Rundvirke

Staten och Kapitalet ?

2 inlägg 10239 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Staten och Kapitalet ?

KOJMANNEN  
#182041 Ständiga repotage i massmedia vill påvisa vikten av att upparbeta stormfällt virke och få det till industri fortast möjligt.Hela våren har skogsstyrelsen varnat och förmanat i både radio och tv om följderna som kan uppstå pga.insektskador vilka skulle vara ekonomiskt förödande både för den enskilde ägaren och samhället.Själv har jag ca.30 kubik kvar vid vägavlägg som jag trots flertal påtryckningar inte får inkört,Varför? Jo för det är fullt på industrin.Ärligt talat tycker jag svensk skogsindustri borde skämmas i gott sällskap med skogsstyrelsen då importen av rundvirke pågått utan begränsningar ända sedan strormen härjade .Jag menar skall det vara så att slantarna går före lagen då det kommer till kritan kan vi lika gärna snabbavveckla skogsvårdslagen. 😡



   TS
Avatar Fallback

Re: Staten och Kapitalet ?

trollskogen  
#182042 Skam e de, håller med. Slantarna har alltid å kommer alltid gå före lagen, de e alltid en prioriteringsfråga vilket som kostar minst.
Jag tror i vart fall att bolaget här skiter i vart virket ligger så länge de har koll på att de får de när de behöver. Om de ligger å fordas bland borrar o baggar kanske inte e lika viktit för dom.

Hörde en bekant som berätta att bolaget som köper deras virke börja trixa me kryphål när vältorna låg å juli börjat. De sa nåt typ "Men om de e stormfällt så kan de vari rotkontakt å då e de andra tider som gäller. Om de sågades (alltså APTERADES) senare än ett visst datum så gäller inte juli-regeln." Då vart plötsligt inte sormens datum så noga längre. Alltså inte borrarnas svärmningstider heller.
Reglerna kan de följa lite som de tycker, å int e de speciellt rädda att åka dit för de heller.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).