Sverige

Virkestork, bygga egen?

3 inlägg 6484 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Virkestork, bygga egen?

Lajban  
#88693 Har tänkt att bygga en virkestork för ca 5meters såglängd. Har tänkt att såga, stapla och ströa på en vagn som jag sedan för in i torken. Vagnen skall rymma ca 1x2x5m. Har kollat lite på olika torkaggregat och Sauno är väl ett tänkbart. Då virket skall vämas upp ganska rejält i inledningsfasen, är det väldigt viktigt att att det blir en välisolerad och ekonomisk tork. Har gjutit 100mm golv med golvvärmeslang i och 100mm cellplast under och 50mm runt om kanten. Tänkte koppla den till en tank med elpatron samt solfångare. Meningen är att värma via golvet som bas och sedan toppa upp värmen med torkaggregatet. Väggarna skall byggas av 50mm plastbelaggd divinycell och ytterligare 200mm cellplast utanpå det. Har lite frågor som jag gärna får svar på:

Någon som byggt en tork i den storleken?
Synpunkter på lämpliga torkaggregat?
Hur får man den mest ekonomisk?
Synpunkter på byggkonstruktion?



   TS
Avatar Fallback

Re: Virkestork

Lajban  
#98812 Har tänkt att bygga en virkestork för ca 5meters såglängd. Har tänkt att såga, stapla och ströa på en vagn som jag sedan för in i torken. Vagnen skall rymma ca 1x2x5m. Har kollat lite på olika torkaggregat och Sauno är väl ett tänkbart. Då virket skall vämas upp ganska rejält i inledningsfasen, är det väldigt viktigt att att det blir en välisolerad och ekonomisk tork. Har gjutit 100mm golv med golvvärmeslang i och 100mm cellplast under och 50mm runt om kanten. Tänkte koppla den till en tank med elpatron samt solfångare. Meningen är att värma via golvet som bas och sedan toppa upp värmen med torkaggregatet. Väggarna skall byggas av 50mm plastbelaggd divinycell och ytterligare 200mm cellplast utanpå det. Har lite frågor som jag gärna får svar på:

Någon som byggt en tork i den storleken?
Synpunkter på lämpliga torkaggregat?
Hur får man den mest ekonomisk?
Synpunkter på byggkonstruktion

   TS
Användarvisningsbild

Re: Virkestork

totte  
#98912 Du lär inte få mycket svar om du postar här, försök med verkstan eller inomgårdsmaskiner t ex så blir det nog bättre gensvar. Här nere är det ingen som hittar det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).