Sågtimmer

Lönsamhetsproblem för sågverksföretag

6 inlägg 8349 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lönsamhetsproblem för sågverksföretag

Torbjörn Johnsen  
#477980 Birgitta Sennerdal skrev en intressant krönika i ATL förra veckan. Den handlade om Södras och Setras relativt sett dåliga lönsamhet trots den starka trävarumarknaden som råder för tillfället.

Som ägare till Setras och Södras sågverk skulle jag vara djupt bekymrad inför framtiden, för det finns några uppenbara problem. För det första är det inte särskilt lätt att driva sågverk med god lönsamhet. Om det hade varit lätt, hade inte marginalerna i branschen varit så låga som de är.

Det andra problemet är mer specifikt för Setra och Södra Wood. Bägge är uppbyggda av hopslagningar och förvärv och för Setras del är dessutom sågverken geografiskt väldigt utspridda. Det är lättare att få till en bra struktur när ett företag byggts upp från grunden på ett ställe, och sakta men säkert växer och utvecklas.


Det tredje problemet är just ägarstrukturen för Setra och Södra Wood. Risken finns att alla beslut inte är helt rationella när företagen är direkt eller indirekt medlemsägda. För Setras del är ägarna Mellanskog och Sveaskog också väldigt olika varandra, vilket säkert kan komplicera beslutsfattandet.


Frågan är vad det här beror på? Att det är så stora skillnader i lönsamhet för företag som jobbar på i stort sett samma marknader både vad gäller råvaruanskaffning och färdigvaruförsäljning?

Läs hela krönikan här
http://www.atl.nu/kronika/laga-rorelsem ... oda-tider/



   TS
Avatar Fallback

Re: Lönsamhetsproblem för sågverksföretag

jannee  
#477987 Sanningen är nog den att både Södra och Setras bokföringsnissar är duktiga på att flytta kostnader lite hit och dit.
Vore lönsamheten verkligen så dålig för Södra som siffrorna tydligen utvisar skulle de lägga ned hela sågverksrörelsen och bara satsa på att flisa sönder och koka.
Inte f*n håller medlemsägda Södra på med någon välgörenhet, de ser nog till att det är god lönsamhet i ALLT vad de håller på med.
Med lite bokföringsknep och knåp kan man placera kostnader just var och när man vill ha dem :mrgreen:
Ett exempel är att just bonderörelsen lagt ned små men väldigt lönsamma industrier för att flytta över beläggningen till större men olönsamma diton :mrgreen:
Att det ändå senare ändå gått rakt åt he**te är en annan sak.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhetsproblem för sågverksföretag

Sandström87  
#478011 Kolla årsredovisningen på andra sågverk så ser du verkligheten. Tro det är bara vida, derome ocv karl hedin som har hyffsade siffror de senaste åren. I fallet Södra så tror jag att focus inte har varit att trimma sågverken för dom ha så god lönsamhet i massan.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhetsproblem för sågverksföretag

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480888 HAL i västra Värmland verkar gå bra med.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhetsproblem för sågverksföretag

Palakangas  
#480890 Företaget jag jobbar i sågar inte virket. Vi svarvar det i stället. Lönsamhet och avsättning går uppåt så det ser bra ut.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhetsproblem för sågverksföretag

Axl  
#480891 Jag tycker hennes argument haltar lite. Först skriver hon att hyvlad gran är det mest lönsamma ett sågverk kan sälja sen undrar hon på vilka grunder beslutet om investeringen i en hyvel i Hasselfors är tagen på. I grafen som var i atl fanns ju ett par sågverksföretag till med väldigt lika marginaler som setra och södra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).