Rundvirke

Avbarkning

12 inlägg 17046 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avbarkning

PTLF  
#54779 Vet inte om det hör hemma här men jag tänker göra det före eller efter jobbet iaf, :wink: jag har en gammal tall som jag tänker hugga ner på gården men vill ha kvar ca 3m stubbe o nu undrar jag när man bör hugga den för att det ska vara enklast att barka av den? Hur ska man behandla den efteråt för att få den "snygg" o för att den ska inte ska förfalla så fort. Den är säkert 150 år så den är ganska så grov, hoppas ni experter har något råd.



   TS
Avatar Fallback

Re: Avbarkning

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54782 Hugg ner den i slutet av maj början av juni då kan du savbarka stubben.
Tilverka ett lock som du sätter som tak så kommer den stå länge.

Användarvisningsbild

Re: Avbarkning

totte  
#54795 Sen beror det på hur du vill att den skall se ut. Om du låter den stå obehandlad så blir den grå, som gammalt timmer. Vill du behålla träets färg så måste du behandla den med nån slags olja, när den blivit ordentligt torr, troligen inte förrän nästa säsong.

Avatar Fallback

Re: Avbarkning

PTLF  
#55040 Tack Tack :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avbarkning

totte  
#55042 Om du tänker behandla den på nåt sätt så rekommenderar jag att du snackar med en proffessionell färgfirma om vad som är bäst. Det finns så mycket olika oljor och grejor som passar för olika ändamål.

Avatar Fallback

Re: Avbarkning

sködarförare  
#66746 Förr i tiden blandade man linolja o kära det finns ju en anledning till varför man tjärade ekerna.

Jag kör med linolja, balsamterpentin o tjära.
Behandlar allt dom ska förvaras utomhus som panel, stolpar mm fungerar utmärkt man kan få en lite mörkare nyans beroende på hur mycket tjära man blandar i.
Stryk på så mycket så att virket svettas ut oljan o torka av överskottet brukar gå åt 5-6 strykningar men sen håller det i minst 10 år innan du behöver stryka nästa gång.
Ska du behanla något som ska bevaras under mark skippa då linoljan o värm gärna tjäran tills den kokar o stryk på eller låt tex stolpar stå i tjäran o koka in en stund.

Avatar Fallback

Re: Avbarkning

T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66771 Hej

Googla ang tillredning av tjärved,
Det finns ngn. sida hur man tillreder
friska tallar så de börjar bilda tjära.
Mins inte exakt, men man börjar med
att barka av tallen halva dia på norr sidan
på 4-5m höjd ca 1m länd 1:a året,
2:a året forsätter man 1m neråt,
3:e året återigen 1m neråt, så
fortsätter man tills man är nere.
Trädet börjar bilda tjära för att
förvara sig mot angrepp.
sen har du en tjärstubbe som komer
att hålla så länge att en själv trilla av
från pinnen först.

Avatar Fallback

Re: Avbarkning

T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66772 Hej

Glömde nämna att tallen
kapas av 1-år efter att man
kommit längst ned.

Avatar Fallback

Re: Avbarkning

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66802 Då man skulle göra fönster förr i tiden (det var då man planerade långt i förväg och hade gott om tid) såg man ut en tall som var lämplig, och randbarkade den. Har ingen vetskap om hur mycket bark som togs bort, men skulle kunna tänka mig att 50% kunde vara lagom. Sedan fick tallen stå i fem år innan man tog ned den. Då hade man virke till fönster som stod sig nästan hur länge som helst.

Användarvisningsbild

Re: Avbarkning

Skogshuggarn  
#70905
Ernst skrev:Då man skulle göra fönster förr i tiden (det var då man planerade långt i förväg och hade gott om tid) såg man ut en tall som var lämplig, och randbarkade den. Har ingen vetskap om hur mycket bark som togs bort, men skulle kunna tänka mig att 50% kunde vara lagom. Sedan fick tallen stå i fem år innan man tog ned den. Då hade man virke till fönster som stod sig nästan hur länge som helst.


Ett gott råd från Ernst!, som jag backar upp med en länk,,,,,

http://biphome.spray.se/fetved/

Avatar Fallback

Re: Avbarkning

Brum  
#124523 Vad kallas plankor med barken kvar på ena bredsidan?
Googlade och kom fram till bakaved, men jag har för mig att det kallas något annat?

Avatar Fallback

Re: Avbarkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124525 Vankantade plank?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).