Rundvirke

Furutimmer som väger för mycket

15 inlägg 19176 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Furutimmer som väger för mycket

jakobn  
#211417 Jag håller på att köra fram furutimmer av olika storlekar. Har 10-15st som är 6 meter och skulle tro att snittdiametern ligger runt 30-35cm, och det är tyvärr mer än kranen, som är en FMV 2000 orkar lyfta. Går att lasta om man tar en ände i taget och släpar lite och lite, men det tar en himla tid. Framåt våren eller kanske tidig sommar ska de lastas igen och köras vidare till nästa ställe. Så jag har funderat på om det är lönt att barka ovansidan nu för att de ska hinna tappa lite extra i vikt och därmed underlätta nästa av och pålastning.
Vad tror ni, kommer det göra någon skillnad?



   TS
Avatar Fallback

Re: Furutimmer som väger för mycket

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211427 Har inte svar på din fråga, men nog tyckte jag det stod "Fruntimmer som väger för mycket". :D

Användarvisningsbild

Re: Furutimmer som väger för mycket

vetinte  
#211433
Mangan skrev:Har inte svar på din fråga, men nog tyckte jag det stod "Fruntimmer som väger för mycket". :D


Fan du hann före :lol:

Avatar Fallback

Re: Furutimmer som väger för mycket

jakobn  
#211446 Haha, det var precis vad min flickvän sa för en halv timme sedan. Fast hon tyckte inte det var lika roligt till en början :lol: :lol: :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Furutimmer som väger för mycket

rikard_e  
#211448 Har kört med en fmv 2000, när det var övergrovt så brukade jag ta av stötterna för att slippa lasta så högt.

Avatar Fallback

Re: Furutimmer som väger för mycket

skogshasse  
#211493 har kört 620 cm långa tallar som ska bli golv och har kört 700 cm långa granar som ska bli 2*8 tum till takstolar och en del var riktigt grova det lasta jag på med en farma 3,5 som sitter monterad på en miniskotare och det funka jättebra så vad är problemet

Användarvisningsbild

Re: Furutimmer som väger för mycket

halvproffs  
#211600 Får du upp dom på den bakre bonken så kan du backa upp dom. Förresten läste jag också fruntimmer först!

Avatar Fallback

Re: Furutimmer som väger för mycket

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211602 Haha läste Fruntimmer som väger för mycket :lol:
Ursäkta OT 8)

Användarvisningsbild

Re: Furutimmer som väger för mycket

loppan  
#211614 Om inte en FMV 2000 räcker för att lyfta fruntimmret ska man nog överväga att byta....
:mrgreen:

Jag har huggit en del fura ute på mossar som är fruktansvärt tunga men dom väger lika mycket när dom torkat tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Furutimmer som väger för mycket

T Landström  
#211617 Bonken?

Avatar Fallback

Re: Furutimmer som väger för mycket

jakobn  
#211833 Mycket fokus på fruntimmer och deras vikt här :grin: :grin:

Jag får helt enkelt vässa mina barkspadar och prova på ett par tre stockar.
Återkommer inte med resultat :smile: :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Furutimmer som väger för mycket

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211836 Gå inte på fruntimmret med barkspaden! :lol:

Gör du ändå det, tänk på att det kan bli blått! :lol:

Usch jag låter som en hustrumisshandlare, men jag kunde inte låta bli :oops:

Vad jag menar är att timret kan bli fult om du barkar det, blånad, svamp osv. Ska du såga det själv spelar det väl kanske inte nån större roll. Vet inte säkert, men jag tror skillnaden blir marginell med eller utan bark för vikten.

Avatar Fallback

Re: Furutimmer som väger för mycket

jakobn  
#211838 Alltid kan man glädja någon :lol:

Att ta bort barken skulle bara vara för att det torkar snabbare. Inte för att den väger mer.
Har sågat lite fur förut och som jag minns det så var där betydligt mer blånad på de stockar jag barka precis innan sågning jämfört med de som jag barka tidigt. I de fallet hade de stått nära havet och skämde klingan något helt otroligt om jag inte barka dem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Furutimmer som väger för mycket

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211865 Hustrun var förgrymmad över att maken glömt bort brölloppsdagen,sa med drag i stämman att
-I morgon ska det finnas på garageuppfarten något som gör 0-100 på 5 sek.
Dagen efter fanns där ett paket till hustrun som något förvånad öppnade detta,och där ur plocka upp en badrumsvåg,oklart hur det är med makens tillstånd efter detta. :mrgreen:
Senast redigerad av bengt.a tor 14 feb 2013, 21:18, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Furutimmer som väger för mycket

axwell  
#211878
bengt.a skrev:Inlägg av bengt.a » 38 minuter sedan.
Hustrun var förgrymmad över att maken glömt bort brölloppsdagen,sa med drag i stämman att
-I morgon ska det finnas på garageuppfarten finnas något som gör 0-100 på 5 sek.
Dagen efter fanns där ett paket till hustrun som något förvånad öppnade detta,och där ur plocka upp en badrumsvåg,oklart hur det är med makens tillstånd efter detta. :mrgreen:


En till som läste rubriken på samma sätt som jag !?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).