Rundvirke

Timmringsvirke

51 inlägg 88195 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227341 Att en stock spricker om den har hela kärnan i behåll är helt klart och det är därför man ibland sågar ett snitt i undersidan. Men vad jag inte förstod var det där med att "kasta sig", ett nytt uttryck för mig. Kom igen snickarn!

Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

Blivande snickare  
#227344 Kasta sig, dialekt för att bli sneda, krokiga, krökta. Att ni inte fattar min dialekt :wink:

Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

Nolltax AB  
#227355 Skogma.se säljer en bok med titeln: Från stock till stuga.
Försökte länka men det ville sig ej. Sök på "bok" å bläddra...

Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227366
Blivande snickare skrev:Kasta sig, dialekt för att bli sneda, krokiga, krökta. Att ni inte fattar min dialekt :wink:


Jag har ändå timrat en del men aldrig i dina trakter så nu lärde jag mig det. Jag anade att det var något åt det hållet men man vill ju vara säker. Lustigt uttryck - bäst att ta sig en tur broderlandet så lär man lite mer. 🧠

Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

Blivande snickare  
#227375 Du är så välkommen! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Timmringsvirke

machonisti  
#227383
lfq skrev:
Blivande snickare skrev:Kasta sig, dialekt för att bli sneda, krokiga, krökta. Att ni inte fattar min dialekt :wink:


Jag har ändå timrat en del men aldrig i dina trakter så nu lärde jag mig det. Jag anade att det var något åt det hållet men man vill ju vara säker. Lustigt uttryck - bäst att ta sig en tur broderlandet så lär man lite mer. 🧠

Det är hur klart som helst att virke kan kasta sig :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

Brickan  
#227393
Brickan skrev:<...>Det fattas helt enkelt material ytterst och det spricker. Om märgen är borta så kan skillnaden tas ut av att brädan kröker sig istället. Kärnsidan rör sig minst.
Fyller på med en liten illustration från ett räcke. Den ena överliggaren har märgen i sig och har spruckit. Den andra hade märgen alldeles utanför och är hel Båda kupade runt kärnsidan.

Användarvisningsbild

Re: Timmringsvirke

machonisti  
#227398 Tack brickan, nu kan till och med en metallare se vad det är fråga om. Måste säga att jag inte hängde med fullständigt i alla torkningsled men nu ser jag vad det är fråga om.

Användarvisningsbild

Re: Timmringsvirke

inabackanders  
#227445 Tja, det kan vara idé att dra en skåra med motorsågen på undersidan av stocken. :!:

Användarvisningsbild

Re: Timmringsvirke

Camwood  
#227455 När jag sågar så försöker jag alltid att hitta märgen :grin: Och är centrum på stocken för dålig kvalitet så såga ut en märgfångare (19/22mm) och få bra utbyte av resten.

Användarvisningsbild

Re: Timmringsvirke

inabackanders  
#227729 Såja, nu har jag kommit igång med de första varvena. :P

Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227766 Det där blir nog bra!

Användarvisningsbild

Re: Timmringsvirke

inabackanders  
#231417 Nu är själva timmerstommen klar. :wink: Den får torka tills hösten då jag flyttar den och gör den klar.

Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

dwurg  
#231423 Ser bra ut =) Men du borde nog sätta i gåtsvärden iaf innan du lämnar den för torkning, annars kan dom hitta på en massa satyg kortbitarna.

Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

Blivande snickare  
#231584 Gåtsvärden?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).