Rundvirke

Björk massa eller timmer

21 inlägg 34136 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Björk massa eller timmer

sjohult  
#202716
Mangan skrev:Oj, det var mycket vrak. Vet du varför?

0,55 % vrak är i princip ingenting ju. Börjar man komma uppåt 3-4 % vrak så ska man börja vara mer uppmärksam. Den största orsaken till vrak i lövtimmer brukar vara krök iaf när vi som hugger med skördare.

Det som är bra med lövtimmer är att det behöver bara bara 5 m3 för att vara leverans giltigt.

Avatar Fallback

Re: Björk massa eller timmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202728 Jag tolkade det som 0,55 fub vrakat, dvs ca 6%. Men det kanske var fel?

Avatar Fallback

Re: Björk massa eller timmer

sveakatten  
#202732 OK.
Då provar jag att göra spår med skopan och planterar uppe på högarna.
Vad tror ni om björk eller gran?
Jag tycker gran brukar växa så snabbt att det blir bara skräp, jag håller på björk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Björk massa eller timmer

T Landström  
#202733 Du kan väl blanda björk och gran...fast du kanske inte ska plantera så mycket...

Avatar Fallback

Re: Björk massa eller timmer

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202735
Mangan skrev:Jag tolkade det som 0,55 fub vrakat, dvs ca 6%. Men det kanske var fel?


Det var rätt. 0,55% av 60 stockar hade väl annars inneburit endast ca 1/3 stock vrak.

Användarvisningsbild

Re: Björk massa eller timmer

machonisti  
#202765
sveakatten skrev:OK.
Då provar jag att göra spår med skopan och planterar uppe på högarna.
Vad tror ni om björk eller gran?
Jag tycker gran brukar växa så snabbt att det blir bara skräp, jag håller på björk.

Plantering mitt i högen kan resultera i att trädet börjar luta när det får tyngd vilket resulterar i krokig stam. OBS fritt att rätta!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).