Rundvirke

Aptering vid manuell sågning - tumregler

52 inlägg 103838 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Aptering vid manuell sågning - tumregler

fredrikoh  
#109232 Jag har ca 100 frötallar som jag tänkte ta ner manuellt och sälja som leveransvirke. Nu undrar jag om det finns några bra tumregler för hur man apterar med hyggligt optimerat ekonomiskt utbyte. När jag studerar prislistor och olika sortiment inser jag att det ganska fort blir ett komplicerat optimeringsproblem och eftersom jag -- trots viss matematisk kunskap -- inte har lust att stå och fundera för länge vid varje träd efterlyser jag bra tumregler att utgå ifrån.

Fredrik



   TS
Användarvisningsbild

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109236 Skriv kontrakt med virkesköpare innan du börjar med huggningen. Se till att få premie för att du hugger och kör fram det själv. För övrigt så läs igenom prislistan och speciellt vad som göller angående minlängder, lägg på en dm på kortaste mått. Eftersom massavedspriset är bra lönar det sig inte att göra klentimmer. Tänk på att timmer mäts under bark en dm in på stocken.

Satsa på kvalitet. Om möjligt gör rotstocken till en klass 1 även om den blir kort. Kapa alltid före en kvist eller en stamskada. Om stammen har stor avsmalning så skall du göra korta stockar, 4 m. Om stammen har liten avsmalning kan du göra längre stockar men de blir ju otympliga att hantera och personligen så tror jag inte man vinner något på att göra dem längre än 5 m.

Avatar Fallback

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

fredrikoh  
#109240 Tack för bra tips. Jag ska se till att jag har ett skrivet kontrakt innan träden ligger på backen. Och ska kolla närmare på priserna för klentimmer och massaved. Om det inte är någon större skillnad blir det ju mycket enklare att aptera "rätt" (dvs in helt galet).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

herjman  
#234108 Intressant tråd, lyfter den och ber om fler användbara tips!

Avatar Fallback

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

vastergarden  
#247378 när det gäller fröträd av tall; var observant om det ev finns gamla djupa lyror som kan sänka en prima talletta till tall i klass 4. observera att vmf ej klassar de sista 2 dm i en av ändarna. detta innebär att en djup (klass 4 lyra) och en klassänkande extrakvist får finnas i de sn sista 2 dm

Avatar Fallback

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247380 Gäller det frötall så ligger 60% av värdet i rotstocken. Det förekommer att utsynare kommer ut och märker ut stamblock före avverkningen. Det underlättar apteringen avsevärt.

Användarvisningsbild

Re: Aptering vid manuell sågning -- tum

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247398
vastergarden skrev:när det gäller fröträd av tall; var observant om det ev finns gamla djupa lyror som kan sänka en prima talletta till tall i klass 4. observera att vmf ej klassar de sista 2 dm i en av ändarna. detta innebär att en djup (klass 4 lyra) och en klassänkande extrakvist får finnas i de sn sista 2 dm

Vad gör man om det finns gamla djupa lyror mitt på rotstocken? ska man göra en kort stock och satsa på andrastocken istället?

Intressant det du sa om de sista 2 dm, det visste jag inte.

Användarvisningsbild

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

T Landström  
#247422 Aptera innan lyran!
Ska man lägga en skada av något slag ska man väl lägga den i roten av stocken.
Det är ju toppen som bestämmer sågutbytet i stocken...
En djupskada i toppen på stock minskar ju utbytet även i roten av stocken...

Avatar Fallback

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

Amatörhuggare 62  
#247540 Det stämmer Skogsola att dom kommer ut och målar på tallen vilken längd man ska ta.
Uppåt landet heter det stamblock. Och här Rotstock, han har ett metspö med markeringar och kollar
in första bulan eller kvist. Skriver sedan sista siffran i längden. Utom 61 an .Annars blev det ju en 31 a.
Alltså 4 = 34 . 0 = 40 . 9 = 49 osv.

Användarvisningsbild

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294668 Fick apteringsinstruktioner inför avverkning, ska fälla några träd alldeles själv och aptera. Bara så jag fattar rätt.

"Hugg timmerstockarna i längder 37 dm till 55 dm, och i 3 dm moduler, toppdiam min 13cm på gran och 18cm på tall."

Betyder detta med "3 dm moduler" att om stocken blir 39 så ska jag såga av till 37 för att nästa godkända steg är 39? 2 dm blir spill/massaved alltså i värsta fall?

Användarvisningsbild

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294670
Uvskogen skrev: Betyder detta med "3 dm moduler" att om stocken blir 39 så ska jag såga av till 37 för att nästa godkända steg är 39? 2 dm blir spill/massaved alltså i värsta fall?


Om stocken är 39,9 dm istället för 40 dm. Så mäts den in som 37 dm.

Så det gäller att ha koll på måttbandet så att det inte är för kort. Jag brukar lägga på någon cm för ev. snedkap.

Avatar Fallback

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

axwell  
#294671
Uvskogen skrev:Betyder detta med "3 dm moduler" att om stocken blir 39 så ska jag såga av till 37 för att nästa godkända steg är 39? 2 dm blir spill/massaved alltså i värsta fall?


Ja, fast 37 dm ger så dåligt betalt att du lika gärna kan göra massaved.

Under 40 dm (+3 till 5 cm) gör jag bara av misstag på leveranstimmer, 43+ och 46+ blir det mest.

Jag har inte mer bråttom än att hela trädet är kvistat och längd/toppminidiamätt
innan jag tar beslut om apteringspunkterna, annars svårt att se krökar eller andra skador.

Sen har du bättre underlag för att få fram optimala längder för resp. timmerstock.

Användarvisningsbild

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

Peteflamingstar  
#294672 En annan gammal tumregel är att man ska lägga "kroken i roten", dvs om det är en krokig stam så försök kapa så krökarna hamnar i rotändan av stocken. Är det väldiga slängkrökar (alltså två krökar efter varandra) så kapa hellre ur en massabit där. Och som tidigare sagt, ligg gärna fem cm eller så över modullängden för att vara på säkra sidan.

Avatar Fallback

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

isteskog  
#294684 Ibland lumpar jag 30-50 cm för att få till en kubb eller stock om det är en kort rotkrok. Även svartröta(på gran) lumpar jag en kortbit. Den rötan försvinner i regel efter en par, tre dm.

Användarvisningsbild

Re: Aptering vid manuell sågning -

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294685
axwell skrev:Under 40 dm (+3 till 5 cm) gör jag bara av misstag på leveranstimmer, 43+ och 46+ blir det mest.

Jag har inte mer bråttom än att hela trädet är kvistat och längd/toppminidiamätt
innan jag tar beslut om apteringspunkterna, annars svårt att se krökar eller andra skador.

Sen har du bättre underlag för att få fram optimala längder för resp. timmerstock.


Så det du säger att först gör jag rent hela stammen, hittar läget för minimal toppdiameter.
Sedan mäter jag från roten och försöker nå toppen med bitar så nära 43+--46+ som möjligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).