Massaved

ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

33 inlägg 40234 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

trondsenti  
#312415 Jeg lager ved av tømmer som vi henter gratis på rot.
Er av den oppfatning at å investere i en vedmaskin som tar alle storleker fort blir dyrt. Er og redd for at vedlikehold og reparasjoner fort kan spise mye av budsjettet. 
Jeg har derfor designet min egen manuelle vedbenk.
Denne kan fint brukes av en person, men også inntil 5 personer. 
Når vi er 5 stk som holder på så er det en som klyver, 3 som pakker og en som skjærer butter på 30cm, laster opp mer tømmer (rett fra tømmerhengeren) og kjører bort og stabler ferdig pakkede sekker. Ved behov hjelper en av pakkerene til...

Da ligger produksjonen på ca 75 stk 60L sekker i timen.
Ofte er vi 4 stk og da er tallet ca 50 sekker i timen.

Hvordan er produksjonstallene for dere som bruker vedmaskin? Fra tømmer på bakken til stablede sekker klar til tørk.

Vedbenken fungerer slik at stokkene legges oppå i 2 lag.
Skjæres av kraftig motorsag og faller så ned på brettet under.
Deretter triller det ned til der kløyva står. 
Benken vi tester ut nå er en prototype og det vil bli laget større benk med små justeringer/endringer.
Slik ser benken ut:

Bild



Bild



Bild



Bild




   TS
Användarvisningsbild

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

stegmaster  
#312450
trondsenti skrev:Da ligger produksjonen på ca 75 stk 60L sekker i timen.

Det mest imponerendet var og kløyve nesten 2 favner 30cm ved på en manuell betjent kløyver i timen. :surp:
Det er helt i grenseland til maks kapasitet på min Dalen 2054 om det er fine stokker.
Har selv aldrig holdt på med småsekker, da jeg ikke ser mulighet for lønnsom produksjon, om en skal kunne betale folk en anstendig lønn.
Så vi er 2 man som kun produserer 1000l sekker, og kan nok klare 5-6 slike sekker på 1 time under gunstige forhold.
Altså produserer vi ca det samme volum ved som deg med 2 mot dine 5 mann.
Men så får du antagelig ut en høyere pris på produsert volum, så det veier jo opp litt, men på langt nær nok til og forsvare 3 mann ekstra.
Pakking i småsekker passer i mine øyne best for vernedet bedrifter hvor ikke det økonomiske kommer først.
Men har du nok folk som kan jobbe mer eller mindre gratis, så funker det sikkert med småsekker, men det har ikke jeg. 8)
Alternativt at man kunne ta en pris på ca150kr pr sekk.

Vårt produksjonsutstyr kostet drøyt 100tkr+mva (60tkr for vedmaskin och 45tkr for Kisa stegmater og ruller). Traktor og tømmerhenger er utstyr jeg hadde hatt uansett.

Avatar Fallback

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

trondsenti  
#312479 Ja det går bra unna... Men husk at ved 5 personer, og 75 sekker i timen, så innebærer det at:
Tømmer lastes opp på benken, kappes på 30cm, kløyves, pakkes og kjøres bort til stabling.
Når du produserer 5-6stk 1000L sekker, er det da pent stablet i sekken og kjørt til tørke? Er det medregnet å laste opp tømmeret på stokkebordet?

Hvis vi også regner med tiden som går med på hele prosessen inkl å hente ut tømmeret fra skogen og kjøre det til der hvor vi holder på så går det totalt ca 35-40timer på 350 sekker ved.

Tømmeret vi henter er kortreist og fås gratis på rot.

Regner man 350 × 40kr (eks mva) =14000kr ÷ 40timer =350kr timen. Så trekkes driftsutgifter fra...

Slettes ikke dårlig betalt synes jeg.

Kundene mine vil ikke ha 1000L sekker.

   TS
Avatar Fallback

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

trondsenti  
#312481 Forresten, noen som vet hva storoppkjøpere betaler for veden om man leverer 2-3000stk 60L sekker? Det er nemlig ikke noe problem å lage mange sekker, men å selge de derimot....

   TS
Användarvisningsbild

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

Vedproducent  
#312482 Instämmer med stegmaster. Helt klart en otrolig prestation att klyva 6-7 löskubik i timmen med en manuellklyv. Sen instämmer jag inte i att värdet på veden ökar när ni norskar packar veden i småsäckar. Ser ju så otroligt många norska annonser där veden är billigare i småsäckar än i storsäck som säljs av samma säljare. Räkna är inget norska vedhandlare är bra på i alla fall. Tex kan en 60 litersäck kosta 60 kr och en 1000 litersäck lösved 900 kr. Hur tänker man då? Jo man har inte fattat att travad ved tar mindre plats och man betalar ett par hundralappar per kubik för nöjet att packa i småsäckar. Sånt ser man aldrig i Sverige i alla fall och konstigt nog är småsäckarna här dyrare i regel än i Norge. Men en kubik lösved i Norge är flera hundralappar dyrare.

Avatar Fallback

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

trondsenti  
#312490 75 sekker er ca 4,5m3... Kom ihåg at det er redan kappet på 30cm av 5'te personen så det trengs bare å klyve den tilstrekkelig.
Traktoren som driver klyven sees i bakgrunnen. Det er en MF35 med rett stor hydraulikkpumpe på pto'en.

Man får ikke nødvendigvis mer verdi om man selger små sekker, men markedet her i sør vil helst ha det slik. 60L sekk er lettere å håndtere for vanlige folk.

En 60L sekk varierer fra 30-80kr avhengig av etterspørsel og kvalitet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

stegmaster  
#312497
trondsenti skrev:Ja det går bra unna... Men husk at ved 5 personer, og 75 sekker i timen, så innebærer det at:
Tømmer lastes opp på benken, kappes på 30cm, kløyves, pakkes og kjøres bort til stabling.
Når du produserer 5-6stk 1000L sekker, er det da pent stablet i sekken og kjørt til tørke? Er det medregnet å laste opp tømmeret på stokkebordet?


1 mann kjører alt som har med vedmaskinen å gjøre, den andre laster stegmateren og kjører bort sekkene klar for tørking, og setter opp nye sekker.
Veden stables ikke i 1000l sekker, men vi ordner litt på veden innimellom så sekkene får en fin og stabil fasong.
Det er jo nettopp slike ting som stabling og pakking i småsekker som man vil få vekk, da det er alt for tidkrevendet.
Så svaret på ditt spørsmål er , ja det er inkl, alt. for en 1000l sekk.

Vi holder også til i sør, og her har kunden inget valg, for vi produserer kun 1000l sekker. 8)
Salget er ikke noe problem, men det har tatt mange år og opparbeidet seg en fast kundekrets.


trondsenti skrev:Regner man 350 × 40kr (eks mva) =14000kr ÷ 40timer =350kr timen. Så trekkes driftsutgifter fra...

Slettes ikke dårlig betalt synes jeg.


Her henger jeg ikke helt med. 350 kr timen er vel brutto , så skal det vel deles på 5 stk, så er du nede i 70kr i timen pr stk, så ska diesel, bensin, sekker og div. trekkes fra, så er du vel snart nede på en timepris ca 50-60kr pr stk netto før skatt. :surp:

Vi bruker ca 30 timer på samme volumet(350x60l sekker= ca9 favner), og får da følgendet regnestykke.(vi har også "gratis" skog på rot)(pris bjørk er fast= 700,-+mva pr m3)

9 favner(27 1m3 sekker= ca 350 60l sekker) x 2100kr eks mva -driftsutgifter ca 1500kr/ 30timer =580,- /2mann=290kr i timen pr stk, før skatt.
Det som ikke er med her er utkjøring av veden. Selv om det betales ekstra for dette dekker det ikke opp for den reele tiden/utgifter det tar/har. Så ca kr 250,- pr stk før skatt er nok en mer riktig timepris etter at veden er levert kunden.
(har ikke alla eksakte tall tilgjengelig her nå, men ca sånn er det)

Håper det ble riktig nå, ble litt sent får å regne. :wink:

Avatar Fallback

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

trondsenti  
#312507 Mulig jeg formulerte meg dårlige ang timene.

For å lage 350 sekker går det med:
2 mann i skogen i 7,5 timer hver. =15 timer.
Dette gir 2 fulle lass.

5 mann i 5 timer i produksjonen = 25 timer.

Totalt går det da med ca 40 arbeidstimer for å lage 350 sekker ved.

Driftsutgiftene våre er særdeles lave da vi har "gratis" diesel. Vi driver nemlig også å tømmer private nedlagte fyringsanlegg for olje. Dermed sitter vi igjen med flere tusen liter fyringsolje og parafin månedlig. Dette filtreres, mixes og tilsettes smøring før det så blir brukt på traktorene.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

Vedproducent  
#312519 Antar att man får töja i alla ändar för att få ihop sin vedkalkyl.
Annars är det fantastiska siffror att kapa och klyva 6,5 löskubik i timmen på två man med en motorsåg och manuellklyv. Det klarar jag inte ens med min Kisaved kubik med extra timmerbord och 6 inmatningsrullar.
Så verkligen grattis till er prestation ni är så duktiga så.

Avatar Fallback

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

trondsenti  
#312541 Regner man 6-7 løskubik som 4,5 kubikk i sekk?
Som sagt, for at klare denne produksjonen så er vi helt avhengig av at 5'te mann tilrettelegger hele tiden.
Klyven står aldri stille...

   TS
Användarvisningsbild

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

stegmaster  
#312604 Mener du at dere 2 hugger og kjører hjem 350sekker eller ca 27 1m3 bjørk på 1 dag (7,5time)??? :surp:
Og hva kjører dere med som får dette på 2 lass, lassbærer, eller en veldig stor tømmerhenger??

Og dagen etterpå så klarer dere og kløyve 350 sekker(eller ca 27 1m3 sekker) på 5 timer??? :shock:
Da er det bare og gratulere for da har dere et fantastisk opplegg/kløyver.
Selv har vi idag kjørt igjennom 21 1m3 sekker, fra klokka 09,00 -15,30, og dette var med veldig fine furu stokker, og dette er absolut maks kap, til maskinen, om man samtidig ska ha en viss kvalitet på veden. (kunne økt produksjonen ved og kjøre med 10kløyv kniven, men da blir det for mye flis, så vi klyver kun med 2/4 kniven)
Med bjørk hadde vi maks klart 18 1m3 sekker med fine store og rette stokker på denne tiden.
(kløyveren går dessverre ikke fortere om man er 2- 3-4 eller 5 mann) :wink:
(I dette inngår 3-4 mindre pauser på ca 10-15 min. hver)
Synes nok dine tall virker vel optimistiske som vedproducent også sier.
Du snakker om at 5`te mann må gjøre klart??
Du må jo regne en gjennomsnitt produksjon over tid når alle er i arbeid , ikke bare en absolut maksimal kapasitet ved gitte forutsettninger.
Men vis oss gjerne at vi tar feil, med en liten filmsnutt fra kløyveren og mannen som betjener den.

Avatar Fallback

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

trondsenti  
#312613 Vi har kort vei til skogen (5-10min).
Vi har lett skog og arbeide i.
Vi tar hjem furu, gran, eik, svartor og litt bjørk.
Trærne har lite greiner og det går snabt og kviste og løfte på tømmerhengeren.
Hengeren overfylles og tilsvarer ca 160-180sekker a 60L.
Vi rekker i snitt 2 turer med fullt lass på en arbeidsdag (2 mann i 7,5t)

Dagen etterpå klarer 5 mann å produsere ca 350 sekker på 5 timer.
En snabb manuell klyver er snabbare enn en vedmaskin (så sant virket er mindre enn 20cm).

En person klyver nonstop, 3 personer pakker og 5'te mann skjærer opp tømmeret, kjører bort ferdige sekker og legger på nytt tømmer på bordet

Det tar ca 15-20min og skjære opp nok tømmer tilsvarende ca 50-60 sekker.
Da brukes en Stihl 362 som er lettere tunet og 20" sverd. Da skjæres gjerne 3 stokker på et kutt.

Det er personen som klyver som helt klart har mest press.

Video kommer så snart vi kommer igang igjen. Dette må jo dokumenteres!!! :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

Vedproducent  
#312618 Hmm ni som är så duktiga, varför säljer ni 60 litersäckar för motsvarande 480 kr plus moms omräknat i löskubik? Det måste väl vara väldigt dumt att stå och packa i säck för det priset när du kan lägga på ett par hundralappar och sälja i Storsäck i stället och slippa allt arbete? Då kan ni ju skaffa en motorsåg och en manuellklyv till. Finns säkert hur många som helst som köper in vedklyvningstjänsten för en hundralapp kubiken som det kostar er och då tjänar ni ju det dubbla.

Avatar Fallback

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

trondsenti  
#312627 Det er dårlige tider for norske vedproducenter for tiden.
Mine få kunder vil kun ha i 60L sekk...
Logistikken er mye enklere for en kunde om veden kommer i små sekker.

Prisen varierer hos oss fra 40-50kr + mva.
40kr x 15 sekker gir 600kr +mva for en stablet 1m3.
Kvalitet selger bedre om man skal kjempe mot varmepumper!

   TS
Användarvisningsbild

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

Vedproducent  
#312629 Ok, ja ni tröttnar nog ganska snart med dom priserna :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).