Dalarna (W)

Motorsågssamlare

249 inlägg 132120 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

Blivande snickare  
#286332 Fan jag måste ta mej till någon utställning som du är med på och komma å provkapa med någon gammal goding! :)

Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

Jocke91  
#286393 Det är inte så långt bort för min del. Kanske kommer förbi en stund och kollar.

Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287454 På Söndag 17/8 åker jag till Ludvika gammelgård med ett antal veteransågar. Det är en hel del aktiviteter där en trevlig plats värd att besöka 11.00 - 16.00 står det i programmet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322922 Jag åker till Backnilsbogård utanför Hedemora på en mässa och tar med några veteransågar en mjukstart på årets övningar ge er till känna om ni har vägarna dit. Lördagen 28-3 kl 10-17 en hel del olika aktiviteter kan va värt ett besök.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427307
200 motorsågar i fint skick har skänks till en hembygdsförening i Målilla. Donationen som skänkts anonymt är värd en stor summa pengar – en av motorsågarna beräknas vara värd en bra bit över 10 000 kronor.

Det är inte första gången Målilla hembygdsförening fått tagit emot stora gåvor. Genom åren har bland annat ett helt gårdsmuseum från Flathult samt ett gammalt sågverk också skänkts till föreningen. 200 motorsågar i fint skick är däremot första gången.

Motorsågarna har tillhört en känd samlare i trakten, men det är en anonym donator som köpt loss dem för att skänka till hembygdsföreningen.

- Det här är en unik donation med många unika exemplar av motorsågar. Några är riktigt gamla och väldigt värdefulla., säger Roland S Johnsson, föreningens ordförande, till Östra Småland.

Nu kan drömmen om att starta upp ett motormuseum äntligen bli verklighet.

- Man kan inte bara ta emot fina gamla saker, de måste visas upp också, fortsätter Roland S Johnsson.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/200-mo ... -1.4080901

Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427353 Önskar dom lycka till med samlingen. Har funderat på vad man ska göra med det man har men inte kommit till något resultat inte lätt att sluta helt, men det går i vågor under viss årstid.
Gott Nytt år på er.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

Blivande snickare  
#427362 Gott nytt år på dig Backman!
Skönt att komma till ett beslut på nåt man funderat länge på.
Har du inga sågar kvar?

Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

tallen100  
#427363 Tror du fattade fel snickarn, inte är det väl backmans sågar?

Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

Blivande snickare  
#427364
tallen100 skrev:Tror du fattade fel snickarn, inte är det väl backmans sågar?

:oops: ja du har nog rätt.. läste lite för snabbt å blev till mig!

Hoppas Backman också kommer på en bra lösning för sin samling[emoji2]

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

totte  
#427597 Nä, inte är det Åkes sågar inte. Står ju i artikeln att det är en samlare i trakten, och Vansbro är helt klart inte i trakten av Målilla.

Gott nytt år på er allihop!

Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

Amatörhuggare 62  
#427601 En sågmek i Hultsfredstrakten är den som samlat på sig.

Vem som köpt dom är Anonym.

Men dom kommer säkert visas upp på Motorns Dag i Målilla.
Ett återkommande arrangemang.

Har ej datumet för 2017

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

Fredrik Reuter  
#472726 Hej,
Hamnade av en slump på ett museum på Värmlands näs idag. De hade en liten samling med veteranmotorsågar. Någon ni känner igen?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

totte  
#472829 Övre bilden: Stihl 020, Homelite ZIP, Partner R12, MacCulloch 35, Jonsereds Raket XF, Jobu Junior och en som jag vet jag har sett på bild men inte alls minns märket.

Nedre bilden: Husqvarna MS 90, Partner R12, Partner C6, Stihl 011 AV, Homelite XL-12.

Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

tallen100  
#472830
totte skrev:Övre bilden: Stihl 020, Homelite ZIP, Partner R12, MacCulloch 35, Jonsereds Raket XF, Jobu Junior och en som jag vet jag har sett på bild men inte alls minns märket.

Och en Partnerkub längst bort :?: :geek:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

anersimyra  
#472853 Visst är det en P-kub.. :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar