Rundvirke

Sälja ved

4 inlägg 8492 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sälja ved

TimmberJack  
#89809 Vet inte om det är i rätt kategori men.

Tänkte börja sälja färdig kapad o kluven ved.
Vad tror ni om det?

Hur kan man räkna?Typ en fub vad blir det kapat o kluvet i själpt mått?

Vad kan man ta ut för pris?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sälja ved

ojvan  
#89813 Mina tankar, känns som det poppar upp vedförsäljare precis överallt och lite till efter denna vintern.

Priset är ju ganska smidigt att kolla upp på blocket och se över marknaden just i ditt område.

Finns många olika åsikter om hur du ska räkna om m3fpb till stjälpta mått. Jag räknar i grova svängar som så iaf att på varje fastkubik får du ut minst det dubbla. Finns många faktorer som påverkar det, hur krokig veden är, hur välklyvd osv.

Avatar Fallback

Re: Sälja ved

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89881 Hittar man bara en kundkrets och köpare så är det inga problem, ska man tjäna pengar på det så måste man ju hitta någon som är villig att betala för veden kapad och kluven, annars är det som ' ojvan ' säger. Ungefär det dubbla mot vad du har i fastved och sen spelar ju även faktorerna in som han även skrev.

Priset, mja här nere i söder så säljs ju om vi säger 3meters ved, bok/björk för 150-300 kronor lösmetern och kapad och klyvd för 350-550 kronor lösmetern, då är det ren björk/bok eller blandad löv.

Användarvisningsbild

Re: Sälja ved

Camwood  
#108107 Timmberjack :grin: Sälja ved kan alla men :shock: till normal vinst som kan ändras efter varje år.
Ska du få en riktig hög vinst med vedförsäljning / hantering så ska du äga egen skog som du kan plocka specialsortiment.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).