Rundvirke

Vindfälle, hur ska jag göra?

37 inlägg 33833 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161062 Ett annat tips om man har besvärliga träd: Gör meterved av hela eller delar av stocken :!: Det är ibland inte värt att jobba och riskera skador för att få till timmer- eller massavedsstockar om trädet ligger eller står krångligt till.

Användarvisningsbild

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

towes  
#161093
skogshasse skrev:han pratar om säkra sidan (rätt sida) kan någon förklara det bättre vad som menas med det

Om du sågar vid rotändan på en rotfälla så är ju roten fixerad medan stammen även vid en liten osynlig spänning kan sprätta år endera hållet. Har du då vänster axel mot roten (egentligen: mot den fixerade delen) så riskerar du inte att stammen ska klippa benen på dig. Sågklingan är ju det som är längst ut mot den rörliga stamdelen medan dina ben står säkert innanför. Se skillnaden i bilderna (från filmen) nedan. Notera att roten är uppåt i bilden.

Säkrasidan1.PNG

Säkrasidan2.PNG

Avatar Fallback

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

Månskensbonden123  
#161094 Så många svar hade jag inte väntat mig :P .

Det lutar åt att såga av granen som ligger ner vid roten.
Har jag tur kan jag leja min morfar som ju har klarat livhanken under alla år han har arbetat i skogen så han får instruera mig på plats :wink: .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

Kjell S  
#161097 Påminner om bonngubben som gnällde på sonen sin om han skulle hjälpa till
mer på gården och speciellt med dom tyngre jobben...
- Å nej, du gubbe. Här sliter vi ut en generation i taget!

Avatar Fallback

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

Månskensbonden123  
#161098
towes skrev:Du kan ju kolla denna filmen, om du inte redan gjort det:
http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... kog-8-min/

Sen kan du ju läsa denna tråden innan du ger dig ut: viewtopic.php?f=12&t=12946 :wink:


Filmen gav bra information. :wink:

...Tack för trådtipset förresten :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

Månskensbonden123  
#161103 Gammelgubbarna måste ut och mjuka upp lederna, även dom! :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161212
towes skrev:
skogshasse skrev:han pratar om säkra sidan (rätt sida) kan någon förklara det bättre vad som menas med det

Om du sågar vid rotändan på en rotfälla så är ju roten fixerad medan stammen även vid en liten osynlig spänning kan sprätta år endera hållet. Har du då vänster axel mot roten (egentligen: mot den fixerade delen) så riskerar du inte att stammen ska klippa benen på dig. Sågklingan är ju det som är längst ut mot den rörliga stamdelen medan dina ben står säkert innanför. Se skillnaden i bilderna (från filmen) nedan. Notera att roten är uppåt i bilden.

Problemet med trädet som TS har är ju att det spänner så tydligt så att den normalt säkra sidan är "fel".

Avatar Fallback

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

axwell  
#161225
th skrev:Problemet med trädet som TS har är ju att det spänner så tydligt så att den normalt säkra sidan är "fel".


Ja "säkra sidan" i demofilmen kan ev få någon att känna sig alltför säker.
Retade mig på skissen av trädet värde, kändes ovidkommande.

Här får vi betalt för toppmätt på timmer och fub för massa, hur snittet är lagt vid rotkapet påverkar värdet på stocken så lite att jag inte förstår vitsen.


Men som sagt, minst farliga första kap bör i det här fallet göras vid det stående trädet.

Avatar Fallback

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

Nicke Nyfiken  
#161309 hej!

Har kapat ett träd i väldigt liknande läge och storlek, obs finns givetvis inga lägen som är helt lika och alla träd är unika!!!!!

Men i alla fall så valde jag att kapa vid roten i skydd av det stående trädet, la först ett försiktigt snitt på farliga sidan(i skydd av det stående trädet) och sedan ett från undersidan och kapade sedan rakt av med 18 tumssvärdet och jag kan säja att reaktionen inte uteblev.
När trädet väl gick av så for det 4-5 meter i sidled och säkert 1 m upp, det är en sjuhelsikes inbyggd kraft.
Så ta det för guds skull försiktigt, använd maskin istället.

H/Nicklas

Avatar Fallback

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

skogshasse  
#161362
towes skrev:
skogshasse skrev:han pratar om säkra sidan (rätt sida) kan någon förklara det bättre vad som menas med det

Om du sågar vid rotändan på en rotfälla så är ju roten fixerad medan stammen även vid en liten osynlig spänning kan sprätta år endera hållet. Har du då vänster axel mot roten (egentligen: mot den fixerade delen) så riskerar du inte att stammen ska klippa benen på dig. Sågklingan är ju det som är längst ut mot den rörliga stamdelen medan dina ben står säkert innanför. Se skillnaden i bilderna (från filmen) nedan. Notera att roten är uppåt i bilden.

Säkrasidan1.PNG

Säkrasidan2.PNG

hej på dej tack för en bra förklaring då jobbar jag rätt som jag gör nu jag visste inte att det hete säkra sidan men nu vet jag det

Användarvisningsbild

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

Kjell S  
#161371 Gör man rätt efter sunt förnuft så brukar det bli bra,
sen vad det kallas i olika beskrivningssammanhang är en annan sak.

Huvudsaken är att man tänker till innan och känner man sig osäker
- fråga eller låt någon annan göra det.
Föhoppningsvis då en kunnig person. Passa då på att se o lär.

Avatar Fallback

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

Månskensbonden123  
#161382
axwell skrev:
th skrev:Men som sagt, minst farliga första kap bör i det här fallet göras vid det stående trädet.


Nu kanske det inte syns så bra på mina bilder men om man sågar precis bredvid trädet som står upp, borde inte biten till vänster om en (man står inne i kröken och har roten till höger om sig) vikas in mot en? Man sågar ju inte av trädet helt så att den biten bara ramlar ner?

...eller menar du trädet som står vid rotändan? :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

Skogstinsen  
#161463 Han sågade inte ut stocken på under sidan. Den barken som splintar sig och blir kvar på under sidan rotstocken kan göra illa åt smalbenen. Även om man står på den "säkra sidan". Jag har alltid sågat ut stocken på undersidan men sparat på översidan. Och sedan sågat ut från översidan. Om någon fattar vad jag menar.

Avatar Fallback

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

Månskensbonden123  
#161656 Jodå, jag fattar vad du menar :wink: .
Vad är egentligen anledningen till att lämna den där flisan osågad?
Är det bara för att det inte ska nypa tro?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

Robertberg  
#164069 Här är ett annat problem, hela rotvältan hänger 2,5 - 3 meter upp i luften..
IMAG0487.jpg

IMAG0486.jpg


Alltihopa ligger nu säkert på backen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).