Rundvirke

Aptering vid manuell sågning - tumregler

52 inlägg 103903 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

rikard_e  
#295548 Håller med vardon här. Jag brukar dock fota listan och ha bilden i telefonen.

Användarvisningsbild
herjman  
#295557
Uvskogen skrev:Äsch, blev en fråga till, med risk för dumförklaring.

När du fällt trädet och ska mäta, sågar du bort biten längst ner där biten efter riktskäret saknas före du mäter? Alltså så att det blir rakt som när maskinerna fäller?


Det beror på hur djupt riktskäret gjorts, det får ju inte inkräkta på cylindern som någon skrev. Kan vara bättre om man är osäker att lumpa en decimeter ibland

Avatar Fallback

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

isteskog  
#295567 Har aldrig sågat till stocken rakt och har aldrig fått något avdrag för detta. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Aptering vid manuell sågning - tum

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295570
isteskog skrev:Har aldrig sågat till stocken rakt och har aldrig fått något avdrag för detta. :smile:

Det kan du inte veta (om du nu inte suttit med vid timmerinmätningen), längdavdrag och diameternedsättning är inget som redovisas. Detta är något som virkesmätaren tar till om han anser att det finns skada eller fel som påverkar sågutbytet.

Avatar Fallback

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

isteskog  
#295576 När jag tittade i VMF:s apteringsinstruktioner från 2011-10-25 så står det följande:
Tolerans: 20 cm tolerans vid ena stockändan. Gäller för kvist, kvistansvällning, rotveck och lyra. Med lyra jämställs i detta sammanhang sågskär, spjälkning, slirskada och kvisturdrag. Är jag ute och seglar om jag jämför sågskär med den urkapade biten vid fällning?

Avatar Fallback

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

r93  
#295655
Vardon skrev:Som amatör som hugger ytterst lite timmer så brukar jag ha mig en liten inplastad fusklapp med lite bra att ha mått och så lättåtkomligt i fickan. Till exempel med längdtilläggen och några kubikpriser så jag kan göra en snabb uppskattning.

Men jag är glömsk (tur att huvudet sitter fast annars hade jag glömt det nånstans för länge sedan)

Ha en krita eller något med dig så du kan skriva på vad det är om det finns minsta tvivel när du ska köra undan det. Jag kan ha svårt att när man ska lasta och det är lite snö på det att se skillnad på en 4 m massabit med 12 i topp och en stock med 14 i topp.


Amatör här med, jag brukar skriva måtten på tejp som jag sedan sätter på motorsågskåpan, då behöver man aldrig rota efter lapp eller telefon.

Avatar Fallback

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

Homo abies  
#295784 Om man begär ut stockbehandlingslistan från vmf så får man ju stockdimension och ev nedsättning/kortning = inmätningsdimension + kvalitet

Det viktigaste är att man vet vem som skall köpa virket, Hur kvalitetskraven ser ut/ sortiment, Hur ev längdpremie påverkar prislistan samt vilken volymsort de olika sortimenten mäts i. Man har god nytta av stockprislista för varje sort o kvalitet om detta går att få tag i ??

Användarvisningsbild

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302005 Sådär, i vänta på skogen har jag nu plastat in en syntes av alla goda råd ovan samt apteringsinstruktionerna från Mellanskog. Allt häftas på locket på lilla vagnen.

Men, en fråga som hör hit är val av träd. Det jag ska göra är att ta ner träd som inte skördaren/skotaren kan komma till (på grund av mina val). Det är alltså fråga om plockhuggning i någon mening, "allt" ska inte ner där de står.

Så, kan man använda något riktmärke på BHD för att avgöra om trädet är lönt att ta ner som timmerträd? Typ "över 20 i bhd - fäll, under låt stå några år till". Låt säga att Mellanskogs apteringsinstruktioner gäller i övrigt.

Avatar Fallback

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

isteskog  
#302014 Någon form av blädning?
Utveckla lite mer hur du tänker med skogen du ska plockhugga i! :???:

Användarvisningsbild

Re: Aptering vid manuell sågning - tum

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302079
isteskog skrev:Någon form av blädning?
Utveckla lite mer hur du tänker med skogen du ska plockhugga i! :???:


Nej inte så. Det handlar om en massa träd som blivit "över" som resultat av omarronderingen för 10 år sedan. De står dels längs en 400*10 meter lång remsa efter ena rågången, dels i en backe och slutligen längs en till remsa i öster om 150*10 meter.

Så de borde väl egentligen ha tagit ner för 10-15 år sen, men nu står de dels bakom en tallungskog (ca 10 år), men också bakom en ett par blötmarker. Visst skulle jag kunna skicka dit maskinerna men då skulle jag ofelbart få stora körskador men även skador på ungskogen.
Därför tänker jag ta ner dem manuellt. Så min fråga är mer utifrån att jag vill undvika att ta ner för unga träd som ändå inte ger något timmerutbyte att tala om. Hade jag varit mer van kanske jag hade kunna bara titta på trädet och avgöra det. Men tänkte att klaven kanske kan kliva in där erfarenheten brister :)

Avatar Fallback

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

isteskog  
#302089 Om du tänker återkomma med jämna intervaller och plocka lite varje gång, så skulle jag ta ner de stammar som håller ca 25 cm i brösthöjd. Men även plocka i de träd som är skadade, inte utvecklingsbara. Är det en engångshuggning så är 18-20 cm en lämplig diameter. Sen beror det på hur grannskiftena ser ut, har de ungskog eller hyggen emot dina "remsor" så skulle nog jag fundera på att ta ner hela beståndet. Några bilder kanske gör det lättare att se! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Aptering vid manuell sågning - tumre

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302096 Perfekt! Tack!

Långa remsan gränsar mot ett smalt hygge, antar du tänker på risken för vindfällning. Hmm, där har du nog rätt, bäst ta ner allt, framförallt det som ligger lite högre upp. Det är en 150 meters remsa med tallar som står ensamma, som en sån där frisyr som indianerna hade när man var barn. Konstigt att de inte blåst ner redan egentligen, fast de ligger lite skyddade bakom berget.

Den andra ligger väl inbäddad mot en gammal skog så där är risken betydligt lägre. Tar lite bilder när jag väl kommer ut igen!

Avatar Fallback

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

blixten  
#479596 Jag har en fundering gällande klass 1 timmer tall. På södras prislista så tolkar jag det som enbart rotstocken kan bli en klass 1 stock?
Varför kan inte stock nummer 2 efter rotstocken bli en klass 1 om den uppfyller övriga krav?

https://api-public.sodra.com/forest/es/ ... T-Lf1ANZg2

Användarvisningsbild

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479618 Vanligtvis för mycket kvist i andrastocken.

Andrastocken kan bli klass 2, men då marknadens efterfrågan på klass 2-stockar är begränsat, så brukar det bli samma betalning som en klass 3-stock (bulktimmer). Man talar då om klass 2-3.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

blixten  
#479631 Tack för svar! Instämmer, vanligtvis kommer kvistarna så det blir svårt med en klass 1 stock högre upp. Men det är inte helt omöjligt?
Hamnade nämligen i den situationen idag. Fick bli en kort 3,70 rotstock pga av krök. Nästa stock kvalade in som klass 1 utan kvistar. Men då den inte är en rotstock så kan den inte bli klass 1? Är det verkligen så?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).