Rundvirke

Vem sågar ädelgran

32 inlägg 58244 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vem sågar ädelgran

andreaswehtje  
#190291 Jag har en hel del ädelgran, närmare bestämt silvergran (Abies Alba) på min skogsfastighet. Den växer fantastikt bra och börjar nu komma i dimension att den skulle kunna avverkas för sågtimmer. Min skogskontaktman säger att sågverken inte vill ha ädelgran utan de måste bli massaved. Har själv ringt ett sågverk och de sa att de inte ville ha det pga att trätimmret var för ljust! Vad har det för betydelse om konstruktionsvirke? Någon som känner till något sågverk som skulle vilja köpa detta trädslag, eller har något annat förslag?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vem sågar ädelgran

221  
#190348 huggt en del på omberg där finns de mycke silver gran, men de går bara till massa de högg något sortiment under stormen men det inte längre. det är alldels för dålig kvalite för att dugga till timmer. typ "balsam" träd:)

Användarvisningsbild

Re: Vem sågar ädelgran

Mäki  
#190351 Men om det inte duger till konstruktions virke kanske det kan användas till snickeri eller panel?
Någon som vet hur det ser ut om man sågar det med en bandsåg?

Avatar Fallback

Re: Vem sågar ädelgran

Blivande snickare  
#202507 Har du provat såga av det?

Avatar Fallback

Re: Vem sågar ädelgran

nalle34  
#202751 Luktar lite specielt när man sågar tyckte jag när jag sälv såga upp för många år sen några. Använde det till panel till en lagord. En ide är komma överens med ett såg verk utomlands och leverera det till dom ligger på priset på 145-150 usd kubiken, enligt länken.
http://ro117690976.trustpass.alibaba.co ... Alba_.html

Har för mig finns visa tyska såg verk ochså som sågar det. Sen beror ju det ochså på volymen du har och bör kunna engelsk för annars kan det bli svårt att göra upp affär.

Leta lite på nätet och tala järna om du hittar någon firma.

Avatar Fallback

Re: Vem sågar ädelgran

andreaswehtje  
#202759 Tack för svaret. Jag skall kolla med utlandet om det går att leverera dit. Någon på skogstyrelsen sa att det var ett vanligt trädslag på kontinenten så självklart borde man försöka sälja dit. Frågan är hur? Vi har ett par hektar med Abies Alba (silvergran) och dom växer ifrån vanlig gran med hästlängder och tror dom är rötfria också. Min Har inte prövat att såga det än.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vem sågar ädelgran

nalle34  
#202825 Pröva ochså släng i väg ett mail till DSHwood i danmark. Se länk till deras hemsida. Har du tur kanse dom tar det häller har kontakt till någon som sågar det.
http://www.dshwood.dk/Default.asp?m=182

Står inte om dom tar jobb i sverige men det kan ju ordas genom du fisar maskinerna och dom transporterna till deras sågverk. Vi har ju fri marknad i EU så vi skogsägare kan ju göra jobb med vem vi vill? Lycka till med att hitta ett sågverk. Kanse kan ni några skogs ägare gå i hopp med en större order så det blir aktraktivare för sågverket att ta det.

Användarvisningsbild

Re: Vem sågar ädelgran

halvproffs  
#202874 Är inte den lite giftig? Jag har hört så sen man var liten.

Användarvisningsbild

Re: Vem sågar ädelgran

Camwood  
#203218 Att sågverken inte vill köpa Silvergran tror ja beror på att sorteringsreglerna för konstruktionsvirke gäller bara för Pinus Silvestris och Picea Abies. :roll:

Avatar Fallback

Re: Vem sågar ädelgran

andreaswehtje  
#261783 Visst är det så att sågverken ratar ädelgran. Har ännu inte fått ett svar på varför men anar att man är (alltför) inkörda på tall och gran (Picea Abies). Har hört om export av Silvergran till Tyskland från gods i Skåne, då det antagligen handlar om stora volymer för att löna sig. Men ett intressant alternativ skulle kunna vara pallvirke, vilka tillåter alla sorters barrtimmer. Kanske inte lika bra pris som på timmer men betydligt bättre än massaved åtminstone!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vem sågar ädelgran

JensSkoog  
#261796
halvproffs skrev:Är inte den lite giftig? Jag har hört så sen man var liten.

Är ganska viss på at den inte är giftig Olja från den användes i perfume och det skulle den inte bli om den giftig. Annars är veden rent för snabbvuxen om vi hittar den här i södra Norge, så särskild bra som konstruktionsvirke kan jag inte tänka mig at den är, men det bli självklart annorlunda om den står i annan klimason/högt över havet.

Avatar Fallback

Re: Vem sågar ädelgran

axwell  
#261800
JensSkoog skrev:Re: Vem sågar ädelgran

Inlägg av JensSkoog » 10 minuter sedan.

halvproffs skrev:Är inte den lite giftig? Jag har hört så sen man var liten.


Är ganska viss på at den inte är giftig Olja från den användes i perfume och det skulle den inte bli om den giftig. Annars är veden rent för snabbvuxen om vi hittar den här i södra Norge, så särskild bra som konstruktionsvirke kan jag inte tänka mig at den är, men det bli självklart annorlunda om den står i annan klimason/högt över havet.



Kan det vara en förväxling med idegran som ju är giftig?

Avatar Fallback

Re: Vem sågar ädelgran

andreaswehtje  
#262209
halvproffs skrev:Är inte den lite giftig? Jag har hört så sen man var liten.


Att man skulle äta silvergranen hade jag nog inte tänkt mig.

Angående att silvergranen inte passar som konstruktionsvirke: visst är silvergranen på min fastighet relativt snabbväxande (hög bonitet här), men då tyskarna sågar den så undrar man ju vad dom använder den till? Den som vet svaret skulle jag ge en 1000 lapp till!

Jag har på min fastighet stora problem med rotröta och även granbarkborre - troligen ett visst sammanhang. Men faktum är att silvergranen troligen inte får rotröta, ej angrips av granbarkborre vad jag har sett heller, så visst borde den vara ett intressant alternativ.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vem sågar ädelgran

nalle34  
#262255 Enligt det här dokementet så använde dom för i tiden sliver gran till byggnads konstruktrs virke. se länk. http://www.bfafh.de/inst4/45/pdf/trusses2.pdf

Tror det har används till panel ochså i hus. Vet en del som använt det till golv virke i ladugårdar. Någon byggnads ingengör här kanse kan tolka dokementet och säga sin åsikt.

Användarvisningsbild

Re: Vem sågar ädelgran

Houthakker  
#295682 Hej, undrar hur det har gott för Dig med silvergranen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).