Rundvirke

Utökade järnvägstransporter av Norgevirke

32 inlägg 34304 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Utökade järnvägstransporter av Norgevirke

isteskog  
#441484 Tror för min del att Mellanskog inte dumpar någon marknad på massaved genom att sälja en del från Värmland till Södras Värö! Meningen är nog att sätta press på de bolag som håller nere massavedspriset i Mellansverige, dvs de tre drakarna: StoraEnso, Holmen och BillerudKorsnäs. Samma sak är de kommande leveranserna till SCA:s Östrand. Vad jag fattat så är Mellanskog intresserade av att skapa högre ersättningar för medlemmarna genom att få till långa kontrakt med industrier som satsar framåt och bygger ut (behöver mer råvara) :smile:

Avatar Fallback

Re: Utökade järnvägstransporter av Norgevirke

JoTh  
#441511 Isteskog tror jag är nära sanningen i detta transportrally av framförallt massaved kors och tvärs, i ett av de tidiga inläggen.
Marginal volymen tillåts kosta både i högre direkt inköpspris och fördyrande transportkostnader,
långt mer än vad man i första anblicken finner rimligt.

Men den blir ändock oförskämt billigt för de största vedförbrukarna.
Då det endast läggs på slut marginalen.

Håller det inte för orimligt att importveden kan kosta det dubbla då det anländer förbrukande industri,
det är ändock en försvinnande liten del av helheten.


Som ett grovt räkne exempel:

Låt oss säga att någon av Sveriges större massaindustrier vill utöka förbrukningen med 12 milj m3 massaved per år.´

Vid en ynka prisökning på endast 20kr/m3 på hela volymen till oss skogsägaren,
ger det en ökad kostnad för industrin på sista raden med inte mindre än 240 milj kr i deras bokslut.

Om de däremot betalar så mycket som håll i er om jag är i närheten, 200kr/m3 mer för endast 10% dyr importved,
alltså 1,2 milj m3.
Blir kostnaden också 240 milj kr.

Dessa två exempel tar då ut varandra kostnadsmässigt, som jag kan se det!

Då är det ju den stora massan av volym kvar att bibehålla kostnadskontrollen över,
om det här skall bli intressant att hålla på med.

Resterande del kvarstår då således med 10,8 milj m3.

För att öka vår avverkningsvilja och tillgodose samt säkerställa deras vedbehov fullt ut,
antar vi att de måste erbjuda oss 50kr/m3 mer än vi får i dag.
För att sätta fart på uttaget i våra ved fabriker i skogen på kortare sikt.

För att med större sannolikhet stimulera oss till denna försäljning,
av vårt gemensamma råvarulager vi enskilda skogsägare besitter.
Skulle det då kosta vår kund inte mindre än 540 milj kr.

540 milj kr - 240 milj kr= 300 milj kr

Det jag med exemplet vill visa, även om dessa siffrorna inte är vetenskapligt grundade är:

Om de betalar så mycket mer än vad man i första anblicken tycker verkar rimligt för importveden,
så har de ändock gjort en stor vinst, samtidigt som de bibehåller kontrollen på prisbilden i sitt huvudsakliga inköpsområde.

Detta grova exempel gav "bara" ynka 300 miljoner extra i vinst på ett svenskt massabruks tilltänkta volymökning efter utbyggnad.

Och som grädde på moset har de fortsatt behållit kostnadskontrollen i vårt dystra lågprisdike speciellt i Mellansverige,
genom import volymer av marginalråvara som tillåts kosta mycket extra.

Till detta kan man även lägga alla lägesbyten av inhemsk råvara som sker.
För att dämpa de mer lokala transportkostnaderna, som det så vackert heter då någon för det på tal.

Då är det ju samtidigt inte heller säkert att den lokala virkesköparen och för all del inspektorn behöver vara med och tampas och lämna pris på alla avverkningar vi bjuder ut till våra kunder och föreningar för försäljning.

Det här kanske är helt fel tänk i mitt huvud?
Men det är tankar som i alla fall kan segla upp till ytan i mitt huvud mellan varven. :oops:

Sen pratas det vitt och brett hur viktigt det är med långsiktiga affärsrelationer i skogsbruket mellan virkesköpande organisationer och oss skogsägare.
Men ofta känns det mer som ett eko från tomma intet.

Alla vill ju i grund och botten få så mycket som möjligt för så liten insats som möjligt av våra köpare.

Likväl som vi gärna önskar oss i alla fall lite mer på plussidan, vid tex en gallringsåtgärd eller en slutavverkning som vårdats och förvaltats av kanske tre generationer strävsamma människor uti vår hembygd.

Det vore ju inte mer än en gnutta hövligt från skogsindustrins sida,
om vi alla i kedjan kunde få vara med och ta del av en liten större del av kakan.

Vi bidrar ju i stor väsentlighet till deras förutsättning att faktiskt verka och göra sina stora vinster också.
Efter allt slit och engagemang som många av oss lägger ned till en av Sveriges viktiga basnäringar.

Tack vare vårt stora ansvarstagande och engagemang för ett hållbart och sunt förvaltande av ett stycke Svensk natur.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).