Rundvirke

Aptering vid manuell sågning - tumregler

52 inlägg 103473 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

Peteflamingstar  
#294687 Skulle vilja inflika att du gott o väl kan aptera uppåt 49-55 dm också om det är raka fina stockar utan värst mkt skador. Närmar du dig toppen men inte får till en bra längd där är det inte hela världen utan det brukar ändå ofta bli en massabit i fallande längd längst upp.

Avatar Fallback

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

axwell  
#294716
Uvskogen skrev:Så det du säger att först gör jag rent hela stammen, hittar läget för minimal toppdiameter.
Sedan mäter jag från roten och försöker nå toppen med bitar så nära 43+--46+ som möjligt.


https://www.mellanskog.se/PageFiles/110 ... ikland.pdf

Om det här är din prislista så skall du glömma det där med 13 cm ub i topp, runt 14,5 cm som minimum, det kan krympa på någon mellanlagringsplats i vårsolen.

Från 24 cm ned till 14 cm faller priset i medel med 15 kr/mto, från 14 cm till 13 cm med 40 kr.

Avdragen för längdkorrektion är rätt så hårda redan vid 43 dm, däremot procentuellt under mindre än hälften i tillägg för över 46 dm.

Kan du hantera en rotstock på 46 dm och 36 cm mto med XYZ-vagnen, drygt 400+ kg, dom får jag dra upp med vinschen eller ta med frontlastargafflarna ?

Listan styr hårt mot 46+dm.

Användarvisningsbild

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294722 Ok! Tack för hjälpen, skönt man slipper göra nybörjarmisstagen!

@axwell: Nej inte en chans jag klarar det med vagnen. Tänker mig att dra/vinscha fram dem med lunningspulkan till skotarvägen. Det är inga långa avstånd, kanske 75 m som mest över en myr/mosse. Så ingen skraprisk eller besvärliga stenar och så. Sen får skotaren plocka upp dem när han far förbi från stora avverkningen.

Användarvisningsbild

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295482 Äsch, blev en fråga till, med risk för dumförklaring.

När du fällt trädet och ska mäta, sågar du bort biten längst ner där biten efter riktskäret saknas före du mäter? Alltså så att det blir rakt som när maskinerna fäller?

Användarvisningsbild

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

T Landström  
#295485 Jag låter riktskäret vara kvar...det påverkar inte sågcylindern särskilt mycket!

Användarvisningsbild

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

anersimyra  
#295486
Uvskogen skrev:Äsch, blev en fråga till, med risk för dumförklaring.

När du fällt trädet och ska mäta, sågar du bort biten längst ner där biten efter riktskäret saknas före du mäter? Alltså så att det blir rakt som när maskinerna fäller?

Nej du ska inte såga bort riktskäret innan mätning... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295489 Har för mig att det blir längdavdrag om fällskäret inkräktar på den teoretiskt toppmätta sågcylindern så därför har jag börjat ansa fällskäret om det behövs.

Avatar Fallback

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

jannee  
#295490 Viktigast är att ansa bort rotbenen.

Användarvisningsbild

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295501
OAS-forests skrev:Har för mig att det blir längdavdrag om fällskäret inkräktar på den teoretiskt toppmätta sågcylindern så därför har jag börjat ansa fällskäret om det behövs.


Om inte annat för att det ska se bra ut, om det blivigt lite snett. :oops: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

anersimyra  
#295503 Hur är det med brytmånsrester på timmer ? När jag gick skogsskola på sjuttiotalet " hamrade " läraren in vikten av att såga bort brytmånen på både timmer och massa. :???:

Användarvisningsbild

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295507
anersimyra skrev:Hur är det med brytmånsrester på timmer ? När jag gick skogsskola på sjuttiotalet " hamrade " läraren in vikten av att såga bort brytmånen på både timmer och massa. :???:


Max 5 cm av fällkammen fick vara kvar. Har jag för mig.

Avatar Fallback

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

axwell  
#295514 Som sagt överdrivna rotben kan dom störa sig på, riktskäret får vara djupare än jag normalt gör innan det påverkar sågutbytet.

Återgår till apteringspunkter, korta hellre av med 3 dm intervall om du ligger precis runt 20, 18 och 16 cm i toppdia.

Du får tex mer för varje stock 43 dm och över 20 cm än 46 dm och under 20 cm.

Användarvisningsbild

Re: Aptering vid manuell sågning - tum

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295517 Jag gör gärna korta stockar. Idag t.ex. kortade jag ner en granstock som var 47 dm till 35 dm för att det var en stamskada nära toppen som jag bedömde skulle göra det till en klass 2.

I och för sig så påverkar detta volymen men man vet inte om en stock som har en skada vrakas och då är värdet noll. Jag försöker premiera kvalitetsegenskaper.

Blir ju bra ved av gran också, 12 dm -> blir tre kubbar som klyvs = 12 vedträn :)

Avatar Fallback

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

husqvarna_med_sthil  
#295523
OAS-forests skrev:Jag gör gärna korta stockar. Idag t.ex. kortade jag ner en granstock som var 47 dm till 35 dm för att det var en stamskada nära toppen som jag bedömde skulle göra det till en klass 2.

I och för sig så påverkar detta volymen men man vet inte om en stock som har en skada vrakas och då är värdet noll. Jag försöker premiera kvalitetsegenskaper.



Så har jag också försökt att tänka, så gott jag kan. Fick nästan totalt prima utfall ifjol på det timmer jag högg. Vet att jag tänkte flera gånger att jag var för noga men på något sätt känns det roligare att skicka iväg då.

Användarvisningsbild

Re: Aptering vid manuell sågning - tumregler

Vardon  
#295534 Som amatör som hugger ytterst lite timmer så brukar jag ha mig en liten inplastad fusklapp med lite bra att ha mått och så lättåtkomligt i fickan. Till exempel med längdtilläggen och några kubikpriser så jag kan göra en snabb uppskattning.

Men jag är glömsk (tur att huvudet sitter fast annars hade jag glömt det nånstans för länge sedan)

Ha en krita eller något med dig så du kan skriva på vad det är om det finns minsta tvivel när du ska köra undan det. Jag kan ha svårt att när man ska lasta och det är lite snö på det att se skillnad på en 4 m massabit med 12 i topp och en stock med 14 i topp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).