Rundvirke

Vem sågar ädelgran

32 inlägg 58252 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vem sågar ädelgran

andreaswehtje  
#296053 Inte så mycket än, men på Alibaba fick jag kontakt med någon uppköpare, i Ungern tror jag det var som önskade bilder och volymer. Då vi ännu inte är i slutavverkningsskedet så har jag avvaktat med att gå vidare med den kontakten. En frilansjournalist har skrivit några artiklar i ämnet i olika skogstidningar.Jag själv skall provsåga en silvergran till våren för att få en uppfattning om kvalitén.

De alternativ som jag ser för sågtimmer av silvergranen är uppsågning på egen hand, försäljning till pallvirke vilket ger betydligt bättre betalt än som massaved. Vidare att hitta ett småsågverk som kan tänka sig såga silvergran eller försäljning till kontinenten, men då krävs stora volymer för sjötransport och så mkt har inte jag. En samplanering med ett storgods i skåne med mkt silvergran är då nödvändigt för att få upp leveransvolymen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vem sågar ädelgran

Houthakker  
#296120 Hur mycket handlar det om?

Avatar Fallback

Re: Vem sågar ädelgran

andreaswehtje  
#296151 Ingen aning, jag vet att Björnstorps gods har sålt till kontinenten. Skall försöka ta reda på hur mkt det var. Har du själv silvergran, hur mycket?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vem sågar ädelgran

Houthakker  
#296250 Har själv ingen silvergran men jag har ett mobilt sågverk och lite kontakter i D och NL.

Avatar Fallback

Re: Vem sågar ädelgran

andreaswehtje  
#296808
Houthakker skrev:Hej, undrar hur det har gott för Dig med silvergranen?

Inte så mycket, hade tänkt provsåga en i somras men det visade sig att granen jag trodde var Silver var Douglas. Vi har tydligen båda typerna av exoter, planterade på 60 talet av min farfar. Hoppas på bättre lycka nästa vår då jag skall såga upp en del virke till med inhyrt mobilsågverk. Vi har en nära förestående 2:a gallring av ett silverbestånd, som jag skulle tro kommer få gå till pallvirke och massaved.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vem sågar ädelgran

andreaswehtje  
#347955 Jag har nu sågat själv en silvergran tillsammans med vanlig och den är ganska vit jmf med vanlig gran nysågad. Sågade panelbrädor. Brädorna har fått ligga på strötorkning över sommaren och har just panelat om en stuga med dem. Jag kunde inte se någon skillnad alls nu på brädor av silvergran jämfört med vanlig. Inte i färg och inte i övrigt heller så jag tror det är mest rädsla och okunskap hos sågverken att såga silvergran. Då den är relativt snabbväxt, liksom vanlig gran här i Skåne, så skulle den kunna bli klass 2 gransågtimmer. Synd att sågverken är så stelbenta, här har vi en gran som varken har problem med röta eller granbarkborre men ändå njet. Visst lever vi ett gran och tall land till absurdum. Jag kanske skall skicka en silvergransbräda till några sågverk och fråga om vilket trädslag det är :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vem sågar ädelgran

Houthakker  
#348006 Hej, douglas är jag mycket intresserad i! Har Du en uppfattning om mått/mängd och tjocklek på splintveden?

Avatar Fallback

Re: Vem sågar ädelgran

andreaswehtje  
#348113 Hej tog några bilder från fällningen av en Douglas. Verkar som förhällandet splint/kärnved är den samma långt upp i stammen. Kärnan går långt upp som du ser.
Har även sågat upp den och jag är imponerad av kvalitén på det. Hårdare än vanlig gran och panelplankor kan spricka men väldigt raka och fina brädor. På bilden: vanlig gran, Douglas och hybridlärk (brunröd)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vem sågar ädelgran

Houthakker  
#348119 Hej, fina träd men för mycket splintved för min del, träd är ganska unga än, brukar köpa stockar 80-90 cm i diameter, då har dem 4-5 cm splintved.... samma bekymmer med lärkvirke i Sverige, överlag väldigt dåligt kvalitet.

Avatar Fallback

Re: Vem sågar ädelgran

andreaswehtje  
#348250 Varför vill du ha Douglas med så mycket kärnvirke?

Beståndet jag högg Douglasgranen i är 48 år gammalt. Ett blandbestånd av Douglas och vanlig gran, Diametern knappt 45 cm på den jag högg och uppskattningsvis en tillväxt om 1 cm om året, så om 40 år Douglasen avverkningsmogen enligt dina önskemål. Som jämförelse kan nämnas att medeldiametern i beståndet är 25 cm, visar vad mycket större tillväxten för Douglas. Jag tror att kärnvirkeandelen är betydligt större på hybridlärken här än Douglasen som bara hade uppskattningsvis 50% av diametern om man ser på bilderna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vem sågar ädelgran

Houthakker  
#348321 Hej, splintveden håller inte lika länge som kärnan. Kärnvirket håller mycket länge, har haft stolpar ståendes i 15 år, syns ingenting på. Problemet i Sverige är att man öppnar beståndet alldeles för tidigt och för mycket. Detta påverkar kvaliten avsevärt. I NL och D planterade vi bok/ek plantor som var 150-200cm höga tillsammans med lärk eller douglas som var barrot 20cm. Då får man finfin ek/bok och finfin dg/lärk. Skall klä huset med okantad lärk nästa år, plank som är 25cm bredd med 20-30mm splintved. Ett annat problem är att man säljer lärkplantor med namnet siberisk lärk, detta kommer ALDRIG till att bli siberisk lärk. Har lämnad pris på att byta ett trädäck med ädelträ, det befintliga trädäcket blev för dåligt efter 7 år.... svensk lärk, 35mm tjock flera plank med bara 4 årsringar. Det såldes till kunden som siberisk lärk.....

Avatar Fallback

Re: Vem sågar ädelgran

Flax12  
#348332
Houthakker skrev:Hej, splintveden håller inte lika länge som kärnan. Kärnvirket håller mycket länge, har haft stolpar ståendes i 15 år, syns ingenting på. Problemet i Sverige är att man öppnar beståndet alldeles för tidigt och för mycket. Detta påverkar kvaliten avsevärt. I NL och D planterade vi bok/ek plantor som var 150-200cm höga tillsammans med lärk eller douglas som var barrot 20cm. Då får man finfin ek/bok och finfin dg/lärk. Skall klä huset med okantad lärk nästa år, plank som är 25cm bredd med 20-30mm splintved. Ett annat problem är att man säljer lärkplantor med namnet siberisk lärk, detta kommer ALDRIG till att bli siberisk lärk. Har lämnad pris på att byta ett trädäck med ädelträ, det befintliga trädäcket blev för dåligt efter 7 år.... svensk lärk, 35mm tjock flera plank med bara 4 årsringar. Det såldes till kunden som siberisk lärk.....

Enligt en golvtillverkare inte långt härifrån så kan han inte använda lärk som växt i sverige då den växer för snabbt här.

Avatar Fallback

Re: Vem sågar ädelgran

andreaswehtje  
#348351 Vi planterade ek med lärk, men eken blev frånvuxen...
Jag har ingen erfarenhet av sibirsk lärk utan endast hybrid. Sibirisk är väl helt vit som gran? Hybridlärk är orangebrun, Visst växer den fort men jag har en känsla av att den är klart rötbeständig. Vindfällen av hybridlärk kan utan problem ligga över en sommar utan virkeskvalitén påverkas nämnvärt har jag noterat, Sakll testa och såga stolpar nån gång och testa om den häller bättre än tryckimpregnerat. Här i Skåne brukar man ha kluven ek från gallringar till stängselstolpar. Absolut bäst är en.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vem sågar ädelgran

Houthakker  
#348358 Ett annat problem med lärk är vem det är som är villigt att köpa och såga, samma som ädelgran/douglas/sitka coh så vidare. Förutom att dessa trädslag innehåller en nedgradering i vad det gäller flora och fauna i sådana bestånd. Kommmer ihåg en jämförelse med skogsek (quercus robur) och rödek (Quercus rubra) i den förstnämnda fanns över 1000 olika djur och växtarter i den senare inte ens 500....

Avatar Fallback

Re: Vem sågar ädelgran

andreaswehtje  
#348366 Låt oss skippa naturaspekten, utan diskutera virkesegenskaper. Jag hävdar att pga stora sågverkens dominans så kan dom säga nej till allt utom tall och gran, trots att ädelgran och lärk har virkesegenskaper som är klart överlägsna nämnda trädslag. Låt oss hoppas att sågverken vågar satsa på nåt annat. Lärk borde ha klart goda möjligheter, t.ex. så är det förbjudet att använda tryckimpregnerat på lekplatser idag. I Danmark tror jag det är helt förbjudet, Kanske du vet?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).