Massaved

Miljardinvestering i massabruket i Husum

5 inlägg 17492 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Miljardinvestering i massabruket i Husum

Skogsinvest  
#303764 Saxat från di.

http://www.di.se/artiklar/2014/12/10/mi ... g-i-o-vik/

Positivt för oss skogsägare att det investeras. Vet någon vad nuvarande anläggning producerar? Ser att den tänkta anläggningen kommer att ha en kapacitet på 400 000 ton per år vid slutet av 2016. Kanske kan hjälpa till att höja priset på massaved i norr.



   TS
Avatar Fallback

Re: Miljardinvestering i massabruket i Husum

jannee  
#303766 Drömma kan man ju alltid, blir kanske som Södra nu gör, SÄNKER priset på timmer, vill väl helst koka allt :mrgreen: .

Avatar Fallback

Re: Miljardinvestering i massabruket i Husum

axwell  
#303786 Än så länge har vi för lite info om hela affären.

Jag skulle inte våga jubla om jag var mer direktberörd, ett av Sveriges större finpappersbruk läggs ned inom 1 år, katastrof !?

Vet inte hur förbrukningen av lövmassa påverkas av att man slutar tillverka papper och ökar med en kartongmaskin ytterligare.

En otrygg "julklapp" för de anställda :cry:

Användarvisningsbild

Re: Miljardinvestering i massabruket i Husum

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303836 400 000 ton avser troligen den nya inveteringen.
Totalt sett har bruket en kapacitet på över 1,5 Miljoner ton idag förselade på olika produkter, bestruket finpapper, obestruket finpapper, pappersmassa.
http://www.metsaboard.com/company/produ ... fault.aspx
Det man undrar över är hur stor del av pappersproduktionen som skall avvecklas, år 2012 hade man 810 000 ton.

I värsta fall kan denna omställning innebära en miskad efterfrågan om man nu avvecklar mer produktion än vad man investerar för..

Användarvisningsbild

Re: Miljardinvestering i massabruket i Husum

svampbob  
#303912 Jag tror att massan bara kan gå åt ett håll prismässigt. Oljan är rekordbillig likaså elen flisen också nere på bottennivåer och själv sitter vi vid datorn och låter papperstidningen ligga osåld på kiosken.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).