Rundvirke

Fiberkubb?

10 inlägg 5924 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fiberkubb?

drängafan  
#120371 Fick cirka 300m3 nerblåst när vinden ven för ett tag sen å efter kontakt me Södra fått veta att de ska huggas upp som fiberkubb inte jag som står som ägare till fastigheten å ägaren "glömde" fråga vad fan de innerbär. Så är de nån här som vet vad fan de menar me fiberkubb å hur man appterar fiberkubb är jag tacksam för svar ska börja hugga upp eländet i helgen å de vore ju klart bra å veta hur Södra vill ha virket!!
Tacksam för svar :oops:



   TS
Avatar Fallback

Re: Fiberkubb?

repp  
#120375 Gå in på södras hemsida och titta, man tycker att det borde finnas info där.

Avatar Fallback

Re: Fiberkubb?

drängafan  
#120378 Har varit där o snokat men inte hittat nåt tyvärr!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Fiberkubb?

repp  
#120380 Jag hade för mig att det fans info på medlemssidan, men tyvärr hittar jag inte mina egna inloggningsuppgifter nu så jag kan kolla var.

Avatar Fallback

Re: Fiberkubb?

drängafan  
#120382 Nej de är ju märkligt som fan kollat både hos VMF å googlat å grejat men inte hittat nåt inget jag hört talas om innan bara varför kunde de inte duga me timmer å massa!!
Säkert tämigen enkelt bara man hittar hur fan dom vill ha det!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Fiberkubb?

New holland patu  
#120391 Du har inte funderat på att kontakta inköparen och fråga?? Om du skulle få ett svar på forumet hade du litat på det och börjat aptera?

Avatar Fallback

Re: Fiberkubb?

drängafan  
#120416 Har fått fatt i info om hur de ska huggas å vad som händer med virket de är inget kul men så här blir det!!
Södra vill att vi hugger timmer å massaved som vanligt samma längder å dyligt som i vanliga fall men allt ska läggas i samma välta. Därefter körs hela rasket till Mörrumsbruk där nån stackare till virkesmätare ska bestämma hur mycke av virket som är över 18cm i toppen de ska betalas med 550kr/fub å resten massaveden betalas med 335 kronor/fub
Hur fan de ska kunna bli rättvist mätt vet inte jag ska bli spännande å se när avräkningen kommer!!

Kommer hugga allt timmer så långt de bara går å hålla massaveden till runt 3m å så hoppas jag att de ska bli hyffsat bra bedömt!
Å ja jag hade litat på de svar jag får här då frågan va rätt tydlig å tolka å jag försöker lita på de jag hör iaf härinne där det överlag bara är kunnigt folk som svarar på trådarna!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Fiberkubb?

Chainsaw Charlie  
#120426 Som jag förstår det så är fiberkubben mest till för de som har fått små volymer nedblåsta, typ 10-50 m³ och inte får ihop mätningsbara volymer av fler än ett sortiment.
Har du så mycket som 300 m³ liggande så lär du kunna särlägga både timmer, massaved och eventuellt 2,55 kubb. Och vill inte Södra ha det så finns det andra aktörer som hellre sågar än kokar prima timmer.

Användarvisningsbild

Re: Fiberkubb?

Pidden  
#120991 För 300 meter virke är det nästan värt att ta dit en maskingrupp kan ju jag tycka, men sen är ju frågan om södra har någon/några i närheten.

På sydved kör vi som vanligt med timmer,massaved,kubb/klentimmer och energi... Rönås kan jag inte svara för men när vi högg nu på den egna fastigheten så högg vi bara kubb och massaved. MEn det beror ju som sagt på hur stor timmerandel man har i vindfällorna.

Avatar Fallback

Re: Fiberkubb?

Fredrik B  
#121272 Jag fick höra att man ska hugga fiberkubb 2,60m med 14cm i topp. Resten skulle man ta som massa ved från 3,70m med 5cm i topp.

Vad är tolleransen när man mäter stock?
Hur planerar man bäst ett träd? Är det bättre att få ut massavedlängd eller ta en fiberkubb och sen få spill?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).