Rundvirke

Stockmärkning och ID märkning av stockar

7 inlägg 16159 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stockmärkning och ID märkning av stockar

Fredrik Reuter  
#478112 Detta är en samlingstråd som samlar upp de trådar vi har på Skogsforum om stockmärkning och även ID märkning av stockar, primärt genom system i skördaraggregatet.

2017 så finns inget generellt system för stockmärkning eller individuell märkning av stockar vid avverkning. Flera projekt eller system har dock genom åren jobbat med olika tekniker för att erbjuda stockmärkning.

Det finns flera fördelar med stockmärkning. Genom att stocken ID märks så kan man identifiera stocken och dess data i skördardatorns stocklista. Genom detta kan man få fram bl a trädslag, sortiment, koordinater för växtplats, vad skördarföraren har apterat stocken som med mera.

I denna tråd hittar du länkar till de olika systemet för stockmärkning som vi diskuterat genom åren.

Indisputable key - Märkning av stockar

Merking av tømmer i Sverige

ID märkta stockar - stockmärkning från Logscom

blog/Admin@skogsforum/virkets-ursprung-i-skogen_b-2766.html

Nytt märksystem gör timret spårbart - Otmetka Woodpecker

Vet du om fler trådar i detta ämne? Länka gärna in dem här.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Stockmärkning och ID märkning av stockar

p till p  
#481445 Det är tydligen slut med motorsågar Greenpeace ser väll till att bolagen inte vågar köpa omärkt timmer.
Då blir det ändå svårare att bläda ,röja vindfällor ,och hugga barkborreträd.
Ska det bli något skogsbruk kvar måste den nog avverkas vid lägsta tänkbara ålder så det inte blir naturvärden i den .
Det är väll knappast bra för naturen

Avatar Fallback

Re: Stockmärkning och ID märkning av stockar

Tosca  
#491735 Stockmärkning används väl i USA, även om det främst är helstam som märks vad jag sett.
Det går nog att lösa en märkning även av det manuella virket, kanske inte lika detaljerade uppgifter, men fullt tillräckligt.
Finns viljan går det att lösa tekniken.

Användarvisningsbild

Re: Stockmärkning och ID märkning av stockar

Ljungan  
#512174 OTMETKA har ett färdigt utvecklat koncept för individmärkning av i första hand timmer i löpande produktion i skördare. Finns numera även som manuell variant för moma avverkning.

Varje stock kan märkas individuellt med robust stämplingsmetod (erkänd av forskare som jobbat med biometri i Europa i många år som den bästa lösningen) med roterbara stansar som skapar en oändlig nummerserie, unik för varje stock och lika över hela världen! Ett skogens "Esperanto".

Data från apteringsdatorn kopplas till varje stock. Möjligheten finns också numera att även och samtidigt märka med alfanumerisk text ("Norrlandsmärkning") eller med etiketter eventuellt även försedda med RFID inbakat i etiketten ("Sörlandsmärkning"). En kundanpassning som kanske inte är helt nödvändig egentligen. Som ytterligare möjlighet kan foton addreras till varje stämplad stock.

Nästa steg måste skogsnäringen ta, att våga börja köpa... Tekniken finns och är numera även presenterad för dem.

Användarvisningsbild

Re: Stockmärkning och ID märkning av stockar

Torbjörn Johnsen  
#512192 Jag skriver just nu på en artikel om ytterligare en märknings- eller snarare spårningsmodell som jag tycker verkar superintressant på många sätt. Prenumerera på den här tråden så länkar jag in artikeln/nya tråden här så snart den är klar (måste göra klart faktakoll :geek: ).

Användarvisningsbild

Re: Stockmärkning och ID märkning av stockar

Fredrik Reuter  
#519976 Nu hittar jag inte Torbjörns tråd om Svensk Skogsdata och kan inte länka in, men det kan vi göra senare.

Svensk Skogsdata som jobbar med en produkt som kan fota ändytan av stockar och individmärka dem har slutit samarbetsavtal med IT-jätten IBM. Skogsaktuellt skriver om det idag: http://www.skogsaktuellt.se/artikel/57555/delad.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stockmärkning och ID märkning av stockar

Torbjörn Johnsen  
#520324 Den tråden hittade inte jag heller :d . Visade sig att jag hade en halvfärdig text liggande...
Nu är den dock klar och ligger här: Nytt sätt att spåra virke kan effektivisera virkesmätning

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).