ni nu vill kalla det.
Det känns mkt bättre nu att kunna gå till revisorn och lämna in deklarationen utan att behöva vara nervös att skatteverket börjar undra över nått.
Jag tror dessutom att skatteverket snart börjar titta på vedhandlen som av tradition? alltid har haft problem med svarthandel.

Det som blev spiken i kistan för min svarta vedhandel var att för nått år sen så köpte jag in ett lass (bil o släp) björkmassaved på den öppna (svarta) marknaden och betalade ett pris direkt. Jag behövde trots detta mer ved och ringde ett skogsbolag och fick ett lass till (bil o släp) hemkört, fick faktura och betalade den senare.

När jag hade räknat ihop alla kostnader för bolagsveden, transporten och sen lagt på momsen så blev detta lass trots detta billigare än det från den öppna marknaden :o

När svartveden börjar bli dyrare än annan ved så är något fel och allt detta får mig att misstänka att den svarta vedmarknaden snart kan börja kollapsa....

Så som sagt, så känns det mkt bättre nu att sälja mot kvitto och kunna komma hem igen och känna sig som en seriös vedhandlare :wink:



Det är nog inte så konstigt som du tror! köper man ved/massaved/långved på den "öppna" eller "svarta" marknaden så betalar man så vitt jag vet i m3tr, men köper man av nån bolag mm så får man betala i m3fub det är en väsentligt stor skillnad!! ca 50% när det gäller bla björkved, o troligtvis ännu mer när det gäller al,asp, sälg mm! Dom flesta privata köpare av långved känner inte till detta! Jag,vedproducent mfl har förgäves tidigare försökt att påtala detta för en del forummedlemmar utan någon större framgång! man undrar ju faktiskt ibland om ni är helt totalkorkade? :roll: jag tycker jättebra om "bönder" och deras verksamhet! ....men för fan grabbar...ta å lär er lite grundläggande ekonomi!....och om nu nu tycker att det är så kul att hålla på att sälja klyven ved....lär er då dom mest basala måtten!...bla m3f,m3tr,m3s,m3fub mm mm och skillnaden mellan dessa! ibland när jag läser denna tråd så tror man ju faktiskt att en del av er inte ens VILL veta hur stor förlust ni gör per klyven kubik ved!!? skärpning grabbar! å tjejer också för den delen!.... hur svårt kan det vara?

Då jag normalt har varit lite "kontroversiell" enl en del på detta forum så ber jag redan nu admin mfl om ursäkt om jag på nåt sätt gått över gränsen på nåt vis i detta inlägg? jag har svårt att se att jag gjort detta......men man vet ju aldrig! :wink:

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

skogshasse  
#286030
Huggarn skrev:
hayabusa 08 skrev:Vet inte riktigt om jag ska ge mig in denna tråd då jag tycker att den emellanåt blir lite infekterad men jag gör väl ett försök :smile:

Min vedförsäljning är väldigt blygsam i jämförelse, men all färdigkluven ved jag säljer är nu med kvitto och förs in i bokföringen. Det har hänt förr i tiden att jag sålde veden svart :oops: men efter en tid så ville jag få försäljningen legal eller vitt eller vad ni nu vill kalla det.
Det känns mkt bättre nu att kunna gå till revisorn och lämna in deklarationen utan att behöva vara nervös att skatteverket börjar undra över nått.
Jag tror dessutom att skatteverket snart börjar titta på vedhandlen som av tradition? alltid har haft problem med svarthandel.

Det som blev spiken i kistan för min svarta vedhandel var att för nått år sen så köpte jag in ett lass (bil o släp) björkmassaved på den öppna (svarta) marknaden och betalade ett pris direkt. Jag behövde trots detta mer ved och ringde ett skogsbolag och fick ett lass till (bil o släp) hemkört, fick faktura och betalade den senare.

När jag hade räknat ihop alla kostnader för bolagsveden, transporten och sen lagt på momsen så blev detta lass trots detta billigare än det från den öppna marknaden :o

När svartveden börjar bli dyrare än annan ved så är något fel och allt detta får mig att misstänka att den svarta vedmarknaden snart kan börja kollapsa....

Så som sagt, så känns det mkt bättre nu att sälja mot kvitto och kunna komma hem igen och känna sig som en seriös vedhandlare :wink:



Det är nog inte så konstigt som du tror! köper man ved/massaved/långved på den "öppna" eller "svarta" marknaden så betalar man så vitt jag vet i m3tr, men köper man av nån bolag mm så får man betala i m3fub det är en väsentligt stor skillnad!! ca 50% när det gäller bla björkved, o troligtvis ännu mer när det gäller al,asp, sälg mm! Dom flesta privata köpare av långved känner inte till detta! Jag,vedproducent mfl har förgäves tidigare försökt att påtala detta för en del forummedlemmar utan någon större framgång! man undrar ju faktiskt ibland om ni är helt totalkorkade? :roll: jag tycker jättebra om "bönder" och deras verksamhet! ....men för fan grabbar...ta å lär er lite grundläggande ekonomi!....och om nu nu tycker att det är så kul att hålla på att sälja klyven ved....lär er då dom mest basala måtten!...bla m3f,m3tr,m3s,m3fub mm mm och skillnaden mellan dessa! ibland när jag läser denna tråd så tror man ju faktiskt att en del av er inte ens VILL veta hur stor förlust ni gör per klyven kubik ved!!? skärpning grabbar! å tjejer också för den delen!.... hur svårt kan det vara?

Då jag normalt har varit lite "kontroversiell" enl en del på detta forum så ber jag redan nu admin mfl om ursäkt om jag på nåt sätt gått över gränsen på nåt vis i detta inlägg? jag har svårt att se att jag gjort detta......men man vet ju aldrig! :wink:


hej huggarn det är ju detta problem jag också har försökt att påtala tidigare just det att folk blandar olika kubikmått i samma inlägg utan att tala om vad dom menar för vi fick lära oss i småskolan att 2 äpplen+2päron inte kan bli 4 apelsiner

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#286033
skogshasse skrev:hej huggarn det är ju detta problem jag också har försökt att påtala tidigare just det att folk blandar olika kubikmått i samma inlägg utan att tala om vad dom menar för vi fick lära oss i småskolan att 2 äpplen+2päron inte kan bli 4 apelsiner

Självklart kan det bli det, om du är i kontakt med rätta försäljaren :lol:
Trävligt att du är på igjen, Huggarn :grin: Har saknat dig!

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

halvproffs  
#286052
JensSkoog skrev:
skogshasse skrev:hej huggarn det är ju detta problem jag också har försökt att påtala tidigare just det att folk blandar olika kubikmått i samma inlägg utan att tala om vad dom menar för vi fick lära oss i småskolan att 2 äpplen+2päron inte kan bli 4 apelsiner

Självklart kan det bli det, om du är i kontakt med rätta försäljaren :lol:
Trävligt att du är på igjen, Huggarn :grin: Har saknat dig!


Och en del kan inte lära sig att använda komma och punkt mm så att det blir mera lättläst. Varför?????? Pajkastning :ugeek: :lol:

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Niklas persson  
#286061 Vem menar ni inte vet skillnaden på olika mått? Säljaren eller köparen? Tycker det låter konstigt, folk har väl ändå koll på vilken volym dom betalar för, det måste ju framgå tydligt när man handlar! Jag har aldrig varit med om att det blivit missförstånd...

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

hayabusa 08  
#286076 Nåväl huggaren, jag vet inte om din kritik var riktad mot mig eller om den var mer allmän.
I vilket fall som helst så tar jag inte illa upp eftersom jag vill kalla mig en självverksam skogsägare och som sådan vet jag mkt väl alla dessa basala mått, dess innebörd och deras skillnader.

Just därför undvek jag att andvända dessa i mitt inlägg och bara nämna det just som "bil o släp"

Och ja, eftersom jag även kör lastbil för att få någon som helst ekonomi, så vet jag att volymvikten påverkar volymen på "bil o släp", men min andemening att bolagsveden är billigare kvarstår :smile:

Annars så håller jag med dig att ska man diskutera "Lönsamhet i vedförsäljning" så måste man ha koll och kunna särskilja alla skogsmått.. :P

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Simon.M  
#286077 Sålde 1 kubik stjälpt björkved för 450 kr för någon månad sedan svart första kubiken jag sålt brukar klyva till släkten annars bara men om man ska räkna timpeng på den så blir det inte särskilt högt huggt manuellt o klyvt i vanlig hydraul klyv :)

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stektlök  
#286093 Instämmer med simon. Hugger även jag manuellt och klyver med hydral. Och prissättningen börjar på 450 kr å de tycker ja ä billigt för köparn.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#286101 Jag får titta efter i den här tabellen när mitt amatörshuvud inte hinner med: :roll:
http://www.dalahelsingeskog.se/bilder/p ... former.pdf

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stektlök  
#294953 Hösten är här å veden ska huggas. Hur ligger vi till med priser just nu ? Gått upp, gått ner? Råvaran billigare ?
Stjälpt klöven björk rå 450 krm3?
Samma fast torr 650 krm3 ?
Södra sve.

Är det fortfarande drag i försäljningen eller mattas den pga fler leverantörer. ..

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jonathanA  
#294988 Säljer ingen Björk under 550kr. (Bohuslän)

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

80-90  
#295024 Sålt slut på allt !!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).