Rundvirke

Klentimmer vs massa

50 inlägg 83185 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klentimmer vs massa

masjäveln  
#186310 Har en fundering om det är lönsamt att ta ut klentimmer istället för massa. Bättre pris är det ju men då mäts det m2 to istället för fub plus att skotaren ska hållla på med ett till sortiment. Någon som har erfarenhet av detta då jag har en gallring/ avverkning på gång. Tydligen tar sågen emot timmer ner till 10 cm to



   TS
Användarvisningsbild

Re: Klentimmer vs massa

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186312 Beror på vad betalningen är för massa och de sortiment som du tänker sälja som klentimmer.
Håller själv på med en förstagallring och hade samma fundering innan jag började.

Gjorde en prisjämförelse på ett excelblad som visar att massaveden betalas bättre än timmer under 14 cm i topp, massaveden betalas även bättre än tall klass 4.
Jag räknar med ett massavedspris på 380 kr/m3f.

Avatar Fallback

Re: Klentimmer vs massa

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186316
OAS-forests skrev:
Jag räknar med ett massavedspris på 380 kr/m3f.


m3f står för m3fub antar jag. Bra pris på massaveden i så fall om jag inte är ute och flaxar.

Senast jag jämförde klentimmerpris med massavedspris blev det massaved av det. Men då är det motormanuell huggning som gäller för mig. Däremot tjänade jag några tusenlappar på att ta med ett kubbsortiment också.


Ja tack för påminnelsen. Jag ska själv granska pristabellerna nu innan vinterns gallringar går igång.

Användarvisningsbild

Re: Klentimmer vs massa

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186317 Det priset gällde i augusti och Nätraälven har siffran fortfarande på sin hemsida.
Du måste jämföra med de priser som finns i ditt område.

Avatar Fallback

Re: Klentimmer vs massa

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186331 Fråga om det går att få ett fast kubikpris på timmret så vet du vad det ska göras av det.

Användarvisningsbild

Re: Klentimmer vs massa

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186340 Ja, man vill ju hellre att fint virke sågas eller förädlas på annat vis såsom till octostolpar. Dock kvarstår faktum att massaved betalas bättre och då blir valet enkelt.

Jag tar nu ut barrmassaved, lövmassaved, timmer över 14 cm som inte ligger i lägsta klassen för då blir den stocken barrmassaved.

Avatar Fallback

Re: Klentimmer vs massa

masjäveln  
#186376 Ja dom priserna finns inte i Dalarna Mellanskog betalar 250 kr för barrmassa - transporttillägg dvs ca 235 kr så alternativ sökes

   TS
Avatar Fallback

Re: Klentimmer vs massa

Tosca  
#186380 Kolla med Korsnäs och Hedins, ett massabolag och ett timmer. De köper nog i Dalatrakterna tror jag.

Avatar Fallback

Re: Klentimmer vs massa

blixxxt  
#186387
masjäveln skrev:Har en fundering om det är lönsamt att ta ut klentimmer istället för massa. Bättre pris är det ju men då mäts det m2 to istället för fub plus att skotaren ska hållla på med ett till sortiment. Någon som har erfarenhet av detta då jag har en gallring/ avverkning på gång. Tydligen tar sågen emot timmer ner till 10 cm to


Kolla vad/om dom betalar för vrak av klentimret också.
Är ju känsligare för vrak än massaved vilket också kan sänka nettot.

Avatar Fallback

Re: Klentimmer vs massa

skogsbonne  
#186461
OAS-forests skrev:Beror på vad betalningen är för massa och de sortiment som du tänker sälja som klentimmer.
Håller själv på med en förstagallring och hade samma fundering innan jag började.

Gjorde en prisjämförelse på ett excelblad som visar att massaveden betalas bättre än timmer under 14 cm i topp, massaveden betalas även bättre än tall klass 4.
Jag räknar med ett massavedspris på 380 kr/m3f.



Har ens massa priset varit så hört som 380 man får ju vara glad om den unte sjunker under 250 m3f nu så räkna på 250 m3f om du ska räkna

Avatar Fallback

Re: Klentimmer vs massa

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186473 Bifogad fil kan vara till hjälp om du bedömer medelbit och avsmalning i ditt virke du tänker på. På det omräkningstalet kan du multiplicera massavedspriset och se vad summan blir mot m3topriset.

Kanske skall inte det klenaste virket apteras till timmer. I varje fall inte vid sämre avsmalning.
När du väl valt sortiment väljer maskin efter optimalaptering om rätt priser och måttenheter finns i datorn.

Avatar Fallback

Re: Klentimmer vs massa

masjäveln  
#186511 Tack Bertilsson för tabellen verkar vara som du säger att undvika bitar under 15-16 cm to

   TS
Avatar Fallback

Re: Klentimmer vs massa

novis??  
#186623 ja klentimmer o octo är ett skit det blir vrak o dom betalar i nget för det o tro inte att dom inte sågarvrakert ren djävla stöld

Användarvisningsbild

Re: Klentimmer vs massa

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187435
skogsbonne skrev:
OAS-forests skrev:Beror på vad betalningen är för massa och de sortiment som du tänker sälja som klentimmer.
Håller själv på med en förstagallring och hade samma fundering innan jag började.

Gjorde en prisjämförelse på ett excelblad som visar att massaveden betalas bättre än timmer under 14 cm i topp, massaveden betalas även bättre än tall klass 4.
Jag räknar med ett massavedspris på 380 kr/m3f.



Har ens massa priset varit så hört som 380 man får ju vara glad om den unte sjunker under 250 m3f nu så räkna på 250 m3f om du ska räkna

Jag ringde till Nätraälvens köpare idag för att kolla upp priserna. De betalar 380 kr/m3f för barrmassaved till den som är självverksam. Björk betalas något lägre 350 kr/m3f.

I den förstagallring som jag är blir det mycket björk och tallmassaved. Försöker även ta ner alla "vargar" (alltså grovgreniga frodvuxna tallar). De är 30 cm i brösthöjd men dålig kvalite och även stor avsmalning på stockarna. Han rekommenderade att göra massaved av dem för att inte riskera nedklassning/vrak. Om man gör massaved av grova stockar blir det hög volym-% samt man får betalt för hela volymen, m3f

Massavedpriset 380 kr/m3t motsvarar ca 475 kr/m3to för timmer.

Avatar Fallback

Re: Klentimmer vs massa

skogsbonne  
#187467 ja men är det bara privat personer som får det för priserna ligger ju inte så högt nu dom ligger mellan 250-300 m3f

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).