Rundvirke

Vindfälle, hur ska jag göra?

37 inlägg 33839 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vindfälle, hur ska jag göra?

Månskensbonden123  
#160975 Jag håller på att ta reda på vindfällen efter stormen Dagmar. När man håller på som bäst stöter man på detta:

DSC00710.JPG

DSC00713.JPG


Granen har gått ner mellan två andra granar och hamnat i spänn. Under sin färd har den även lyckats med att trycka en annan lika stor gran åt sidan :shock: . Jag har då aldrig sett något liknande i hela mitt liv. Nu är frågan hur man ska bära sig åt för att på ett säkert sätt lyckas ta hand om dessa granar. Jag har tänkt en del och står nu och väger mellan dessa alternativ:

1. Fälla granen som lutar, då kan granen som ligger ner räta ut sig. Granen som lutar hänger i en annan gran så man får se till att ha dra den åt rätt håll. Kan förstås hända att det blir lite hett om öronen om man står där och granen sprätter iväg.

2. Såga av granen som ligger ner vid roten. Det finns granar att "ta skydd" bakom medan man sågar så risken att granen hoppar på en är i princip obefintlig. Problemet här är att jag inte har nåt svärd som når genom granen. Man måste alltså stå på "den farliga sidan" och såga lite först, men det ska väl inte vara nån fara om man inte tar mer än knappt hälften?

3. Såga försiktigt i kröken och lita (hoppas :???: ) på att den bryts av sakta och fint. Problemet är att den ligger en bit ovanför axelhöjd, men det går väl kanske att åtgärda på ett eller annat sätt.

Vad tycker ni verkar bäst? Kom gärna med egna förslag! :smile:
Ska tilläggas att jag väl inte är den mest erfarne personen när det kommer till denna sortens arbeten.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

Blivande snickare  
#160977 Ta in en skördare :wink:

Avatar Fallback

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

svenolof56  
#160980 Jag skulle inte börja med att fälla det träd som lutar.
Istället skulle jag såga av det träd som ligger vid första stocken.

Avatar Fallback

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

elis  
#160982 Det finns ju ett företag som röjer kraftledningsgator med pentylstubin, vet inte om man får köpa sådana men kanske någon i närheten sysslar med detta. Klart säkrast i a f.

Användarvisningsbild

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

Kjell S  
#160990 Först det liggande trädet som ligger i spänn!

Stå på rätt sida och såga med små snitt så spänningen släpper.
Såga ett mindre skär på motsatt sida först - MEN stå inte på "fel" sida...

Användarvisningsbild

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

towes  
#160993 Du kan ju kolla denna filmen, om du inte redan gjort det:
http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... kog-8-min/

Övergrovt ca 3 min in, träd i spänn ca 6 min in.

Sen kan du ju läsa denna tråden innan du ger dig ut: viewtopic.php?f=12&t=12946 :wink:

Ta det försiktigt (eller gör som blivande snickare rekommenderade). :wink:

Avatar Fallback

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

axwell  
#160998 Såga först det liggande trädet där sitter i spänn, sätt det v-formade skären direkt hitom (räknat från rotändan) trädet som det spänner mot.
Håll dig hela tiden i skydd av det stående trädet, toppdelen kommer att gå ifrån dig, rotdelen kan vifta till men du befinner dig ju längre bort (på andra sidan det stående).

Avatar Fallback

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161005 Jag skulle nog följt rådet från Axwell om jag fattat honom rätt. Den stora granen ser ut att hänga på kvar på de andra träden - men kolla så det är säkert och så att inga andra träd kan börja röra sig. Hur du sen tar ner den stora granen beror lite på hur den hänger. Kolla min blogg så ser du att jag har en liknande gran på gång.

Avatar Fallback

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

mooos73  
#161006 Själv lejde jag bort all rotkapning till proffs.
Skördarupparbetning därefter.
Man ska vara jävligt försiktig i stormskadad skog.
Höll själv på få ett träd över mig i helgen i samband med vedhuggning.

Har du inte mkt stor erfarenhet så är det inte värt att göra det själv.

Användarvisningsbild

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

halvproffs  
#161017 Pentylstubin kan man få allvarliga handskador av om man apterar sprängpatron fel. 8)

Avatar Fallback

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

elis  
#161024 Här är fakta om att spränga träd http://www.atl.nu/skog/sakrast-att-spranga

Avatar Fallback

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

valmet862  
#161037 Skullle nog kapa det liggande först,har du tillgång till traktor o frontlastare så går de ju att "röra om i boet" lite o se om det ramlar ner. Men är du osäker så ta nåt proffs med dej så kan ni ju hjälpas åt o han lära dej lite me desamma.

Användarvisningsbild

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161043
towes skrev:Du kan ju kolla denna filmen, om du inte redan gjort det:
http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... kog-8-min/

Övergrovt ca 3 min in,:

Rekommenderar också denna metoden eftersom böjen på ditt träd ligger så högt (kolla redan från 2:45). Även om man har ett kort svärd går det att såga från "rätt" sida (dvs. med kopplingen mot roten i detta fall) med vertikalt svärd i början och sedan byta till horisontellt. Om du vill vara riktigt säker på att spänningen släpper kan du börja med att fästa en vajer i rotstocken för att ev. kunna vinscha ut den ytterligare åt höger efter det att roten kapats loss. Då kommer garanterat trädet att lägga sig plattare mot marken.

Avatar Fallback

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

skogshasse  
#161054 hej på er alla han pratar om säkra sidan (rätt sida) kan någon förklara det bättre vad som menas med det

Avatar Fallback

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161057 Om trädet ligger i en böj, så kommer delarna att sprätta utåt i böjen om du kapar trädet där. Står du på insidan av nöjen sprötter träden ifrån dig. Det är bättre än motsatsen, så insidan räknas som rätt.sida.

Om trädet ligger böjt på fler ledder och mellan andra träd kan det vara svårt att se vilken - om någon! - sida som är säker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).