Rundvirke

Såga torrt

9 inlägg 9400 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Såga torrt

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87572 Har ett par fina timmerstockar som lämpligen borde sågas till plank istället för att bli till ved. Dock är det för lite att ta till någon bysåg.
Är det något prolem med att låta dem torka och ta dem till sågen när jag fått ihop mer?



   TS
Avatar Fallback

Re: Såga torrt

Tosca  
#87590 Risken finns för att du får torksprickor i dem.
Har du sågspån att gräva ned dem i klarar de sig förstås längre.

Användarvisningsbild

Re: Såga torrt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87594
Tosca skrev:Risken finns för att du får torksprickor i dem.
Har du sågspån att gräva ned dem i klarar de sig förstås längre.


Kan man inte vattendränka dem, om han nu råkar ha en sjö/vattendrag nära?

Användarvisningsbild

Re: Såga torrt

halvproffs  
#87597 Kilngan kan gå varm och slå sig när man sågar torrt timmer. Det finns ju inge kylvatten i timret.

Avatar Fallback

Re: Såga torrt

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87602 er det gran eller furu? jeg har sagd både uten store problemer,furua kan blir blå men det meste går bort i bakhona.på gran så kan det bli sprekker,men sage det gikk fint,
er det kvalitetsvirke med små årringer og ganske rett med lagom kvist går det bedre en motsatt.
kaster du døm i vann så kan de vel lagres 2-3 år? sagspon virker kansje å?

Användarvisningsbild

Re: Såga torrt

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87626 Det är gran men inga kvalitetsstockar, men onödigt att det blir ved. Slänger dem i älven, fastsurrade då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såga torrt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87629 Tja, det är ju nedström så min eka klarar sig :lol:

Avatar Fallback

Re: Såga torrt

valtra a 72  
#87652 Hur länge har du tänkt stockarna ska få ligga? Hinner du såga du upp dom i sommar, helst före midsommar så är det nog lugnt.

Användarvisningsbild

Re: Såga torrt

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87744 I mina trakter är det populärt att såga "torrgran"! vilket funkar utmärkt! har själv gjort det ett flertal ggr! om du vill minimera sprickbildningen så kan du pensla på "anchorseal" i ändarna,vilket kan reducera sprickbildningen med uppåt 90% eller mer! det är ju i ändvirket som stocken torkar, så får du stopp på sprickorna där så klarar sig med stor sannorlikhet resten av stocken också! :smile:

Anchorseal kostar ju en del, tror dom tar 1300 + moms på skogma för 19 liter,men räcker ju å andra sidan till ett gäng stockar! så har du fina stockar och beroende vad du ska ha virket till så kan det nog vara en bra ide!

Annars så kan du stryka på vanligt trälim(för utomhusbruk antar jag) har hört att det ska funka lika bra eller nästan lika bra!!? :mrgreen: frågan är om det blir så mycket billigare?? vet inte literpriset på trälim!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).