Rundvirke

Timmringsvirke

51 inlägg 88198 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

dwurg  
#193113
inabackanders skrev:Jag har själv planer på att göra en liten stuga i halvtorrt timmer som jag lagt undan när jag avverkade tallar med gadd och tjurved. Rådet jag har fått är att först blocka de till 5'' block och sedan fräsa de. Det finns tydligen maskiner till det. :wink:

http://youtu.be/TfsE1PzGFq8




Gadd, vad är de ?
Dom hade iaf ställning som skulle få arbetsmiljöverket att slicka sej om läpparna om dom fick få syn på den ^^

Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

åberg  
#193191
dwurg skrev:Gadd, vad är de ?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tj%C3%A4rgadd

Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

dwurg  
#193251 Aha där ser man, hade aldrig hört talas om de, måste ha sovit på den lektionen.

Användarvisningsbild

Re: Timmringsvirke

inabackanders  
#193317 Tack Åberg! :wink:

Tallen på bilden har törskate eller gadd som vi brukar uttrycka det. Tar man reda på trädet i tid så är nedre delen av tallen frisk. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Timmringsvirke

inabackanders  
#227237 Nu har Jonas blockat och fräst stockarna. Nu ska jag strölägga de så att de torkar. Sidobrädorna (bagarna) kan jag använda till foder och vildmarkspanel. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Timmringsvirke

Camwood  
#227246 Nä torka inte stockarna utan timmra direkt istället, Stockarna slår sej och vrider sej och blir allmänt ogörliga om dom får torka för mycket. När vi har timmrat med för torra bitar så har vi fått fräsa om dom för att kunna använda dom.

Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

dwurg  
#227253 Nja, visst dom blir ju mycket lättare att bearbeta om dom inte är torkad men f*n så mycket tyngre att hantera. Är väl mest en smaksak hur man gör. Blir dom riktigt strölagda och torkade naturligt så tror jag dom klarar sej skapligt, är det nån stock som vrider sej rejält då så är det ändå en stock som man inte vill timra in i en vägg. Däremot maskintorkat brukar inte bli bra.
Nu är de ju färdigfrästa drag på dom där och det har jag inte timrat så mycket med, men förstår ju att problemen blir desto större då när en stock vrider sej lite i torkningen.

Användarvisningsbild

Re: Timmringsvirke

halvproffs  
#227267 Vinnersjö Timmerhus låter stockarna ligga och torka utomhus innan dom används. Dom har ju dock den fördelen med stora truckar så det blir 5-6 meter höga staplar och då med den tyngden är det bara dom översta varven som kan vrida sig.

Vridna stockar används där det är korta bitar som behövs. Viss sortering sker nog även vid sågen.

Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

Blivande snickare  
#227305 Om kärnan är hel i stocken så kommer den med största sannolikhet att kasta sig och spricka. Men man kan ju ha tur och lyckas riktigt bra :smile:
Men jag skulle inte satsa...

Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227320
Blivande snickare skrev:Om kärnan är hel i stocken så kommer den med största sannolikhet att kasta sig och spricka.


Varför? Intressant att höra en snickares förklaring.

Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

Brickan  
#227326
lfq skrev:
Blivande snickare skrev:Om kärnan är hel i stocken så kommer den med största sannolikhet att kasta sig och spricka.

Varför? Intressant att höra en snickares förklaring.
Inte snickare, men ändå... Under torkning krymper trä upp mot 8% tangentiellt och 4% radiellt enl Träguiden. Om tex radien är 1dm så är omkretsen 6dm. 8% av 6dm = 5 cm, 4% av 1dm = 4mm. En minskning av radien med 4mm motsvarar en minskning av omkretsen med 25 mm, inte 50 mm. Det fattas helt enkelt material ytterst och det spricker. Om märgen är borta så kan skillnaden tas ut av att brädan kröker sig istället. Kärnsidan rör sig minst.

Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

Brickan  
#227329
Brickan skrev:
lfq skrev:
Blivande snickare skrev:Om kärnan är hel i stocken så kommer den med största sannolikhet att kasta sig och spricka.

Varför? Intressant att höra en snickares förklaring.
Inte snickare, men ändå... Under torkning krymper trä upp mot 8% tangentiellt och 4% radiellt enl Träguiden. Om tex radien är 1dm så är omkretsen 6dm. 8% av 6dm = 5 cm, 4% av 1dm = 4mm. En minskning av radien med 4mm motsvarar en minskning av omkretsen med 25 mm, inte 50 mm. Det fattas helt enkelt material ytterst och det spricker. Om märgen är borta så har man inte en full cirkel längre. Då kan skillnaden tas ut av att brädan kröker sig istället. Kärnsidan rör sig minst.

Användarvisningsbild

Re: Timmringsvirke

inabackanders  
#227331 Tack för goda råd. :P

Stockarna här är avverkade förra hösten och var halvtorra redan då och nog har de torkat en del fram till nu. Jag tror att det kommer att gå bra. Jag har lånat en kraftfull borrmaskin med en 20 mm borr för att göra hål till dymlingarna.

Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

Blivande snickare  
#227339
lfq skrev:
Blivande snickare skrev:Om kärnan är hel i stocken så kommer den med största sannolikhet att kasta sig och spricka.


Varför? Intressant att höra en snickares förklaring.

Brickan har helt rätt :smile: . Att såga ett spår i stocken där den slipper att leva kan också hjälpa mycket. Men beroende på hur huset blir i hörnen så kanske det inte är så bra att göra så rent utseendemässigt.

Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

Blivande snickare  
#227340 Att stocken var någorlunda torr när den fälldes så ger dig redan ett litet äss i rockärmen 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).