Rundvirke

Stamblock

52 inlägg 76222 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stamblock

Skogstinsen  
#189145 Har försökt lägga upp filmer men det funkar inte. Vet nån om en bra sida att ladda upp film på? Så ska jag försöka igen.

Mvh Henrik

Användarvisningsbild

Re: Stamblock

Mäki  
#189155 Ooops jag var ute med felaktig info så jag tar bort det
angående hur man laddar upp en film. :oops:

Avatar Fallback

Re: Stamblock

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223719
Skogstinsen skrev:Sen finns det knivfura. Jag sålde 2 rotstockar knivfura för några år sen 2000:- m3fub och stam blocken ja sålde då gick till 1600:- m3fub.


Är skillnaden mellan knivblock och stamblock bata toppdiametern? 1600:- var ett bra pris för stamblock, jag ser att Södra nu betalar ca 1300:- för stamblock.

Användarvisningsbild

Re: Stamblock

machonisti  
#223731 Vad menas med knivblock? Antar att det är högsta kvaliteten på timmer, men vilka produkter används den till.

Användarvisningsbild

Re: Stamblock

värmSkog  
#223740 Tror man brukar göra fanér till möbler och dylikt.. rätta mig om jag har fel, men jag tror arken skärs ut istället för att sågas.. därav namnet knivfura

Användarvisningsbild

Re: Stamblock

machonisti  
#223741
värmSkog skrev:Tror man brukar göra fanér till möbler och dylikt.. rätta mig om jag har fel, men jag tror arken skärs ut istället för att sågas.. därav namnet knivfura

Tack för det, men lågkvalitativa fanerskivor görs ju av barrträd. Är det av en hög kvalitet isåfall, antar att möbelindustrin inte vill ha kvisthål i sin faner.
Det kan ju vara så att de kvalitativa "svarvspånorna" går som dyr faner och de sämre till billiga skivor, stocken ligger ju ändå inspänd i maskin.
Säger som vetinte, jag vetinte!

Användarvisningsbild

Re: Stamblock

värmSkog  
#223746 Jepp det är nog så som du säger. Används säkert till något finare än ikea möbler :wink:
Bra att vetinte fick säg en liten känga också.. han verkar ju gilla när du och Totte är på honom :lol:

Användarvisningsbild

Re: Stamblock

vetinte  
#223748 :lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Stamblock

värmSkog  
#223750 När man pratar om trollen :lol:

Användarvisningsbild

Re: Stamblock

machonisti  
#223751 Trolla fram troll, värmskog!

Användarvisningsbild

Re: Stamblock

värmSkog  
#223752 Det funka tydligen

Användarvisningsbild

Re: Stamblock

halvproffs  
#223783 Knivfuran svarvas ned till lämplig tjocklek och faneret används sedan för beläggning av spånskiva som tex köksluckor. Tyvärr har ju suget efter furusaker minskat och därmed betalningen.

Användarvisningsbild

Re: Stamblock

machonisti  
#223793
halvproffs skrev:Knivfuran svarvas ned till lämplig tjocklek och faneret används sedan för beläggning av spånskiva som tex köksluckor. Tyvärr har ju suget efter furusaker minskat och därmed betalningen.

Ok, mina föräldrar satte in köksluckor av masur 1980. Kan ju inte vara masur rakt igenom.

Användarvisningsbild

Re: Stamblock

vetinte  
#223813 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 17:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stamblock

värmSkog  
#223819 Jag skrattar MED dig, så känns det kanske lite bättre :grin:

Ja man har lärt sig mycket på detta forum och med blir det hoppas jag

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).