Massaved

Stolpar och slanor

26 inlägg 53331 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stolpar och slanor

isteskog  
#291694 Se där! Roligt att Skogen, som för övrigt är en bra skogstidning kollar på Skogsforum :smile:

Användarvisningsbild

Re: Stolpar och slanor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330010 Har får kursdeltagarna lära sig bygga gärdsgård http://www.lantbruk.com/skog/har-far-ku ... -gardsgard
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 17 maj 2015, 23:11, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stolpar och slanor

550  
#330022
Niking skrev:Har får kursdeltagarna lära sig bygga gärdsgård

/Niklas


Blev lite fel med länken där va? Fast det hade varit kul att se Conan sätta upp en gärdesgård :lol:

Användarvisningsbild

Re: Stolpar och slanor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330097 Länk korrigerad.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Stolpar och slanor

Sportvägen  
#430587 Hej är en privatperson i Halland som önskar sätta upp sin egen Smålands gärdesgård av granslanor, hur köper jag av dig, är på g att sätta upp nu under kommande tidig vår, tacksam för hjälp och info!

Användarvisningsbild

Re: Stolpar och slanor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430623
Sportvägen skrev:Hej är en privatperson i Halland som önskar sätta upp sin egen Smålands gärdesgård av granslanor, hur köper jag av dig, är på g att sätta upp nu under kommande tidig vår, tacksam för hjälp och info!

Vem är det som åsyftas i "dig"?

Är det mig du åsyftar, så har nog inga slanor att sälja, men det finns säkert andra här som har.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Stolpar och slanor

hlb  
#430631 Sportvägen. Läs den gamla tråden "Danska pinnar", skillnaden är väl bara längden. Problemet är väl märkena efter hyprons matarhjul, annars kunde nog jag spotta fram lite undertryckare till dig om du inte har för långt till Markaryd.

Användarvisningsbild

Re: Stolpar och slanor

Sportvägen  
#430726
Niking skrev:
Sportvägen skrev:Hej är en privatperson i Halland som önskar sätta upp sin egen Smålands gärdesgård av granslanor, hur köper jag av dig, är på g att sätta upp nu under kommande tidig vår, tacksam för hjälp och info!

Vem är det som åsyftas i "dig"?

Är det mig du åsyftar, så har nog inga slanor att sälja, men det finns säkert andra här som har.
/Niklas

Det var Tommyspa jag tänkte och syftade på, svaret kom till fel inlägg, sorry!

Användarvisningsbild

Re: Stolpar och slanor

Sportvägen  
#430727
TommmySpa skrev:Jag tänkte, i stället för ved, tillverka slanor och stolpar av gran. Stolparna är väl till för elstängsel och slanorna för gärdesgårdar. Finns det någon med erfarenhet av detta? Man hör ibland talas om vinstolpar till Mellaneuropa men hur får man kontakt med en vinodlare i Tyskland?
Fungerar inte detta så kapar jag upp slanorna till ved men det är slöseri med det fina materialet som finns i gran som vuxit långsamt.
Tommmpaspa

Hej är en privatperson i Halland som önskar sätta upp sin egen Smålands gärdesgård av granslanor, hur köper jag av dig, är på g att sätta upp nu under kommande tidig vår, tacksam för hjälp och info!

Avatar Fallback

Re: Stolpar och slanor

hinowa  
#430744 TommySpa
Det lättaste är nog är att du ringer till Tyska ambassaden och dom lämnar dig kontakter till vinodlare.
Härligt att det finns gubbar som dig som håller kroppen igång trots krämpor! :-BD
Det skulle finnas mer av din sorts män,alldeles för många som bara gnäller och ojar sig

Avatar Fallback

Re: Stolpar och slanor

axwell  
#430750
Sportvägen skrev:Hej är en privatperson i Halland som önskar sätta upp sin egen Smålands gärdesgård av granslanor, hur köper jag av dig, är på g att sätta upp nu under kommande tidig vår, tacksam för hjälp och info!

@TommmySpa du är eftersökt i den här tråden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).