Rundvirke

Aptering vid manuell sågning - tumregler

52 inlägg 103838 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Aptering vid manuell sågning - tumregler

fredrikoh  
#109232 Jag har ca 100 frötallar som jag tänkte ta ner manuellt och sälja som leveransvirke. Nu undrar jag om det finns några bra tumregler för hur man apterar med hyggligt optimerat ekonomiskt utbyte. När jag studerar prislistor och olika sortiment inser jag att det ganska fort blir ett komplicerat optimeringsproblem och eftersom jag -- trots viss matematisk kunskap -- inte har lust att stå och fundera för länge vid varje träd efterlyser jag bra tumregler att utgå ifrån.

Fredrik



   TS
Användarvisningsbild

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109236 Skriv kontrakt med virkesköpare innan du börjar med huggningen. Se till att få premie för att du hugger och kör fram det själv. För övrigt så läs igenom prislistan och speciellt vad som göller angående minlängder, lägg på en dm på kortaste mått. Eftersom massavedspriset är bra lönar det sig inte att göra klentimmer. Tänk på att timmer mäts under bark en dm in på stocken.

Satsa på kvalitet. Om möjligt gör rotstocken till en klass 1 även om den blir kort. Kapa alltid före en kvist eller en stamskada. Om stammen har stor avsmalning så skall du göra korta stockar, 4 m. Om stammen har liten avsmalning kan du göra längre stockar men de blir ju otympliga att hantera och personligen så tror jag inte man vinner något på att göra dem längre än 5 m.

Avatar Fallback

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

fredrikoh  
#109240 Tack för bra tips. Jag ska se till att jag har ett skrivet kontrakt innan träden ligger på backen. Och ska kolla närmare på priserna för klentimmer och massaved. Om det inte är någon större skillnad blir det ju mycket enklare att aptera "rätt" (dvs in helt galet).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

herjman