Rundvirke

Tecken på röta i skog?

11 inlägg 9246 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tecken på röta i skog?

Mickev  
#98688 Tänkte höra vilka tecken man kan se, på ett träd/i en skog, som tyder på att det finns röta eller andra kvalitétsnedsättande saker? Dvs man man kan se med blotta ögat utan att göra en undersökning eller att fälla trädet.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Tecken på röta i skog?

masterchief  
#98689 Man kan se rotansvällningar på granar, även kådrinningar från brösthöjd och nedåt är tecken.
Igenvallada växtsprickor är också ett tecken..
Även gamla toppbrott kan ge lömsk så kallad mötande röta.
Men helt säkra är inte tecknen, man upphör aldrig att förvånas.

Avatar Fallback

Re: Tecken på röta i skog?

axwell  
#98690 Masterchief har sammanfattat det riktigt bra, rotansvällning dvs stammen är lite grövre på en eller flera sidor, oftast den första halvmetern över marknivå.
Kådrinning kan även bero på många andra orsaker, ibland finns båda tecknen utan röta.
Tyvärr även det motsatta, inga yttre tecken, ändå röta.

Avatar Fallback

Re: Tecken på röta i skog?

valtra a 72  
#98692 Angrepp av spillkråka vid roten är också ett säkert tecken på röta.

Användarvisningsbild

Re: Tecken på röta i skog?

Skogshuggarn  
#98693 Nu var det ju iofs frågan om vad man kan se med blotta ögat, men jag vill även tipsa om att man kan göra rötprov med sk "Tillväxtborr".

Avatar Fallback

Re: Tecken på röta i skog?

Mickev  
#98730 Tack för svarena. jopp, vet att man kan göra riktiga tester av trädena. Nu var de mest för att de kan vara kul då man är ute i skogen å går. Är ju kul att lära sig lite och då kan man ju "träna" på träd man ser... även om man dock inte får något facit så ger det iallafall lite hjärngympa att gå och bedömma skog genom de man ser.

Man kan ju inte bli dum av kunskap och en dag kanske man står där med egen skog..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tecken på röta i skog?

GremoNiclas  
#98845 Börjar det bli glest med barr och barren är ljusgröna/gulaktiga kan granen vara rutten.

Avatar Fallback

Re: Tecken på röta i skog?

Mickev  
#98879 Aha, tack för de tipset.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tecken på röta i skog?

masterchief  
#98880
GremoNiclas skrev:Börjar det bli glest med barr och barren är ljusgröna/gulaktiga kan granen vara rutten.

Eller ett barkborreangrepp, som i sin tur kan bero på att granen är rutten 8)

Användarvisningsbild

Re: Tecken på röta i skog?

Fredrik Reuter  
#101176 Ok, här kommer en hypotes som inte på något sätt är vetenskapligt grundad, men vad tror ni om att rötsvampen och "vanlig" svamp trivs ihop?

Jag har varit i bestånd som har mycket svamp, kantareller, flugsvamp osv, även gott om röta i granen. Har även varit i bestånd som nästintill helt saknat marksvamp, inte heller någon röta i granen.

Det kan vara tillfälligheter, men vad tycker du?

Användarvisningsbild

Re: Tecken på röta i skog?

Cruiser_no1  
#101186 sandiga marker tycker jag brukar ge mycket röta i gran

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).