Sveriges bästa grantimmer - besök på sågverk (video)

Svara  19 inlägg  15493 visningar  9 följer
Användarvisningsbild

Re: Sveriges bästa grantimmer - besök på sågverk (video)

#443728 Den sortens sågning kan jag göra med WoodMizer LT15 så har man bara betalande kunder så kanske det vore nåt.

20170310_105744.jpg

Al från idag. Bandsågad till 42mm plankor.
Nån som vill räkna spillprocent ;)

Användarvisningsbild

Mangan skrev:
Alla gillar Fint virke, men det hade nog gått att få upp nästan dubbla volymen klass 4 på samma tid.

Man for inte mycket extra för bra kvalitet.

Hej,
Det är här problematiken ligger enligt min syn på det. Får vi upp dubbla volym så har länder med stor skogsareal typ faktor 20 på det och vårt virke försvinner i prisdumpen. Det är inte så idag men det är långt ifrån en utopi att det kan bli så framöver.

Jag tar gärna liknelsen med Volvo, de kan inte konkurrera med bilar från låglöneländer och styr emot premium istället.

Här skulle man kunna se skogsägare i Sverige som små Volvoföretag, obs, inte skogsindustrin, de är mer som Bilia, alltså en ÅF.

Jag tror det är så skogsägarna bör tänka ur ett nationellt/globalt perspektiv.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter skrev :
Jag tar gärna liknelsen med Volvo, de kan inte konkurrera med bilar från låglöneländer och styr emot premium istället.

Vi måste enligt min uppfattning få in fler insiders från framgångsrika sågverk och träförädlande företag liksom från träforskningen, som med rimlig säkerhet kan styrka - alternativt förkasta - systematisk kvalitetssatsning som strategi för att säkerställa en god, framtida lönsamhet inom skogsbruket. Vilka krav på dimensioner och kvalitetsegenskaper kommer de att ha inom de närmaste 10 - 20 åren ? Jag tror också fullt och fast på premiumvarianten, men menar ändå att vi löpande måste försöka få så välunderbyggda prognoser som möjligt från potentiella köpare.
Det gäller givetvis även tall och björk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
SP-Maskiner, besök i fabriken och i SP 561 LF skog (video) av Torbjörn Johnsen - tor 05 jan 2017, 15:03
i Skördare
14 svar
5612 läst
av AKKAMAAN     
sön 22 jan 2017, 15:27
Värö är nu Sveriges största sågverk av Niking - fre 15 jan 2016, 05:09
i Skogsnyheter
0 svar
878 läst
av Niking     
fre 15 jan 2016, 05:09
Skogsentreprenören med Sveriges bästa utkik? av Niking - tor 22 okt 2015, 02:22
i Öppna kategorin
0 svar
691 läst
av Niking     
tor 22 okt 2015, 02:22
DIY Vertikalt sågverk med motorsåg (video) av Fredrik Reuter - fre 07 okt 2016, 09:23
i Sågverk (mindre)
8 svar
1970 läst
av ATK     
sön 23 okt 2016, 19:29
Budgetvariant på sågverk: timmerjigg (video) av Torbjörn Johnsen - ons 08 mar 2017, 09:20
i Sågverk (mindre)

12
19 svar
2805 läst
av lfq     
fre 10 mar 2017, 11:09
Annonser