Massaved

Märkfärg

4 inlägg 8614 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Märkfärg

Lucke  
#126307 Hej!

Jag fick ett antal vindfällda frötallar och bamsegranar när det blåste mindre storm förra veckan. Började idag med att kvista, aptera och skota ut dem. I veckan köpte jag en burk märkfärg på sprayflaska, (Stihl Eco). Tänkte använda den för att skilja massaved från timmer så att jag slipper granska stockarna en gång till när jag lastar av vid vältan.

Bestämde mig imorse för att märka massaveden med en färgplutt i stockändarna. Jag färgmärkte inte stockar som uppenbart är massaved men ibland är det röta eller lite för mycket krök etc. som gör att de förpassas till massaveden ändå. På eftermiddagen kom jag på att det kanske inte var så smart.. Vad tycker massabruken om märkfärg? ÄR det OK eller bör jag köra av ändarna på de stockar som jag har kladdat på?

Och nästa fråga, vad har ni för system för märkning, hur många kulörer använder ni och vilka stockar märker ni? Finns det någon "standard" som många följer eller är det upp till var och en att färgmärka som man tycker det passar?



   TS
Avatar Fallback

Re: Märkfärg

dexter  
#126322 ingen aning om va bruken säger om färg. men ja tror inte det är nåt å bry sig om, du skulle nog ha märk timret istället på barken. då hade du inte behövt oroa dig.

vi märker timret blått och barrmassan röd å blå. de är allt.. man kan lägga färgmärkning som man bäst vill. beroende lite på va man hugger för sortiment och typ av avverkning.

Avatar Fallback

Re: Märkfärg

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126328 ofta bruka väl många som hugger manuellt märka allt timmer med ett kryss i ändan med en timmer penna va???

Användarvisningsbild

Re: Märkfärg

Lucke  
#126388 Tack för era svar!!

Jag pratade med min skogsinspektor igår och han sade också att det inte gör något om det är märkfärg på massaveden. Fast idag sprutade jag märkfärgen på barken istället mest för att inte vältan skall se ut som en grafitti-angripen betongvägg.

Mvh Lucke

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar