Vad göra med Asp ?

Svara  111 inlägg  65193 visningar  14 följer

Re: Vad göra med Asp ?

#269877 Nu när tele/elstolpar är förbjudna att använda till bryggor, är Asp det självklara valet, det ruttnar inte i vatten, delar ovan vatten blir torrt och hårt med tiden. :smile:

Användarvisningsbild

#269916 Jag har sågat en hel del asp och gjort en bastu. Dock ska man såga dubbelt så mycket virke man behöver då hälften blir krokigt som propellrar.

Användarvisningsbild

Anders Hansson skrev:Jag har sågat en hel del asp och gjort en bastu. Dock ska man såga dubbelt så mycket virke man behöver då hälften blir krokigt som propellrar.

Hur sågade du aspen? jag har inte så stora problem med krokigt virke. Men ska man såga snickarvirke så ska man ha fin råvara kvistfritt tex, då det blir stora formförändringar runt kvistar som i sin tur brukar resultera i krokigt virke. Jag sågar okantade block med en tjocklek på 75 mm (nominellt mått) som sen får torka utomhus en torksäsong. Sen skivar jag upp dom okantade blocken till 32x75 mm som jag tar inomhus o strölägger. Sen före hyvling så sorterar jag i tre kvaliteter, 1. rakt, kvistfritt=bastulavar hyvlas till 28x69 mm, 2. mindre rakt, småkvistar, rödkärna ,=torrklyvs i mitten till 15x74 för hyvling till panel 13x69 mm. 3. Det som inte duger till ovan = vedhögen. Vedhögen brukar inte bli så stor.

Användarvisningsbild

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270124 Jag har inte heller råkat ut för att asp blir som propellrar. Knepet jag använder mig av är kvartssågning som gör att brädorna/plankorna får årsringarna mera vinkelrätt mot det sågade stycket och därmed verkar tendensen att slå sig bli betydligt mindre. Fungerar även med kvist i stocken.

Användarvisningsbild

#270178 Man är väl ingen expert på lövtimmer över lag. Sågade en del som jag annars gör med furan, okantat en del. Sen var det en hel del kvist i vissa stockar. Men men, bastun blev klar i alla fall! :)

#439884 Trådväckning!
Logosolsågade tio aspstockar i höstas efter att stockarna torkat i välta över sommaren.
Inget av det sågade har slagit sig och nästan allt har gått åt som konstruktionsvirke. Har använt det där man annars skulle ha haft gran, reglar etc.

Kommer att plocka undan bitar ur årets vedhög och såga mera!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Annonser