Rundvirke

Tall, Fura, Furu skillnaden?

51 inlägg 179057 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

rokon  
#254283 Tänk att man har jobbat där!

Användarvisningsbild

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

JensSkoog  
#254284
jannee skrev:Internationellt betecknas fur som red timber och gran som white timber.
I vardagligt språk heter det tall är man av lite finare börd pratar man om fur.
På ett stort gods växer det ingen tallskog där handlar det om furubestånd, eller ett bestånd av fur.

Tackar för språkkursen! Viktigt det där å ha koll om vad ting kallas i övervåningen och i drängstugan. Jobbade åt et fruntimmer i min ungdom, och hon skulle aldri sagt ordet bjerk eller björk - det het birk, men öl kom hon med til mig varje dag och den var "kold", inte kald, men gott var det!

Användarvisningsbild

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

JensSkoog  
#254289
rokon skrev:Tänk att man har jobbat där!

Tråkigt å se hur det gått här som så många andra ställen, och maschinerna är vel i Kina, dit alla pappersbruken gick?

Användarvisningsbild

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

rokon  
#254290 hade önskat att se formatsågen jag jobbade i på bild, har väl tittat på de flesta youtubefilmerna från plywoodfabriker runt om i värden men ej sett någon sådan såg. Vårt rekord var 54 m3 på ett åttatimmarskift sågad plywood, vi hämtade dem med en liten eltruck då var de upp till 80 grader varma tog varje skiva med ett böjt pekfingergrepp de var vassa av fenolhartslim med frasiga kanter sköt den åt sidan sen med bägge händer ned på sågen med skivan som sågade långsidorna, kompisen sågade kortsidorna transportörer emellan vi byttes av gjorde all postning mätning ljustering 1/2 mm på diagonalerna. Jag var 19 år och hade full lön som dom gamla från första dagen! Ackord givetvis! In i produktionen från första dagen!

Användarvisningsbild

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

JensSkoog  
#254295 Interessant! Det där är industihistoria, som glömms bort i våran del av världen!

Användarvisningsbild

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

rokon  
#254312 Ibland blev det stopp i spånutsuget då gick vi upp på taket som syns i filmen(delvis raserat) och bankade på spånrören tills det sög igen. Spånet gick till en annan byggnad där en kille satt och övervakade brickettpressen. Han hade det lindrigt, men han var ändå synnerligen ambitiös, han smygläste in Na-gymnasiets Matte och fysik på arbetstid och klarade det! Året var 1970. Det var 2-skift och på det andra skiftet jobbade det mest finnar.
Formatsågen stod där filmaren står vid 4.23 enkeldörren bakom tunnorna(nära till) leder till sliperiet de slipade våra hårdmetallklingor som slets av det hårda fenolhartslimmet, i bland bytte vi dem flera ggr dagligen.
Plywoodfabriken i Ljusne var trots allt väldigt välplanerad, de flesta i asien är sämre idag. Men Jag har sett på Youtube en väldigt fin anläggning i Ryssland med finska och tyska maskiner, den anläggningen är bättre.
Och det var Wallenberg som var storägare. Precis som skogen min(i norrbotten) när skiftet Köptes av Wallenbergsägda Baltiska trävarubolaget under första värdskriget. Avstyckade odlingar såldes sedan till han som brukade det. För 3 år sedan köpte jag av sveskog 2/3 av det Wallenberg köpte. :)
Ja det var en liten berättelse om när man sågade furuplywood(+granply+björkply) som gick på export till drygt 60 länder förutom det som såldes inom landet.

Användarvisningsbild

Sv: Tall, Fura, Furu skillnaden?

Fredrik Reuter  
#338980 Hej,
Hur gick det med detta "enkla" ämne, kom vi fram till några bra definitioner av Tall, Fura och Furu?
Kan det vara att;
Tall heter trädet i skogen.
Fura kan främst vara benämningen på rotstocken av ett stående träd alt. en fin tallstock?
Och Furu är mer ett snickeriord som benämner något förädlat av just Tall eller Fura?

Eller vad tycker du?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

ÅsaNisse  
#338983 Tja det är nog lite dialektalt vad som benämns med vilket namn.
Jag för min del kallar en rak växande tall för Fura, men är den kvistig och knotig så blir det tall. Även de som växer på mossar och är lite vanskapta, liksom ungskog= tallskog.
Sen när det blir sågat virke så är det furu, och det hänger väl samman med att det är kommit från en fura. Den andra skogen hamnar oftast i massan.

Avatar Fallback

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

jannee  
#338992 En ståtlig människa = rak som en fura = en fura är något rakt och väderfullt. Kanske Smålandsdialekt, vem vet.

Avatar Fallback

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

MNskog  
#400292 Fura är benämningen på en avverkningsmogen tall. Definition enligt Riksantikvarieämbetet i skriften Trä:

"När trädet nått hög ålder, furu 120-150 år eller mera
beroende på region, avtar tjockleksökningen därför
att nya årsringar blir allt tunnare . För varje ny årsring
som bildas omvandlas också en annan till kärnved. Eftersom
dessa ringar är bredare än nybildade ökar
kärnvedsdiametern snabbare än den totala diametern.
De 30-40 år som splinten omfattar ryms till slut inom
20-30 mm . Ett sådant träd ansågs förr ha uppnått sin
mognad och därför lämpat att lämna gott och varaktigt
virke."

Avatar Fallback

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

Hanatorp  
#400293
Fredrik Reuter skrev:Tall kallas ju ibland Fura och Furu, men kan vi tillsammans bena ut de olika orden så kanske i alla fall jag kan bli lite rikare i kunskap!

Tall borde vara grundnamnet på trädslaget (samt även latinska benämningen Pinus sylvestris).
Sedan har jag hört att Fura är benämningen för äldre tall som slutat växa på höjden.
Furu sedan är förädlat virke från Tall och/eller Fura?

Stämmer detta överens med din bild av detta?

Enligt SAOB är den språkhistoriska bakgrunden något komplicerad. http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ Tycker annars din uppfattning stämmer bra med vad de flesta idag uppfattar som tall och fura.

Avatar Fallback

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

saekb  
#400299 Talade med en skogsansvarig för svenska kyrkans skogar för några år sedan (kanske 10 år). Jag frågade varför toppen på en tall plötsligt slutar växa rakt uppåt och istället växer i sidled. Då sa han att det blir så när tallen blivit en fura. Låter det vettigt?

Användarvisningsbild

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

Kse  
#400345 En fura är rak i ryggen, ståtlig och tystlåten.
En tall är nått helt annat och en gran är en gran.

Avatar Fallback

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400350 sikkert sakt da før men heite fora her som eg bur, sån er min dialekt :wink:

Avatar Fallback

Re: Tall, Fura, Furu skillnaden?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400952 Knepigt det här. Vill inte hugga allt i sten, för jag ser det som helt naturligt att tala om fureplantor och furebuskar. Tror nog det finns en dialektal variation.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).