Sågtimmer

Ströa virke med torr eller blöta strö?

24 inlägg 26875 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ströa virke med torr eller blöta strö?

Darius  
#438014 Tja,

Ja, som ämnet lyder så vad är bäst att ströa med.
Enligt Logosols från stock till bräda, så ska man ströa med torrt virke för att undvika ev blånad och mögelangrepp på virket.
Samtidigt rekommenderar dom att man kan bygga i färskt virke, dvs blött. Ex oisolerade byggnader som sedan får torka ur.

I mina öron blir det lite dubbelt där.
Om man bygger med blött virke så blir det blött mot blött.
Vad är då skillnaden om man skulle även ströa med blöta strön.

Har nyligen införskaffat mig en farmers Mill med e8000 med elmatning :)
Som för övrigt ger riktigt bra kvalité och fin sågyta.
Så nu ska 100 stockar sågas upp men har lite short med torra strön...

Tacksam för svar!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ströa virke med torr eller blöta strö?

Vardon  
#438018 Jag hade nog inte byggt med blött virke, med blött som i otorkat (blött för att det kom en regnskur är något annat).

Ett råd är om du gör strön av bakarna så barka ströna, när stablarna legat ett tag mjölar det alldes förbannat mellan bark och trä.

Morbror gjorde nog nästan alltid av torrgran.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Ströa virke med torr eller blöta strö?

lerbo  
#438019 När jag hade sågat panel till ett hus så ströade jag med virket så allt blev som en stor fyrkant, det blev ingen blånad eller mögel, men det krävs nog en blåsigare plats än annars å det tar ju ganska mycket plats.

Användarvisningsbild

Re: Ströa virke med torr eller blöta strö?

Darius  
#438020 Ah... torrgran, det har man ju ett par st av. Varför tänkte man inte på det då, haha

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ströa virke med torr eller blöta strö?

Vardon  
#438023 För mig är torrgran grundpelaren för egen sågning. Vindfällen kommer lite sporadiskt och kan vara dåliga men torrgranar är det ungefär jämn tillväxt på. Ett annat tips är faktiskt att skriva på om det är tall eller gran. Behöver inte vara trivialt att skilja på det efter tag. Helst även sortera det i olika högar men det blir fort 20-30 högar då :)

Användarvisningsbild

Re: Ströa virke med torr eller blöta strö?

Darius  
#438026 Ok tack, en annan sak.
Har flera rotstockar som är mellan 70-80cm i diameter.
Har övat lite på blocksågning enligt logosols metod.
Tänkte såga av alla fyra bakar för att sedan såga några 1" plank på två sidor som sedan kantas.
Får då ett större rektangulärt block som delas genom märgen.
Sen tänkte jag skiva upp respektive block till färdig panel 125mm.

Är detta en bra sågmetod, eller är det bättre att skiva hela stocken, och sen kanta till färdig dimension?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ströa virke med torr eller blöta strö?

paan14  
#438059 Jag brukar få ta strö på Byggmax(gratis) när man handlar annat där. Frågar ju först och har aldrig blivit nekad.

De slänger i en container som sen antagligen ska skickas på tippen. De brukar vara torra. Slipper man såga upp egna...ett moment sparat.

Användarvisningsbild

Re: Ströa virke med torr eller blöta strö?

Darius  
#438064 True so true, får fylla kärran nästan gång man behöver något därifrån.

Ibland är dom enklaste knepen dom bästa!

   TS
Avatar Fallback

Re: Ströa virke med torr eller blöta strö?

Brorsan  
#438066 Du ska inte ströa med färsk furu, då blir det svart mögel.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Ströa virke med torr eller blöta strö?

Darius  
#438072 Ok men vid nödfall, går det med färsk gran?

Har iofs nu några torrgranar att tillgå just nu, vet ej skicket på dom, men tänker framöver?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ströa virke med torr eller blöta strö?

Brorsan  
#438078 färsk vinteravverkad (lite vatten i veden) gran har jag använt och det har gått bra.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Ströa virke med torr eller blöta strö?

Vardon  
#438079 Nu vet jag inte vad du har för tidshorizont för virket. Det vi har gjort är att sågat och låta det torka utomhus. Sen när det är torrt lagt det inomhus i högar. Då ströar vi med 2-3 brädor mellan ströna.
Då blir det mycket strön över.

Sen kommer du säkert få en del dåliga brädor, de blir strön.

Användarvisningsbild

Re: Ströa virke med torr eller blöta strö?

Darius  
#438081 Det är vinteravverkat, men sågandet fick upphöra då stockarna blev lite frusna så då blev det jobbigt för E5 speed saw.
Men fick sen hem E8.an så det blir till ett nytt försök under veckan.

Tanken är att det ska lufttorkas nu ett par månader utomhus.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ströa virke med torr eller blöta strö?

Blivande snickare  
#438089 Nu för tillfället torkar det dåligt ute. Torksäsongen börjar ungefär i april. Om du inte bor väldigt långt söderut såklart.

Användarvisningsbild

Re: Ströa virke med torr eller blöta strö?

Darius  
#438116 Bor i Uppland, men vill ha det färdigt ströat till första vårsolen för att spara lite tid

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).