Rundvirke

Timmringsvirke

51 inlägg 87929 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

dwurg  
#231603 Ja, vet inte vad ni på andra sidan pölen kallar dom för men härikring kallas det gåtsvärd iaf. Dom sitter på sidan av fönster och dörrar. Lite bökigt att förklara med ord, men kan göra ett försök. Man kapar rent öppningen karmyttermått + avståndet för isoleringen + 45 mm på sidorna. Uppåt lägger man på beräknad sjunkmån. Sen kapar man ett spår (gåt) på 45*45 i centrum på ändträet hela vägen, och en par cm lr så extra neråt uppåt får man ta ur ännu mer (beroende på sjunkmån).
Sen gör man ett gåtsvärd tror att i det här fallet va de 8" timmer, då tar man en 2*8" som är lika lång som öppningen - sjunkmån. Skruvar eller spikar en 2*2" mitt på 2*8"an och då ska ju den sticka ut nästan lika mycket neråt som man hackade ut extra på väggen, Uppåt ska den sticka ut lika mycket som sjunkmånen plus lite till. Sen är det bara att sätta dit den.

Nu blev detta precis lika rörigt som det kändes när jag skrev. Poängen med det hela är att den styr upp väggen och stockarna där dom är avkapad, det finns plats för timret att sjunka och i slutändan har man nåt att fästa karm och foder i eftersom det inte är nån bra ide att sätta det direkt i timret.

Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

Blivande snickare  
#231605 Aa, jag förstår, snyggt förklarat! :) jag vet inte vad det kallas här, kanske till och med samma sak!

Användarvisningsbild

Re: Timmringsvirke

inabackanders  
#231653 Timret var redan halvtorrt när jag timrade stugan så det skruvar sig inte vad jag kan se. Här uppe kallas brädorna man sågar in i dörr- och fönsteröppningarna för gåtar (gatn på dialekt). Det är riktigt att man tar gåtarna kortare än väggytan och så även med dymlingarna (narrana på dialekt) så timmerstommen kan torka och sjunka ihop. Är de för långa hakar timret upp sig på gåtorna och dymlingarna och de blir glipor.

Har någon erfarenhet av takbrädor? :roll: Jag har funderat på att sätta det som yttertak.

Användarvisningsbild

Re: Timmringsvirke

JensSkoog  
#231659 Mycket snyggt tak, men det ställer stora krav til materialerna. Min kompis gjorde et slikt tak på sin smedja. Kärnved från tall til et pris som var högt. Garantert å holde i x antal år. Annars kan man bruke impregerad virke. Viktigaste är i övrigt å göra et tät och bra undertak likt som med tegl eller betongsten och se til at man har luftning i mönet.

Användarvisningsbild

Re: Timmringsvirke

inabackanders  
#236619 Tja, nu har jag timrat upp stommen i skogen där den ska vara. Golv, yttertak och snickerier återstår att göra. Innretaket med vildmarkspanel blev mycket lyckad. :grin:

Idag var det några nyfikna besökare där i form av en flock renar. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Timmringsvirke

inabackanders  
#724511 Efter flera år av sjukdomar har ena sonen hjälpt mig göra klar skogskojan. 😇 Det återstår bara några detaljer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).