Mild vinter skapar massavedbrist för BillerudKorsnäs

Svara  3 inlägg  1035 visningar  0 följer
Användarvisningsbild

Mild vinter skapar massavedbrist för BillerudKorsnäs

#490555 BillerudKorsnäs går idag ut med en pressrelease om att det råder massavedbrist på grund av den milda vintern. Normalt finns tjäle att köra på som underlättar både i skogen och på skogsbilvägar. Hittills i år har det varit dåligt med tjäle.

Håller den milda vintern i sig så förväntas detta påverka resultatet första kvartalet 2018 negativt med mellan 80 - 100 Msek.

Grundorsaken till massavedsbristen är den ovanligt våta och milda inledningen på vintern. Normala vintrar fryser marken och gör det möjligt att bedriva ett effektivt skogsbruk. I dagsläget kan inte skogsmaskiner användas i markerna i vissa områden. Dessutom begränsas möjligheterna att köra på skogsbilvägnätet på vissa håll vilket också minskar virkesflödet. Läget är likadant i Norden, västra Ryssland och de tre baltiska staterna.

BillerudKorsnäs har vidtagit åtgärder för att minimera effekterna av bristen på massaved och följer läget på en daglig basis. De åtgärder som vidtagits är framförallt mixförändring i produktionen samt omdisponering av flöden för att optimera virkesanvändningen.

”Vi har möjligheter att förändra produktmixen i vår produktion för att optimera virkesåtgången. Detta är något vi ser över varje dag men som vi nu gör ur perspektivet att hushålla med veden, speciellt lövved. Till anläggningen i Gävle har vi också importerat eucalyptusflis från Sydamerika, vilket är något som utvärderats för att kunna användas i sådana här situationer som historiskt dyker upp med 5-10 års mellanrum”, säger Uno Brinnen, Skogsdirektör, BillerudKorsnäs.

http://news.cision.com/se/billerudkorsn ... r,c2426656

TS
Användarvisningsbild

Re: Mild vinter skapar massavedbrist för BillerudKorsnäs

#490581 Nog för att det blir brist på massaved men att importera eukalyptus flis från Sydamerika känns dumt eller tänker jag fel? Set måste ju gå att lösa på annat vis i värsta fall dra ner på produktionen.

Re: Mild vinter skapar massavedbrist för BillerudKorsnäs

#490591 Tror att många resonerar som jag, med dagens låga massavedspriser får skogen stå kvar eller bli brännved.

Vid bättre massavedspriser skulle många med mig leverera.

Regnet som kom vid Lucia -17 är glömt och förlåtet, jag skulle kunna börja hugga denna vecka.
Inga problem med bärigheten :!:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
BillerudKorsnäs utsatt för grovt bedrägeri av Fredrik Reuter - tor 23 jun 2016, 10:52
i Skogsnyheter
2 svar
1616 läst
av Famag     
tor 23 jun 2016, 20:41
EU kommisionen utreder BillerudKorsnäs om konkurrensregler av Fredrik Reuter - tis 07 mar 2017, 13:41
i Skogsnyheter
0 svar
465 läst
av Fredrik Reuter     
tis 07 mar 2017, 13:41
D-Sack™ - Självupplösande påse från BillerudKorsnäs av Fredrik Reuter - tis 06 okt 2015, 15:43
i Öppna kategorin
8 svar
2486 läst
av Hema     
sön 11 okt 2015, 20:28
Så skapar myndigheterna en urskog av Niking - lör 01 okt 2016, 22:19
i Skogsmiljö och Trädlära
0 svar
509 läst
av Niking     
lör 01 okt 2016, 22:19
Nanoteknik skapar nya skogsprodukter... av Niking - mån 02 aug 2010, 21:45