Massaved

Köpa björk

7 inlägg 10063 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa björk

Bengt olsson  
#13203 Hej håller på med lite försäljning av ved mmm.
Har svårt att få tag i tillräcklig,(har bara köpt av privat personer)är det någon som köper av skogsbolagena direkt?
Vad är rimligt pris? i bohuslän.
Bratade med en kille i skåne där var det väldigt lätt att få tag på björk,
(Men det gick nästan bara att köpa utan m)om ni förstår.
Är tacksam för lite tips och ideer ang detta.



   TS
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13227 Hej,

Jag säljer också ved, och har lite samma problem som du. Det är onekligen svårt att få tag i björk, iaf om man vill ha bra kvalité. Förra året köpte jag av skogsbolag, det billigaste jag hittade då var 290+m/fub. Jag bor utanför Strängnäs, hur prisläget är i dina trakter vet jag inte. Jag brukar försöka snoka reda på avverkningar och kontakta markägaren, men inte alla som vill sälja till mindre aktörer. De flesta härikring vill ha virket inmätt på sågen.

Tänkte passa på att försöka få lite tips om var man kan köpa björkmassa i mina trakter också. :)

Avatar Fallback
rolf olsson  
#13949 Tjenare

Håller också på med vedproduktion, köper en hel del från bolagen men vi har skördare själva så där blir det också en del.

Ett sätt som jag ibland tillämpar är att om du ser en avverkning där dom har tagit ut björkved, så kontaktar du bara det bolaget som har hand om avverkningen och ber att få köpa.
Funkar så gott som alltid :D

Kan säker ordna fram ved om du behöver, men för transportekonomiska skäl så är det billigast o köpa ett helt billass,ca 40-45 fub.

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13953 Tack för tipset, måste provas. :)

Den mängden bör inte vara nåt problem att köpa in. Var håller du till?
Virket får ju inte rulla allt för långt, då blir transporten väl dyr.

Har fått vittring på lite virke i närheten, men inget är klart. Skall avverkas nån gång i början av nästa år.

Avatar Fallback
rolf olsson  
#13954 Tjenare

Håller till utanför Lysekil, så det blir i längsta laget o transportera.. :wink:
men kolla annars upp vilka bolag som finns i ditt område o hör efter om dom har nått på gång.

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#13955 Hej rolf är det du som har annons på blocket om ved packnings anl.
Jag kanske kan ringa dig så kan vi prata lite ved! :lol:

   TS
Avatar Fallback
rolf olsson  
#13957 Japp det är jag det, det får du gärna göra :D

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).